• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Piggelin1

    BS - vi flyttade bak Amandas stol till baksätet i början av juni när vi skulle bila upp till Sala & sen har stolen fått stanna kvar där & det funkar hur bra som helst - till & med bättre än när hon satt i framsätet. Hon finner sig liksom i att sitta där själv & är mkt lugnare där än när hon sitter fram! Har ett par andra kompisar med barn som upplvet preci samma sak, så döm inte ut det innan du testat
    Barn mår verkligen bäst (=det är absolut säkrast) av att sitta bakåtvänt ända upp till fyra års ålder, oavsett om det är trångt för benen eller ej.

    AM, förstår din frustration PRECIS Vem fasen vill vara ordningspolis hela tiden?! Du får rapportera hur det går

    Låter som era äldre barn får vara rätt många timmar på dagis - här får de bara vara på dagis 15 timmar i veckan om ngn av föräldrarna är hemma med bebis Tills i sommar var det tre timmar fem dgr i veckan (=knappt lönt att gå dit), nu har de visst ändrat hörde jag, så fem timmar tre dgr i veckan är också OK.

  • Piggelin1

    Ore - jag tycker faktist inte att din man har ngt som helst val i denna frågan Han följer med - basta! Är han rädd att förlora sin manlighet, eller vad är det?! ALLA pappor jag känner till går ju på föräldragrupper lika mkt som de blivande mammorna!

  • Piggelin1

    Haha, fler än jag som blir upprörda över Ores makes ovilja

    Koko - såg din länk till detta med Mola/druvbörd. En v äldigt nära väninna åkte på det för några år sen & precis som du sa, så fick hon på inga villor bli gravid igen innan ngt visst väårde hade gått ner & sen varit nere på noll under flera månader tror jag det var. Men sen fick de till det rätt snabbt & fick sin andra dotter ett år senare än ursprungligen planerat

  • viktualia

    pip....

    mugglan - trevligt att se dig här och det låter som att eländet varit relativt skonsamt...

    ego - jag har mått apa idag och är helt utslagen av trötthet. *surar*

    ang föräldrargrupper/bekanta i hålan så känner inte jag en kotte här. härjar just nu lite försiktigt på FL för att se om jag får nåt napp där. Har dock inga förhoppningar om föräldrargrupper och liknande... risken är ju stor att jag är typ 10 år äldre än de övriga blivande föräldrarna... min lösning är att jag tänker dra hem till mina päron när nöden blir för stor. Har ett gäng "privata" kompisar som väntar barn och som bor i närheten av mina föräldrar = smidigt!

  • BrudSommar2006

    Koko, om det blir en till Iris så måste jag absolut ha bebisen fram. Jag var en urusel bilförare med Iris illvrålandes i baksätet, helt kallsvettig och speciellt i köerna när man verkligen inte kunde komma någonstans höll jag på att krocka flera gånger och på landsväg fick jag konstant stanna och springa ur bilen till baksätet, köra några meter, stanna, nej det var så jäkla värdelöst så det gör jag inte om en gång till. Om jag nu måste stanna så behöver jag i alla fall inte kliva ur bilen fram och tillbaka, jag varvade min bilkörning mellan förtvivlan och att vara apförbannad tills vi flyttade fram Iris.

    Piggelin, nej vi provar väl att ha stolen bakvänt först innan vi beslutar oss för att vända på den, man får väl se om det går eller inte! Det enda jag vet är att jag inte klarar att åka längre sträckor med ett illvrålandes barn i bilen, det driver mig fullständigt till vansinne!

  • Ore

    fru AM skrev 2009-08-19 20:39:02 följande:


    Ore: allvarligt - vad kan han ha för argument för att inte gå på föräldrakurs!? De kan vara riktigt givande såna kurser - allvarligt tror jag inte att Livias förlossning hade gått så bra som den gjorde om inte jag OCH min man hade gått på föräldrautbildningen. Eller VET HAN REDAN exakt vad som händer under en förlossning, värkar, de olika stadierna/skedena, vad han förväntas göra ...? Nä - eller hur!? Oj - nu är det jag som eldar upp mig ... Sorry
    Du har precis fångat mitt huvudargument, jag KRÄVER att han har koll på vad som händer på förlossningen. Han vet att jag inte hanterar smärta särskilt bra, särskilt smärta som jag inte har någon som helst kontroll över. Mjölksyrasmärta när jag springer är helt okej...

    Och jag skulle bra gärna vilja veta vilka motargument han har, men det har jag än så länge inte fått...

    Så jag tror att han ger sig så småningom. Men jag vill helst veta att han ger sig redan nu. Att han är outsägligt larvig vet jag redan, och det har jag talat om...
  • BrudSommar2006

    Vickan, även om du inte börjar umgås med de andra mammorna så brukar grupperna vara bra, vi fick lära oss massor på bvc. Vad trist att må så dåligt.

    Ore, här är en till som omöjligt kan begripa varför han inte tänker gå med på kursen. Alla andra går ju i par dessutom, lite elakt om du ska behöva gå själv och förklara att han inte ville följa med!

    Jösses, jag känner att jag sitter här och eldar upp mig till att bli alldeles tvärilsk när jag tänker på hur jäkla vidrigt det var att köra bil själv med Iris när hon var bebis!

  • BrudSommar2006

    Haha, kan Iris ha ärvt sitt humör från mig!!!

    Nu, läggdags.

  • passionsblomman

    Ore: stäng in dina två karlar i ett rum och släpp inte ut dem förrän de tjafsat klart.
    Själv kan du ju åka på SPA under tiden eller något annat avslappnande...

    Och din man kan få stanna lite extra länge tills han svurit på att gå med på utbildningen.

    Trams och dumheter!

  • snaily

    Hej hopp
    Inte hunnit trådläsa något idag, ska ta itu med det imorgon. Idag jobbat och jobbat och sen åkt till fjälls och plockat kantareller och är precis färdig med att rensa och ta hand om dem, puh!

    Kan bara hålla med vad alla sagt om Ores makes envishet, klart han ska med! Du kan få låna ett koppel av mig Ore om han stretar emot

    För hör och häpna - jag har fått hem det eftersökta kopplet!! Det var precis lika fint som jag tänkt mig!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor