• Martinaa

JUNI 2010 nr 4

Då var det dags för en ny tråd för alla oss som ska stå brud i juni 2010. Vi är på rätt sida nyåret och nedräkningen har börjat på allvar! Häng med, gamla som nya juni-brudar och diskutera, tipsa, peppa och älta tillsammans!

Här är en datumlista med oss alla:
    www.martinaa.se/juni.asp
    För att bli upplagd på listan, säg bara till mig, Martinaa här i tråden så lägger jag upp dig så fort jag kan. Komplettera gärna med information om dig själv om du har lust!

Okej, då kör vi!

• Svar på tråden JUNI 2010 nr 4
  • MrsCool

"av längtan till dig" av Åsa Jinder är en underbar sång också. satt o letade efter en svensk sång att ha som inslag i bröllopet eftersom resten kommer vara på engelska i ceremonin. Den är inte så svårsjungen heller tycker jag:)

• scarborough81

Hakar på här, sådär 14 veckor innan vigseln.
    Gifter oss 5 Juni... Längtar....

• Kribban

Hej hej tjejer!

Vi har lite ångest över musiken. Har svårt att bestämma oss men nu tror jag att vi bestämt en låt iaf. Min syster kommer sjunga "Evighet" men inte Carolar variant utan en lugnare och det är just texten vi fastnat för. Sen har vi också "Kärleken förde oss samman" som vi funderar över men inte bestämt oss för än.  (Jag som gillar Ulf Lundell) {#lang_emotions_wink} Men vi får se vad det slutar med kanske ångrar oss totalt i sista sekund{#lang_emotions_smile}

• HannaoMarkus

Hej hej!!

Vad underbart att ha ett forum att ta alla sina frågor och funderingar till. :) Är det någon här som vet hur det funbgerar med nytt pass och nytt körkort. Om man ska åka utomlands bara en vecka efter vigseln hur hinner man fixa nytt pass och körkort? Kan man göra det innan bröllopet? Även om man inte heter så ännu??

• scarborough81

Jag pratade med vägverket förra året om det och det inte förrän efter vigseln som man kan få nytt pass och körkort osv.
    Om jag vore dig så boka i ditt "gamla" efternamn så är du säker på att du kan resa med pass och sånt. 1 vecka efter vigseln, vet inte om du hinner få pass färdigt, det är ju juni då och då ska alla utomlands.

• HannaoMarkus

Ajdå...vad tråkigt. Jag hade tyckt att det vore så kul att åka i mitt nya namn. Men kan man åka med sitt gamla namn även om man bytt namn redan? För det görs väl halvautomatiskt i och med vigseln?

• scarborough81

Ja det går.. det är vad jag har hört iaf. Ni kan inte åka senare efter vigseln så att du får ditt nya pass?
    Vart ska ni?
    Det går ju att skaffa ett sista minuten tillfälligt pass som kostar runt 1000kr gäller bara en resa, men då bara inom EU.

• HannaoMarkus

Vi hade tänkt åka en vecka efter vigseln på fredag eller lördag. På en sista minutenresa (det är vad vår budget tillåter). Så vi vet inte vart vi hamnar ännu. Vi kan inte åka senare för jag behöver börja jobba då! :(

Men är det så att så fort man gift sig och har vigselbevis (det får man direkt va?) så kan man gå in på polsen och skaffa ett pass?

• HannaoMarkus

Det står på polisens hemsida att ett pass tar maximalt 5 arbetsdagar att göra. Så då kanske det hinns med på en vecka?! :s Kanske kanske...

• HannaoMarkus

AJdå...sen stod det såhär...

"Personer som ändrat namn eller är bosatta utomlands
    En namnändring finns antecknad i Polisens register för pass cirka två dygn efter det att berörd person fått beviset om ändringen. Vänta därför en tid med att ansöka om nytt pass efter namnändring."

Så jag får nog åka med mitt gamla namn... Får väl be Markus kalla mig fru Örnberg under resan istället så jag förstår att jag är gift! ;)

Svar på tråden JUNI 2010 nr 4