• Svar på tråden Tantvarning 5
  • Frulle

    Ja det är det sannerligen!! Du behöver INTE äta några kräftor för mig heller. Idag får du behålla alla för dig själv!! Fira ordentligt nu!
    Puss..


    passionsblomman skrev 2009-08-28 19:37:53 följande:
    Nu ska jag fira dagens framgångar med att äta.......Svenska kräftor.... Fick svar på senaste budet med 25 till, så nu har det faktiskt gått upp 250 000 över vårt utgångsbud, och det är två par som fortfarande diskuterar och ska återkomma, så kanske kanske är det inte riktigt stopp än. Det är värt ett gäng kräftor!
  • Villemoa

    Är inne en snabbis, är och firar mamsens 60-årsdag

    Blommis; sååå spännande med budgivningen! Förhoppningsvis blir det några fler tusen så kanske ni kan köpa lite mer än bara en soffa

    Alla andra tanter; vinkevink!

  • passionsblomman

    Jag har just kollat upp hur det är med den där reavinstskatten.
    jag visste faktiskt inte att vi får skatta bort hela 30% av vinsten vi gö på stugförsäljningen!

    Det var 20% tom 2008, och nu är det 30%!!!
    Fyyy vad lite det blir kvar då!

    Säg att man gör en vinst på 400 000 tex, då får man ju bara behålla 280 000! Så, sak man stoppa in 300 000 i ett nytt huslån vill det till att man tjänar lite mer då...

    Alltså behöver det bli lite bättre bud än nu, oavsett soffa.

    Förut fick man ju uppskov med den där skatten om man köpte ett annat hus istället för det man sålde. För oss hade det varit bättre om fastighetssktten hade varit kvar,eftersom tax.värdet på nya huset är jättelågt.

    Fast det är ju bara EN gång man får betala den där vinstskatten, men det hade räckt till många års fastighetsskatt kan jag säga.

  • Sonja68

    Skatteregler kan göra en mer än lovligt galen!
    Men oroa dej inte, jag tror ni får in fler bud imorgon!

    Här var fartigt värre ikväll. Hum,hum,hum.

    Hur gick det idag Blommis, du hade mycket på programmet idag igen?

  • Panzerfaust

    Passionsblomman, du drar ju av mäklararvodet i vinsten med så det blir ju mindre att skatta.

  • passionsblomman

    Ja föralldel men ÄNDÅ!!! Jag tycker ändå att det är mycket!
    Synd att man inte har renoverat lite mer, för det drar man ju också av. Tror dessutom jag kastat kvittona på tex friggeboden.

    Nåväl, vi har aldrig inbillat oss att vi ska bli rika, men som sagt, det hade varit skönt med lite marginaler så inte varje bildel som pjjar bidrar till magkatarren.

    Och programmet var tämligen fullt även idag ja. Nu tar jag det luuuugnt och inväntar morgondagen med förtröstan.

    Panzerfaust skrev2009-08-28 22:23:45 följande:


    Passionsblomman, du drar ju av mäklararvodet i vinsten med så det blir ju mindre att skatta.
  • Sonja68
    passionsblomman skrev 2009-08-28 22:30:14 följande:
    Ja föralldel men ÄNDÅ!!! Jag tycker ändå att det är mycket!Synd att man inte har renoverat lite mer, för det drar man ju också av. Tror dessutom jag kastat kvittona på tex friggeboden.Nåväl, vi har aldrig inbillat oss att vi ska bli rika, men som sagt, det hade varit skönt med lite marginaler så inte varje bildel som pjjar bidrar till magkatarren.Och programmet var tämligen fullt även idag ja. Nu tar jag det luuuugnt och inväntar morgondagen med förtröstan.Panzerfaust skrev2009-08-28 22:23:45 följande:
    Jag förstår precis. Den där magkatarren är särksilt bekant...
    Vår bil var på service igår. Trodde det skulle gå på 4000 kr. Hmmm, mannen ringde och sa att det gick på dryga 6000 kr. Så var den dagen förstörd...
    Ta det luuuuugnt du och se vad som händer imorgon.
    Snart bor du i Villa Villekulla, ditt sagoslott vid ån, och det där engelska växthuset med badkar och lejontassar är ett litet steg närmare.
  • passionsblomman

    Jaaa, min bil kostade 2300 ytterligare idag och då hade jag ju för två veckor sedan lagt över 3000 redan. Man blir ju helt matt.

