• Akjson

    Min far vill föra fram mej till altaret....

    Och så råkade jag läsa i en tråd i ett forum att prästen har rätt att säga nej till det???? Varför det? Vad spelar det för roll för prästen menar jag. Hur gör vi då? Vi kommer inte att få reda på vilken präst vi får försen ca 4 veckor innan dagen d.... Man vill ju veta? Dela gärna era erfarenheter....

  • Svar på tråden Min far vill föra fram mej till altaret....
  • Chicita

    Om man absolut inte vill gå in tillsammans, men ändå inte vill gå in ensam så finns det ju andra alternativ som inte blir sådär "här får du min dotter"...

    Exempelvis så skulle jag gärna se en version där brudgummen först går in med brudens föräldrar och sen kommer bruden tillsammans med brudgummens föräldrar. 
    Som ett tecken på att dom är accepterade i varandras familjer.
    Eller om kyrkans utforming tillåter det så kanske dom kunde komma in från varsin sida och mötas i mitten där brud och brudgum förenas och går fram till altaret och brudens far tar brudgummens mor vid armen och för henne till sin plats...

    Nu hade vi ju överlämning som jag redan skrivit om. Men det var för att det var mest passande enligt medeltidstemat.
    Vi ville inte ha cermonin utanför porten och sen gå in och ha resten av vigselgudstjänsten inne för det skulle de flesta av våra gäster inte förstått. Dom skulle bara upplevt det som rörigt och förvirrande. Det var ju meningen att mamma skulle ha levt fortfarande också då. Och hon hade ju varit sängbuden troligtvis eller i alla fall behövt en rullstol som går att luta omkull sitsen på så hon var halvliggande. Och det hade inte gått så lätt att ta med in i kyrkan sådär när alla ska gå in samtidigt...
    Och dessutom så här i efterhand var det nog ett klokt val då jag hade fått spunk på det där andra brudparet och fotografen + gäster om dom hade surrat runt oss då och letat efter bra platser att fotografera på och "tjuvtittat" på oss... Tungan ute 

  • Norrskensflamman
    anotherplace skrev 2013-06-10 00:33:52 följande:
     Men ni som nu har så starka åsikter emot det, hur reagerar ni då typ nu när Madelene blev förd till altaret av sin far? Är det någon skillnad på att kungligheter ska kunna? Men inte vi andra? :).
    Jag reagerar på samma sätt, nästan starkare; Jag skruvar på mig och tycker det är pinsamt, sorgligt och beklämmande samt att det blir ett löjets skimmer över vigselakten med dessa överlämningar.
    Madde o Vickan om några borde ha visat upp för världen den fina traditionen som Svenska kyrkan har att brudparet går in tillsammans!! Som representanter för Sverige så tycker jag det var otroligt synd att de inte tog chansen här...
     
  • kouki

    När det kommer till Kronprinsessan, så är det ju fortfarande så att hennes far och regeringen MÅSTE godkänna hennes gemål för att hon ska behålla tronföljden. Så därför är det ju inte helknäppt att Kungen överlämnar henne, då han faktiskt har en slags roll där, även om det kanske också skulle innebära att Reinfeldt skulle gått på andra sidan Flört

    Om detta gäller endast henne eller även Madeleine vet jag inte.

  • Alyllyra
    Norrskensflamman skrev 2013-06-10 16:10:35 följande:
    Jag reagerar på samma sätt, nästan starkare; Jag skruvar på mig och tycker det är pinsamt, sorgligt och beklämmande samt att det blir ett löjets skimmer över vigselakten med dessa överlämningar.
    Madde o Vickan om några borde ha visat upp för världen den fina traditionen som Svenska kyrkan har att brudparet går in tillsammans!! Som representanter för Sverige så tycker jag det var otroligt synd att de inte tog chansen här...
    C-P kan fortfarande rädda upp detta! Det är ju inte riktigt lika intressant att Sofia (eller vem det nu blir...) blir förd till altaret av sin pappa. Men ja, jag håller helt och hållet med!
    kouki skrev 2013-06-10 16:14:01 följande:
    När det kommer till Kronprinsessan, så är det ju fortfarande så att hennes far och regeringen MÅSTE godkänna hennes gemål för att hon ska behålla tronföljden. Så därför är det ju inte helknäppt att Kungen överlämnar henne, då han faktiskt har en slags roll där, även om det kanske också skulle innebära att Reinfeldt skulle gått på andra sidan Flört

    Om detta gäller endast henne eller även Madeleine vet jag inte.
    Men i så fall innebär det för Estelle att det skulle vara en poäng i att Viktoria gick bredvid henne in när det är dags! Glad Undrar om det kommer ske?

    Hade varit rätt kul om Reinfeldt gått på andra sidan faktiskt... Eller en ceremoni där både han och kungen offentligt måste göra tummen upp "inför Gud och denna församling". Då hade det ju varit tydligt att det rörde sig om en stadsangelägenhet och inte en stöld av en förskräcklig anglosaxisk tradition.
  • Chicita
    Alyllyra skrev 2013-06-10 17:25:57 följande:
    Eller en ceremoni där både han och kungen offentligt måste göra tummen upp "inför Gud och denna församling". Då hade det ju varit tydligt att det rörde sig om en stadsangelägenhet och inte en stöld av en förskräcklig anglosaxisk tradition.
    Haha... åh jag fick en bild i huvudet där kungen och Reinfeldt står med varsin "gilla-tumme" från FB på en skylt för att visa att det är ok Tungan uteFlört
  • Hoffsennanen Tottoplex
    yavanna81 skrev 2013-06-10 06:41:17 följande:
    anotherplace skrev 2013-06-10 00:33:52 följande:

     


    Alltså, hur menar du här? Intresserad av historia? Brudöverlämning är inte och har aldrig varit en svensk sed, inte heller historiskt. Om ni ska vara historiskt korrekt medeltid ska ni vigas på kyrkbacken och sedan gå in i kyrkan ihop.


