• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Hattis

Hattis skrev 2010-12-01 19:00:55 följande:

*glider som vanligt in på ett bananskal efter att dISkussionen börjar lägga sig* Hallå där Porchez, Telis, och ni andra, säger ni inte ens "Godis" utan alltid "Godsaker" vavava? Här är (utan hänsyn till nicket) en äkta -isfan! Använder det ofta om platser etc. Fredrik Lindström har btw tagit upp det i något av sina språkprogram. Annars är jag iofs rätt språkkonservativ när det gäller skrift av mer officiellt slag. Tog det hårt när det beslutades för ett par år sedan att myndighetssverige inte länger får skriva "skall" utan måste skriva "ska" Och jag skulle nog inte gilla att "galonisar" tas upp i SAOL även om nu antagligen Godis går att hitta där. Etymologi rockar faktiskt :o) 

För övrigt lade AM ett klokt inlägg tidigare om att man nog använder -is betydligt oftare än vad man tror men jag hittade inte tillbaka till det och kände mig lite egotrippad - varför inte citera sig själv

• Hattis

PB - sänder en önskan om att du får träffa en förstående och klok läkare. *Undrar varför BT inte har en smiley som håller tummar - det är ju det vi är bäst på här!*

• Hattis

Jösses, vilken bollis Sniglisen. Ser ut som att du har en spännande tid framför dig i dubbel bemärkelse

• porchez

Tror många har ett eget språk eller ett sätt att prata på hemma. Jag var defenetivt språk polisen i mitt tidigare samboförhållande. Han älskade förkortningar och slangord; snacks, chirre, plånis, wirre och snabbis sen pratade vi väldigt mycket rysk-engelska. Dvs. Dålig engelska med ryskbrytning. Det var kul men vi insåg att vi var tvungen att sluta innan vi tappade det äkta uttalet Men godis är ju ändå ett ord, sen om det från början är en förkortning vet jag inget om. Och ska nog erkänna att jag inte visste att det inte heter dagis men det är ju å andra sidan inte min kopp av the!

• sweetstreet

Hattis!

HEEJ! vinkar glatt!!!!

Jodå nu har de det gott de små godingarna!!!!! I morse blev jag som vanligt helt överfallen av Tazo som bara vill kramas och pussas. MYSIGT, men det kan vara lite störigt när man fakitskt har en massa saker som måste fixas. Som frukost, toabestyr och annat...

Men jag hoppas verkligen han ska gilla sin nya gosiga värmesäng och sluta lägga sig på spisen!

• sweetstreet

porchez,

ha jag tror också det. Man skapa på ngt konstigt vis ett språk eller en jargong hemma som man itne använder utanför hemmet.

Godis har jag heller aldrig tänkt på att det faktiskt är en förkortning från början. Dagis däremot är väl förkortning för daghem. Men nuförtiden är vissa såååååå noga med att man ska säga förskolan....!

fast vi säger dagis!

• sweetstreet

Å nu har jag kollat in alla nya godingar i trådalbumet också!!!

Så fina!

• sweetstreet

Här regnar det satan nu. FASKEN vad jag itne har det minsta decemberkänsla. Avis på er där hemma med snö!!!!!

• BrudSommar2006

Nej men titta, idag har Oskar namnsdag!

Hej Sweet! Hej Hattis!

Porchez, kul att det verkar gå framåt, det gick fort?

Hattis - ett utmärkt exempel på trevliga -is-ord!

Iris fick öppna första paketet i tomtekalendern imorse, plus luckor i ett par julkalendrar, sedan frågade hon om det var julafton idag och blev ledsen när så inte var fallet.

• viktualia

Piggelins son - åhåååå jag blev bortkollrad av diverse bokstäver hit och dit... Fint namn!!

Mugglan antydde nåt om "öppnis" men jag fattar nada...

... kanske för att jag jobbar som en gnu och idag har varit på möte med några av de stora elefanterna i min branch... och lilla Vickan skulle leverera mindre trevliga saker som kan sätta käppar i hjulet för en mångmiljard historia... rörigt.. Men det gick bra...

... och imorgon ska jag försöka våga mig iväg ut i tågtrafiken och åka till storstan...

yrsel pågår!

Kram till er alla! och mest till Klockarbol!!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!