• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily

Ynglis var förresten inte fixerad idag heller. Hoan har nog inga planer på att bli det heller. Barnmorskan sa att jag får höra med förlossningen vad göra om vattnet skulle gå, om det innebär att man måste ligga ner eller inte (för att hindra att navelsträngen kommer i kläm).

• snaily

2 timmar och 3 minuter kvar tills skidskyttetävlingarna börjar!

• passionsblomman

Ringde äntligen vårdcentralen nu och fick tid hos en läkare på måndag. Märkligt, jag satt innan och tänkte: men varför ska jag göra det? jag känner mig ju ganska normal nu och gråter knappt längre.
    Sedan ringde sköterskan och bad mig berätta lite vad det gällde. Gissa hur mycket jag började gråta då? Ooooh vad normalt jag mår när allt kommer omkring! Som att tro att man kan köra skoter på nattgammal is.
    Alltså är jag nu glad att jag faktiskt ringde. Och så får vi se om läkaren är en idiot eller en med en hjärna sammankopplad med hjärtat och det empatiska systemet. Jag har träffat lite för många iskalla akademiska streberläkare (och andra med makt över ens liv)för att lita på det innan jag ser det.

• snaily

PB
    BRA där! Måtte nu läkaren vara vettig!! Annars får du slå något hårt i huvudet på denne.

• passionsblomman

Mugglan, galonisar då? Det HETER ju för bövelen galonisar. Iallafall har min (småländska) mamma aldrig använt annat än det ordet.

Annars säger jag nog för det mesta vad orden egentligen heter, det är mest min son jag har en massa smeknamn på. Men sambon har en hel del slangord i vokabulären. som "få sig nå´t i kistan", borsta nötterna, åka grillor, var är mina glajjor? ta på dig dosorna, långjalingar osv.

Rent dialektalt så har jag nog mer plockat upp uttryck som är sådana där som sammanfattar så mycket med ett enda ord eller några få.  Sådant berikar och förstärker. Att kalla chips för något annat än det redan korta "chips", fattar jag inte varför det ens uppkommer egentligen? Någon teori?

• nennesjuttioåtta

lappis

PB yeiii way to go!!!

oh skidkytte!!!

• nennesjuttioåtta

men apropå dialektalt. Vad kommer egentligen bamba ifrån?!??!?!??? Alltså varför heter det det? Det liknrar ju int nåt!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!