• Telis

    Livets stora och små frågor

    En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

    Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

    Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

    Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

  • Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • sweetstreet

    nej back to work girls.

    Puss på er!!
    Och alla som vill ha kramar skickar jag till!

    och Kngu och FrulLis,
    jag väntar med spänning på när "The Arrival" ska ske....!

    kraaaaam alla sötisar!

  • Fru FruLLan

    Passionsblomman: Häpnade över den sjuuukt korkade kommentaren läkaren kom med. fy faan vad oproffsigt! Hur kan han! och vem ÄR han som ska komma med den kommentaren!!!!

    Sen kompisen... vaddå finns det en övre åldersgräns för längtan efter ett barn????
    Va?????
    det hade jag helt missat
    Vilka puckon det finns!!!!
    40 är vel ingen ålder heller????
    I början av 1900 talet kanske (eller då fick man vel sitt 12e barn vid 40 och inte det första)
    men va faaan
    i dagsläget är det vel då folk skaffar barn. Inte är det ovanligt iallafall.
    och sen kanske man ska hålla klaffen om man nu har andra synpunkter som kanske inte är SÅÅÅÅÅ viktiga att förmedla...

    Angående att hålla klaffen så måste jag ge mig in i djurförsöksdebatten... försökte hålla mig då det är ett oerhört infekterat och känsligt område som kan leda till så mycket missförstånd.

    Men jag kan inte vara tyst längre

    jag är inte helelr emot djurfösök, inte alls. Däremot ONÖDIGA djurförsök tycker jag är sjukt och vidrigt. Att testa lyxprodukter som smink och cigaretter osv tycker jag är helt förkastligt och vedervärdigt. Men däremot så tycker jag att det går att motivera visst djurförsök av just de skäl som sweetan skrivit. (hej förresten hjärtat )
    Jag tror inte att jag skulle ha kunnat jobba 10 år inom olika delar som iallafall alla haft anknutning till läkemedselbranschen om jag var HELT emot djurförsök. Jag vet rent faktamässigt att man måste testa en del på djur för att det ska vara säkert för människa. MEN så klart ska man försöka minimera djurförsken totalt. bara de absolut nödvändigaste kan få finnas.

    Vad jag dock vänder mig emot nåt enormt är alla opålästa idioter som är rabiat emot alla djurförsök utan att veta ett jota. Jag förstår känslomässigt hur de känner, jag önskar att djurförsök inte fanns. men vågar man ta någon medicin om den INTE är testad?

    jag har en kompis som jobbade på ett ställe där man slutade med djurförsök för ÖVER 10 år sedan när hon jobbade där. MEN trots detta hände det ibland att det stor grupper emd tonåringar och kastade ägg på personalen när de kom till jobbet och hade stora skyltar att stoppa plågsamma djurförsök osv. detta alltså 10 år efter att man slutat...
    När sådana människor yttrar sig om djurförsök.... ja då har jag ingen förståelse. OCH jag tycker att är man såååå emot alla djurförsök, ja då hoppas jag att man låter bli att äta den medicin som är testad på djur. Då ska man fanimej inte ens ta en alvedon...

    dock skulle jag ALDRIG kunna jobba med djurförsök själv. är på tok för blödig. Har varit inne och kollat i de nämnda beagle stallarna och mådde sjukt dåligt i flera veckor efteråt. Önskar såååå att man kunde ersätta varenda litet djur med något annat. Men inser att i dagsläget är så inte fallet. Dockm vet jag att läkemedelsbolagen sjä'lva gärna skulle låta bli djurförsöken då dom är jävligt dyra och jobbiga att hantera. Men eftersom myndigheter kräver att de gör djurförsök.... så...

    Shit

    förrrlåååååååt det sjukt långa inlägget!

  • Fru FruLLan

    usch vad mycket hormoner

    Började nu nästan gråta då jag tänkte på alla stackars små djur som används för försök.
    Fy faaaan.
    Jag önskar så att det inte fanns djurförsök.

    Men i dagsläget så skulle jag inte avstå medicin .... så jag kan inte vara emot precis alla.
    Men minimera....

  • Fru FruLLan

    Liten förresten:Bra att du inte tog illa upp!
    Men bara för att förtydliga. Du får inte DELA första platsen som riksgalning med mig. NÄE den är MIN och bara min.
    Men du kan få kvala in som en god andra galning

  • viktualia

    Djurförsök - hm... jag är knappast emot, men håller med om att det måste vara "vettiga" saker det handlar om.. inte smink och dyl.

    Passionsblomman - jäääävlar vilken idiot till läkare och tveksam kompis... *suckar*

    FruLlis-älsklingsgumman - himla najs att det känns bra att ha fått sortera lite i känslokaoset! Jag tror att du skulle må bra av att fortsätta sorterandet...

    ... själv har jag hanterat livets eländen genom att terrorisera omgivningen på olika sätt. Mer eller mindre effektivt. Har bland annat sumpat en riktigt nära vän, som troligen tyckte att jag tog för mycket energi av henne.. visst har vi kontakt och umgås nån enstaka gång fortfarande... men den där riktigt nära kontakten blev liksom urvriden...

    ...men å andra sidan lyckades både hon och jag lägga varsitt stort monsterelände bakom oss... och båda mår bättre sen dess...

  • passionsblomman

    Ja, jag vet inte riktigt vad man ska säga...

    Uppenbart fattar ju inte den biologiska klockan att vi idag inte dör vid 42 som förr i världen och uppenbarligen fattar inte folk att en 60 åring när vi blir i den åldern, kommer skilja sig rätt mycket från våra tidigare generationers dito.

    Det är ju smärtsamt tydligt att våra kroppar vill bli gravida mellan 17 och 25, men man kan ju inte hjälpa om man är 29 när man träffas som vi var tex.

    Och det är ju inte så att man tänkt dö vid 50 och lämna föräldralösa små efter sig.
    Även om ålder finns även i mitt huvud när jag tänker på hur mycket jag vill ha vårt andra barn NU.

    Men just att säga sådär"det där är du väl för gammal för ärligt talat"
    Tur man är rätt stark inombords.

  • BrudSommar2006

    Ja jäklar, jag har bara tänkt på hur noga det är med alla etiska tillstånd för varje projekt som involverar djurförsök på mitt jobb vad det gäller sjukdomar så jag har inte ens tänkt på att det förekommer vad det gäller smink och sånt också.

    Passionsblomman, vilken otur du verkar ha haft med kommentarer både från läkaren och din bekant!

    Telis, min guru!!! Efter att ha försökt pressa i mig en plätt med sylt och känt att det bara fastnade i halsen så fick jag i mig en hel tallrik fil med corn flakes och det var bara så gott! Jag stod i affären och undrade vilka flingor som kunde tänkas gå ner lätt för jag misstänkte att min vanliga musli var att glömma och kom på att det nog var bäst med corn flakes och som sagt, det var såå gott med fil!

  • fru AM

    BS: men nu blir jag helt förvirrad! Du ska ju få en liten tjej och Telis en liten kille - ni kan ju INTE HA SAMMA CRAVINGS!!!? Då sabbar ni ju mina teorier helt och hållet!

  • BrudSommar2006

    AM, sorry, någonstans har det gått snett!

    Haha, vi har löst problemet med att kissen vägrar gå på lådan med Pussi kattsand istället för ToaLätt! Nu har han uträttat sina behov i tvättkorgen för sista gången! Jag hann knappt få i sanden förrän han hade varit där och gjort både det ena och det andra, länge satt han i lådan så han var nog lite desperat.

    Tyvärr är han fortfarande riktigt halt.

Svar på tråden Livets stora och små frågor