• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • BrudSommar2006

AM, när Iris var sju veckor hade jag ingen egen-tid alls utan henne så jag är grymt imponerad! Jag fick gå och lägga mig tillsammans med henne och sedan kom jag inte ur sängen annat än för snabba toalettbesök på jag tror sex månader eller så... Sedan fick man ju vara vaken och amma halva nätterna så det var till att lägga sig åtta senast för vid sex på morgonen ville hon inte ligga längre så då var det bara att gå upp.

Jippi, ikväll har jag lyckats borsta tänderna! Nu är det läggdags.

Sweet, ja, vi väntar väl och ser, annars får det bli veterinären. Man kan klämma och dra i tassen och benet i alla fall utan att det verkar göra det minsta ont. Har klämt igenom hela honom utan att hitta något han reagerar på. Och, nu har han varit på lådan igen, jippi!

• sweetstreet

BS,
    OJ var det verkligen så med Iris???!!!!!
    Shit!
    Själv började jag ju jobba heltid efter 3 månader!!!!!!
    man var självklart jädrans trött ochj säkert inte den mest effektiva men det gick.

jag tror inte jag skulle klarat att amma så mycket som du gjorde med Iris. Jag ahde nog blivit lite deprimerad då.
    Men visst, man ska inte säga så för man klarar det man msåte. Så är det bara.
    MEN jag hoppas ett den nya lilla bebben kommer att vara lite mindre matkrävande sådär i början. För din skull!

Kunde förrsten inte din man mata ett mål på natten?
    Eller tog hon inte flaska alls?
    Annars är det ju guld värt ifall man kan få pappan att ta åtminstone EN nattmatning per natt så man får sova lite fler timmar i sträck.
    Jag fick ju hjälp i stort sett varje natt med midnattsmatningen. Maken tog den matningen som var runt 12-1-tiden viklet gjorde att jag kunde sova dryga 5 timmar i sträck vilket var oerhört härligt!

• snaily

Oooo vad flitiga ni varit idag, jag har hängt med sporadiskt bara

Måste också bara säga - Frullan, vad underbart att du äntligen fått hjälp!!! Inte en dag för tidigt! Hoppas att det fortsätter i samma stil och att ni tillsammans kan lösa upp dina mentala knutar!! Tycker också det är jättestarkt att ta steget och våga ta emot hjälp!

Oupsie, kortisonfrågan - ja, därom tvista de lärde! Jag tycker det kan vara ok att ha och ge akut om man är långt ifrån veterinär, är man hyfsat i närheten så finns det ingen större anledning. Viktigt är att ta sig till veterinär så fort som möjligt, och hålla hunden så still som möjligt, om ormolyckan är framme. På större djursjukhus finns nuförtiden antiserum som bra behandling, men ruskigt dyrt!!!

BS, grattis till lyckat lådbesök! Låter bra att han inte reagerar när du klämmer, förhoppningsvis ingen allvarligare skada då.

Se, nu har jag lyckats prata djur nästan ett helt inlägg igen. Skyller på att jag tagit sommarlov från barnkarusellen... (Går förresten ganska bra hittills att inte tänka så mycket på var jag är i cykeln, när och om det blir någon ÄL osv. Tagit paus från min fertilitetsdator den här månaden.) Fortsätter med djuren lite till bara för det.

Bara 4 dagar kvar till korvhämtning!!

Page - hundboktips: har lånat böcker på bibblan idag, "Valpen" av Mickie Gustafson och "Inkallning är så mycket mera" av Memea Mohlin - båda verkar väldigt lovande!

• sweetstreet

Am, får man fråga vad ni betalar barnvakten??
    Alltså jag förstår om det är ett "lägre pris" eftersom hon ändå är familj, men det kan vara intressant att få veta.
    Kanske ngn annan som har betalad barnvakt kan säga vad ni betalar??
    jag tycker det jätteknepiga här är om man ska dricksa eller ej?????
    ALLT ska man ju dricksa så vi har dricksat barnvakten också. Lite drygt 10%. men vet inte om deta är 2tvungent" eller ej....

