• Martinaa

JUNI 2010 nr 4

Då var det dags för en ny tråd för alla oss som ska stå brud i juni 2010. Vi är på rätt sida nyåret och nedräkningen har börjat på allvar! Häng med, gamla som nya juni-brudar och diskutera, tipsa, peppa och älta tillsammans!

Här är en datumlista med oss alla:
    www.martinaa.se/juni.asp
    För att bli upplagd på listan, säg bara till mig, Martinaa här i tråden så lägger jag upp dig så fort jag kan. Komplettera gärna med information om dig själv om du har lust!

Okej, då kör vi!

• Svar på tråden JUNI 2010 nr 4
  • ona

Ja, hindersprövning och hoppas på att kyrkan svarar. Är ju inte medlem i kyrkan här i Sverige, och vet inte ifall jag räknas som medlem i Finland längre.. Usch, det är krångligt. Är jag inte det kanske allt går åt pipsvängen. Fast då är det ju bara att gå med i kyrkan här, hur man nu gör det..

Bettertoghether, vet du hur man gör med namnändringen i Finland? Blir det bara automatiskt? Och någon som vet, hur gör man i Sverige? Jobbigt att stå med en fot i varje land.

Ja, panikkäsnlorna kommer smygande. Kanske får lägga en tvåa framför vårt datum, så får man tjugo dagar till på sig.

Vad är en bordskjol?

• Bettertogether

ona: en tjej jag gjorde brudbukett åt förra sommaren visste inte om hon skulle byta eller behålla sitt efternamn, och hade frågat när man senast måste veta... då hade prästen sagt att senast då de ska gå uppför altaret måste de veta.

Jag läste också nu i en broschyr från justitieministeriet att vigselförrättaren ska fråga de blivande makarna före vigseln om de beslutat ta ett gemensamt efternamn eller inte. Och om man inte anmält att man tar ett gemensamt före vigseln, behåller var och en sitt namn.
    Men man ska också göra en skriftlig anmälan till magistraten. Blankett hittar man på maistraatti.fi
    :)

Hoppas du blev klokare, det blev iallafall jag! :D

• GrodanoJag2010

En bordskjol är den delen på duken som skymmer undersidan på bordet. Man ser inte bordsbenen..

ona skrev 2010-02-19 16:19:57 följande:
    Ja, hindersprövning och hoppas på att kyrkan svarar. Är ju inte medlem i kyrkan här i Sverige, och vet inte ifall jag räknas som medlem i Finland längre.. Usch, det är krångligt. Är jag inte det kanske allt går åt pipsvängen. Fast då är det ju bara att gå med i kyrkan här, hur man nu gör det..Bettertoghether, vet du hur man gör med namnändringen i Finland? Blir det bara automatiskt? Och någon som vet, hur gör man i Sverige? Jobbigt att stå med en fot i varje land.Ja, panikkäsnlorna kommer smygande. Kanske får lägga en tvåa framför vårt datum, så får man tjugo dagar till på sig.Vad är en bordskjol?
  • GrodanoJag2010

hmm.. det här med namn gör mig galen.. Då jag har både min mors efternamn (som mellan namn) och min fars efternamn (som efternamn) undrar jag hur det blir med mellan namnet när jag nu väljer att ta min m2b's efternamn?? Blir det kvar så jag måste ta bort det separat eller försvinner det automatiskt?

• HK8

Har just skrivit ut texterna till inbjudningskorten, så idag har jag suttt och beskurit dem lite. Dock råkade jag kladda ner typ 10 stycken med någnot svart så vi lär köpa lite mer papper :)

Kände absolut ingenting när jag höll på med dem, allt kändes som vanligt, som att göra vilka kort som helst liksom.. Hoppas att det är inte något fel på mig ;) Får väl lyssna på några fina låtar undertiden så dröjer det nog inte länge förrän tårarna tränger fram. Är så grymt känslig, jag kommer att gråta hela bröllopet igenom, vill verkligen inte se ut som en grin-olle på alla bilder. Men men, blir det så så blir det :)

• Bettertogether

Det är vattenfast mascara som gäller för dig då HK8 ;)

• jättejättemycket

Martinaa du får gärna lägga in mig i listan.

19 Juni gifter vi oss.

=)

• jättejättemycket

Nån som kan hjälpa mig med "namn på färg"
    Vi ska ha färgtema: Vitt, silver och lila.
    Problemet är att jag inte vet vad den lila färgen kallas.
    Lavendel? syren? Ljung?
    Vi vill alltså ha en ganska varm och rätt så ljus lila färg. Inte skarp lila. Mer som syrener...inte dom blå utan dom rosa/lila. Nån som förstår hur jag menar?

Nu tjejer, nu närmar det sig...4 månader kvar.
    Jag får lite ångest när jag ser hur långt ni alla har kommit...

=) ///N

• April 99

är det dax att skicka in hindersprövningen redan? *små panik* fick för mig att det var ca 1-2 månader innan (sen jag pratat med vigselförättaren), kanske olika var man bor??? själv drömmer jag om bröllopet på nätterna...sist att jag vaknade upp och det var 1 maj, men vi hade inte hunnit längre än vad vi huninit idag...PANIK! hoppas verkligen jag känner sig någolunda i fas 1 maj....

• HK8

Jag har också drömt om vårat bröllop flera gånger, en gång drömde jag att någon rev sönder min klänning, en annan natt att min diamant lossnade på ringen.. Vissa säger att jag oroar mig men det tycker inte att jag gör :) Hoppas min klänning är hel i alla fall (den hänger hos min bror för att jag inte ska råka sova i den) och min ring har min pojkvän, hoppas att han låter bli den :)

Svar på tråden JUNI 2010 nr 4