• Martinaa

    JUNI 2010 nr 4

    Då var det dags för en ny tråd för alla oss som ska stå brud i juni 2010. Vi är på rätt sida nyåret och nedräkningen har börjat på allvar! Häng med, gamla som nya juni-brudar och diskutera, tipsa, peppa och älta tillsammans!

    Här är en datumlista med oss alla:
    www.martinaa.se/juni.asp
    För att bli upplagd på listan, säg bara till mig, Martinaa här i tråden så lägger jag upp dig så fort jag kan. Komplettera gärna med information om dig själv om du har lust!

    Okej, då kör vi!

  • Svar på tråden JUNI 2010 nr 4
  • Martinaa

    Converse:
    Jag visar gärna inte mitt festhäfte innan bröllopet då det innehåller bland annat två korsord som jag gjort själv som jag inte vill ge ut förrän vi själva använt dem, det hoppas jag alla respekterar
    Däremot hjälper jag gärna till och tipsar och svara på frågor så gott jag kan! :) Jag vet inte om jag skrivit min innehållslista tidigare, isf I'm sorry, men för er som inte sett den så kommer den här igen:

    * Välkomsttext och en borttagbar lapp att fylla i om man vill delta med tal, spex, sång eller liknande.

    * Meny

    * Presentation av värdparet

    * Bröllopsbingo (ni kan ladda ner mitt här om ni vill: www.martinaa.se/upload/bingo.doc )

    * Presentation av brudparet

    * Brud om brudgum och vice versa (tex han är som snyggast när han..., godaste maten han lagar, bästa egenskap osv)

    * % av gästerna (en lista med olika punkter om gästerna, tex 52% av gästerna är män, 47% av gästerna är gifta, 13% av gästerna har gått i skola med bruden osv)

    * Bildcollage på brudparet, både som vuxna och små

    * Egenkomponerat sökord med bröllopstema! ^^

    * Ordlista med dialektala ord/uttryck då släkterna kommer från olika landskap

    * Anslagstavla med lite roliga citat och bilder

    * Egenkomponerat korsord! ^^

    * Tidslinje med text och bilder över vårt förhållande (första mötet, första kyssen, dejt, blev tillsammans till förlovning och frieri och bröllop)

    * Än så länge oklart uppslag. Antingen lämnas det till värdparet ifall de vill ha nåt, alternativt bröllopslexikon och bilder från svensexa och möhippa.

    * Intervju med våra föräldrar med deras bröllopsfoto

    * Bordsplacering och presentation av samtliga gäster

    * Allra sist ett tack till alla berörda (föräldrar, värdpar, brudnäbb osv)

    Puh... Ja, det var nog allt!

    Är det nåt ni undrar, så fire up!

  • April 99

    oj vilken lista du har martina...märks att du gillar sånt! :)du skulle gärna få göra mitta haha...
    själv har jag precis börjat klura på festhäftet/aktiviteter under festen...vad svårt tycker jag ändå, för att hitta saker som passar just oss!

    *Håller på att skriva "Sagan om brudparet" med fin fem fel. känns lite skoj och vet inte om det är någon annan som gjortnågot liknande(hittat på själv). blir personligt iallafall då jag bara ändrat på några saker i berättelsen om hur vi träffades och resan fram till bröllopsdagen.

    *ska skriva om alla gästerna.

    *försöker hitta "bröllopsallsånger" som kan fungera för oss (har bl.a. alkoholfritt bröllop och en brudgum som kan tycka det är jobbigt att stå för mycket i centrum med gulligull sånger om oss om ni fattar) ni får gärna tipsa :)

  • Martinaa

    I fredags kom chefen med de nya namnsskyltarna hon beställde för ett tag sedan. Där stod det Martina K istället för Martina A. Det kändes skumt att se!! Dock fick jag inte sätta på mig den på en gång...