    När sköterskan börjar prata om att vi bör överväga IVF om det inte tar sig snart med inseminarierna, då är det liksom: "tja, om vi får in 60 papp extra på huset, för nästan 20 går till skatten och två försök lär det säkert ta och det kostar runt 20-30 000 att göra privat(man får inte göra det via landstinget om man redan har barn)

    Så det finns sannerligen hål att stoppa pengarna i så att säga.

    men ABSOLUT: hur som helst så kommer vi att vara enkelt folk med inga stålar men bo i ett sagohuuuus!

    Och på nåt sätt ska jag skaffa den där soffan! Den är RÖD- det rödaste jag har sett ever.


    Sonja68 skrev 2009-08-28 22:35:02 följande:
    Jag förstår precis. Den där magkatarren är särksilt bekant...Vår bil var på service igår. Trodde det skulle gå på 4000 kr. Hmmm, mannen ringde och sa att det gick på dryga 6000 kr. Så var den dagen förstörd...Ta det luuuuugnt du och se vad som händer imorgon.Snart bor du i Villa Villekulla, ditt sagoslott vid ån, och det där engelska växthuset med badkar och lejontassar är ett litet steg närmare.
  • Sonja68
    passionsblomman skrev 2009-08-28 22:48:44 följande:
    Jaaa, min bil kostade 2300 ytterligare idag och då hade jag ju för två veckor sedan lagt över 3000 redan. Man blir ju helt matt.När sköterskan börjar prata om att vi bör överväga IVF om det inte tar sig snart med inseminarierna, då är det liksom: "tja, om vi får in 60 papp extra på huset, för nästan 20 går till skatten och två försök lär det säkert ta och det kostar runt 20-30 000 att göra privat(man får inte göra det via landstinget om man redan har barn)Så det finns sannerligen hål att stoppa pengarna i så att säga.men ABSOLUT: hur som helst så kommer vi att vara enkelt folk med inga stålar men bo i ett sagohuuuus! Och på nåt sätt ska jag skaffa den där soffan! Den är RÖD- det rödaste jag har sett ever.
    RÖD = Kärlekens färg, en KÄRLEKSSOFFA!! Wow, detta lovar gott
    Jo, dilemmat är bekant; Vi bor också i det enda hus som vi båda ville ha, det hus som vi båda direkt kände Det HÄR är VI, det här är vårt, här vill vi att våra barn ska växa upp.
    Det ligger i ett av det dyraste områdena (även om husen här är billiga). Vi fick vänta ett år på att priset skulle gå ner till den nivå som VI kunde pressa oss upp till.
    Visst, vissa månader lever vi som kyrkråttor, men vi älskar vårt hus. Tänk förut kunde jag inte förstå det där; "Det är ju bara ett hus/lägenhet". "Där sover man ju bara" "Varför lägga ner så mycket pengar på boende och sen suga på ramarna istället för att kunna göra nåt kul". Men både du och jag vet ju att när man får barn så blir hemmet så himla mycket viktigare. Man tillbringar så HIMLA mycket mer tid där. Ens liv etsas in i väggarna och man stirrar på dessa väggar (särskilt när man har två SMÅ barn med amning och blöjbyten och allt annat) dag ut och dag in. Det vill till att man älskar dessa väggar. NU, är huset min fasta punkt, mitt andningshål och jag älskar att bara vara här.
    Förstår du hur jag menar?
  • Fjosok

    Borde sova men kan inte så godafton. Gubben tittar in en kortis om det är okej

    Satt just nämligen och funderade hur det skulle låta om AmandaVarDet (fjortisbloggaren som låter som en hamster ni minns) skulle agera politisk kommentator på typ Rapport.

    "Ja USA typ *hihi* skulle ju *peta i håret. hihi* kanske typ göra något militärt *aaaah* mot typ militärdiktaturen i mumbojumbo *hi, ahaaaaaa*"

    Skulle vara stor humor

Svar på tråden Tantvarning 5