• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • smint
    nennesjuttioåtta skrev 2010-12-01 15:01:34 följande:
    lappis - skolmatsal, tror jag smint - det är inte gallbesvär då?
    det tror jag inte.. skall till BM på måndag så skall fråga henne då..
  • passionsblomman

     


    nennesjuttioåtta skrev 2010-12-01 14:41:49 följande:
    men apropå dialektalt. Vad kommer egentligen bamba ifrån?!??!?!??? Alltså varför heter det det? Det liknrar ju int nåt!

    Borde det inte kunna ha med "bespisning" att göra på något vänster?

  • Lapinette

    Never heard about "bamba"... fast nu när jag läser Wiki så ser jag att det är i Göteborgstrakten eller i Kiruna det används.

  • muggles
    nennesjuttioåtta skrev 2010-12-01 14:41:49 följande:
    men apropå dialektalt. Vad kommer egentligen bamba ifrån?!??!?!??? Alltså varför heter det det? Det liknrar ju int nåt!
    Bamba = barnmatsal! Solklart!
  • muggles
    passionsblomman skrev 2010-12-01 14:57:47 följande:
    Jädrar vilken mage Snigel! Det ser verkligen ut som om du svalt en boll!
    Jahapp och så där ska jag tydligen se ut redan i v30. Ser verkligen fram emot det...
  • muggles
    passionsblomman skrev 2010-12-01 14:24:09 följande:
    Mugglan, galonisar då? Det HETER ju för bövelen galonisar. Iallafall har min (småländska) mamma aldrig använt annat än det ordet.Annars säger jag nog för det mesta vad orden egentligen heter, det är mest min son jag har en massa smeknamn på. Men sambon har en hel del slangord i vokabulären. som "få sig nå´t i kistan", borsta nötterna, åka grillor, var är mina glajjor? ta på dig dosorna, långjalingar osv. Rent dialektalt så har jag nog mer plockat upp uttryck som är sådana där som sammanfattar så mycket med ett enda ord eller några få.  Sådant berikar och förstärker. Att kalla chips för något annat än det redan korta "chips", fattar jag inte varför det ens uppkommer egentligen? Någon teori?
    Nej det heter inte galonisar

    Och grillor och glajjor - brrrr.... *får rysningar*

  • muggles

    Är det inte ngn här som har använt öppnis också (Vickan?)? *ryser igen*

  • BrudSommar2006

    Eeeehhh? Joho, det heter galonisar!!!


    Snigeln, vilken tjusig kagge!


    Nu har jag beställt julkort med barnen på, tyvärr inte nakna men det får gå ändå!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!