Vi betalar 20 dollar timmen. Så med dricks har det blivit ca 90 dollar för en kväll då vi är borta 19-23.
    Det har verkligen varit värt det de kvällar vi haft barnvakt MEN det är ändå en summa som man inte kan betala "var och varannan vecka" direkt.
    Nu hoppas vi att våra nyinflyttade grannar kasnke ska kunna bli sådana där "vi-känner-varandras-barn-och-kan-ställa-upp-för varandra-ibland" barnvakter!
    De har en litens om som är ett par veckor yngre än Lilltjejen och från början innan vi fick dagisplats så var det planerat att vi skulle delat nanny. Då bodde de ett par kvarter bort, men här o hpna så flyttade de in i dörren mittemot nu i månadsskiftet!
    De är supertrevliga så ja, maken och jag går och hoppas i msyg på att vi ska bli såpass bra vänner att lilltjejen ska få en lekkamrat på NÄRA håll samt att vi då ska kunna ställa upp och passa varandras barn ibland så att man kan få lite vuxentid tillsammans utan barn. och utan att betala 90-100 dollar varje gång för ett par timmar! Å det hade varit så nice!!!

• sweetstreet

Å Snaily!
    Tänk att ni snart blir med korv!!!
    HÄÄÄÄRLIGT!!!

• sweetstreet

Lappis,
    du förresten.
    glömde fråga
    hur gjorde du med proggis och blodförtunnande??????? tar du det nu eller har du skippat det?

• _koko_

Välkommen snorkfröken!

AM - Har glömt säga tack, det är faktiskt en väldig tröst att veta att läcket kan gå över av sig själv efteråt.

Jag som skulle sova ordentligt inatt började med att vara uppe sent igår och göra mig lite ovän med sambon. Sen vaknade jag vid 4 av att katten kom in med en musunge. Tre gånger. Med precis så långa mellanrum att man nästan hann somna mellan. Så nu har jag ätit frukost länge och får väl åka till jobbet snart. Håhåjaja.

• fru AM

Sweet: Vi betalar 16-åringen 200 för drygt tre timmar (det är den tiden vi varit borta hittills).

Jag har en kompis som haft externa barnvakter hela tiden sedan barnen föddes (tvillingar)och har betalat 90kr/timma.

Nu i augusti ska vi ha barnvakt en hel kväll och i princip hela natten och har int en aning om vad vi ska erbjuda för betalning ... Det är Livias kusins flickvän som ska sitta barnvakt då (bara för Liva alltså, Hektor tar vi med oss).

BS: oj - var det så med Iris ibörjan. Har glömt det om du skrivit det förut! Hektor äter en gång per natt så jag förmodar att jag har det oförskämt bra. Mitt problem är väl att jag går och lägger mig för sent men det har jag alltid gjort ...

_koko_ skrev 2009-06-16 06:42:26 följande:
    AM - Har glömt säga tack, det är faktiskt en väldig tröst att veta att läcket kan gå över av sig själv efteråt. Jag som skulle sova ordentligt inatt började med att vara uppe se
    Koko: Nu är jag kanske mer än lovligt förvirrad - men har vi pratat om läckage nyligen? I och för sig går de flesta kroppsliga läckage väl över av sig själv (typ fostervatten, avslag, gråt & tårar ... så jag har säkert haft rätt om jag sagt så ) men jag minns inte vad detta handlade om???! Förlåt om jag är glömsk! Jag ammar ju!
    (Handlar det om vattenläckage hemma så går det INTE över av sig själv - ring rörmokare!)
  • Liten med Mindre

FruLlis - liiiite besviken är jag på att inte få dela plats med dig. Jag har ju övat hela kvällen igår, med hjälp av maken, på att säga (och tro) att jag är bäst för uppgiften och kommer att lyckas NÄR jag får den.

Visserligen avsåg det mer jobbet kanske, men det är nog applicerbart för allt. För anledningen till övningarna var ett psykbryt i soffan över att någon mer ville ha jobbet.

Ska försöka bortse från funderingarna idag. Alternativt gå in till chefen och fråga vad mer jag kan göra för att övertyga dem? Fast det känns lite desperat, eller, jag vet inte...

BLÄÄÄÄ!

• Liten med Mindre

BS - skönt att fil och rätt kattsand funkade för er. Livet på en pinne nu då!

Svar på tråden Livets stora och små frågor