  • Kribban

    Martina: Förstår att de kännsdes skumt, tycker själv de är skumt nog när folk säger blivande fru Danielsson till mej {#lang_emotions_smile}


    Idag har vi fått lite gjort igen. Var iväg med M och testade hans kläder idag. De blir jaquette med matchande färg till mina sjal på plastrong och näsduk. Funderar dock på att beställa tyg i samma färg som mina skor och min väska och sy en egen, men nu har vi iaf något som funkar om jag inte hinner..  Känns skönt att kunna bocka av det på listan.. Nu är det bara resten kvar {#lang_emotions_smile}

  • Converse

    Nu har jag en hel hög med frågor:
    1. Nån som provat en god chokladtårta, vad var i. Pratade med konditorn idag och man kunde välja på browniebotten, kladdkaka, morotskaka med choklad i, chokladtryffel å chokladmousse å allt vad det var. Vad ska jag välja?
    2. Glömde skriva fri bar på infokortet vi just skickat ut med inbjudningarna.. men de märker de ju när de kommer dit =) Vilka tre fyra drinkar går hem bäst? Sedan har vi ju öl/vin med att välja på. Hur mycket ska man köpa för en helkväll för 50 pers?
    3. Nån som varit på bröllop med fri bar? Blev det fylleslag? Jag har varit på ett och har för mig att det var lugnt, fast jag va fullast så är inte riktigt säker heller..
    4. Hur gör ni med middagen som inte har buffé, har ni två eller trerätters och sedan tårta? Serveras tårta eller tar man själv? Om man tar tårtan själv kommer kaffe och avec serveras till bordet?

  • Martinaa

    Converse:
    Fråga 1 och 2 kan jag inte svara på men
    3: Jag har varit på ett bröllop med fri bar och JA, några personer där blev lite väääl runda under fötterna, men du känner dina gäster bäst. Ska ni ha bartender som serverar eller ska gästerna ta själva? För har ni bartender kan ni ju be den personen att kanske minska alkoholhalten i drinkarna om någon verkar bli lite för full i gasen, om ni är oroliga för det. Jag tillhör ju den som tycker att fylleslag inte hör hemma på ett bröllop, så jag hade inte uppskattat om någon började rangla omkring på vårt bröllop...
    4: Vi ska ha förrätt och huvudrätt och senare tårta. Den hämtar man själv och på samma bord ska det serveras kaffe.

  • Converse

    martinaa: tack för svar, de blir fri bar. de som vill bli fulla blir de ändå kom vi på. vi ska ha bartender sm delar ut så de va ett superbra tips att minska på alkoholen om nån skulle bli crazy =)
    vi ska nog också ha att man får ta tårta och kaffe själv, även om personal kan fylla på kopparna där man hämtar kaffet. men hur görman med avecen, den får nästan fyllas på vid bordet annars får man ju springa flera gånger...

  • Converse

    Martinaa: en sak till. brud om brudgum och vice versa vilka frågor har du där? behöver tips på det med =)

  • Martinaa

    Converse:
    Om ni har serveringspersonal kan ni ju ha en stående vid "kaffebordet" som portionerar ut avec'en också, ifall ni är orolig att nån skulle ta för mycket eller?

    De frågor jag har i festhäftet på den sidan är inte så många, då jag klämt ihop bådas svar på samma sida, men de jag har är iaf:

    Det första du lade märke till hos XXX:
    Det du föll för:
    Hans finaste kroppsdel:
    Han är som snyggast när han:
    Godaste maträtten han lagar:
    Beskriv honom med tre ord:

    (O sen byta han mot hon såklart, men det fattade du nog )

    Nu har jag just kommit hem från en bröllopstur på stan! Först var vi på vårt festställe och började prata lite om menyn, bordsplacering (placering av borden alltså, hehe), dukning och dekoration, musik och allt sånt. Känns riktigt bra, det kommer bli toppen där! :)
    Sen stack sambon till jobbet och jag tog mig en tur på stan och var på jakt efter skor och underkläder i första hand, men kom hem med en massa annat såklart. Hittade dock ett par enkla skor på Din Sko (lägger snart upp i galleriet) som jag köpte. Provade en himla bh'ar men köpte ingen. Hur mycket lägger ni på underkläder? Det kan ju bli hur mycket som helst verkar det som, då jag provade en BH som kostade 899:- (!!) vilket var i mesta laget för mig.

Svar på tråden JUNI 2010 nr 4