    Är faktiskt en svensk tradition från ca 1200-talet om jag inte är ute och cyklar...
  • Chicita
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2013-06-10 17:42:38 följande:
    Är faktiskt en svensk tradition från ca 1200-talet om jag inte är ute och cyklar...
    Ja det är vad jag har lärt mig också...
    Först gjordes brudköpet / överlämningen upp inne vid altaret. Sen på 1300-talet någon gång flyttades det ut på kyrktrappen och när inte heller det ansågs rumsrent så flyttade det hem till föräldrarna så att köpet redan var klart när dom kom till kyrkan.
    Det började då också bli lite mer "ok" om brudgummen inte ville vänta till efter bröllopet med att "ta sin ägodel i besittning" så att säga... 
  • kouki
    Alyllyra skrev 2013-06-10 17:25:57 följande:
    Men i så fall innebär det för Estelle att det skulle vara en poäng i att Viktoria gick bredvid henne in när det är dags! Glad Undrar om det kommer ske?
    Hade varit rätt kul om Reinfeldt gått på andra sidan faktiskt... Eller en ceremoni där både han och kungen offentligt måste göra tummen upp "inför Gud och denna församling". Då hade det ju varit tydligt att det rörde sig om en stadsangelägenhet och inte en stöld av en förskräcklig anglosaxisk tradition.
    Japp^^ Skulle vara intressant om det hände iaf :)

    Haha, japp. Tanken är underhållande! Precis som när man åkte till Togo i västafrika, och landshövdingen kom iförd en skjorta med presidentens porträtt tryckt på rad efter varandra. Tänk att ha Reinfeldt på skjortan ;D
  • anotherplace
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2013-06-10 17:42:38 följande:
    Är faktiskt en svensk tradition från ca 1200-talet om jag inte är ute och cyklar...
    Jaha då va inte den som sa det & jag helt ute å cykla, blev väldigt osäker förut, så kolla upp men då måste de vart de senare jag hittade om bara, tänkte att jag kanske hade blandat ihop det med ngt annats land historia då som sagt sveriges historia i sig inte är just den jätte viktiga för mig, (tycker om nästan all historia, blir bara svårt att hålla isär vilka länder och så) 

    Men får se hur man gör, jag kan förstå att vissa inte anser det vara rätt och det respekteras ju, så alla är ju olika och vill på olika sätt, de ända åsikter jag kommer ta i åtanke är prästens men ska ju träffa honom så småning om så kan man diskutera det lite face 2 face ist :)
    sen mina gästers men vet att ingen där kommer ta illa upp :) 
  • anne på grönkulla
    anotherplace skrev 2013-06-10 00:33:52 följande:
    Hon har ju så klart inget emot det! :) och tror inte de kommer bli något bråk i släkten av det! Däremot när jag prata med prästen på telefon angående det så lät han ju inte så förtjust, fick som svar att det var löjligt och avvikande! För mig har det inget med Hollywood att göra! För mig är det dels av att jag är sjukligt intresserad av historia och så :) Ne men pappa skulle aldrig någonsin tvivla på mitt val iaf! :) är ju mitt liv och mina beslut jag måste fatta för mig själv! Insåg nu att de jag skrev innan blev lite klumpigt haha^^ Vi är en väldigt nära familj som respekterar varandra otroligt mycket, och just det hur mycket min far betyder för mig gör så att jag vill ha honom där vid min sida då, men är inget spikat, prästens godkännande fick vi men ja med vilken attityd, Men ni som nu har så starka åsikter emot det, hur reagerar ni då typ nu när Madelene blev förd till altaret av sin far? Är det någon skillnad på att kungligheter ska kunna? Men inte vi andra? :). (Hopas detta inlägg är förståeligt och art ingen tar illa upp, kl är ju en del å skriver på mobilen så blir ofta lite klumpigt formulerat) !
    Ja, jag tar illa upp och tycker det drar ner intrycket. Det är lite mer bergipligt i Madeleines fall som gifter sig med en britt/amerikan, i vars tradition det finns, dock. 
  • Red Lion

    Jag tänkte också mycket på det. Att hon gavs från en man till en annan. Det var typ det enda jag se, förstår inte hur man kan se det på annat sett utifrån. Väldigt märkligt var det.

  • millanfs

    Hej! När jag frågade våran präst om detta sa hon absolut självklart! det är en gammal tradition i svensk historia att pappan lämnar över sin dotter, för då fick man ju inte välja man själv. Nu gick ju kungen inte ända fram så han gjorde en mitt i mellan variant. Vi själva gjorde detta på vårat bröllop för två veckorsedan. Min Pappa önskade detta och jag ville verkligen att han skulle få äran att gå in med mig i kyrkan hela vägen fram. Jag tycker att man borde får göra som man själv vill. Kom ihåg att det är erat bröllop!


    Jag har aldrig varit med om hur mycket folk tycker det ska vara på ett vist sätt när man gifter sig, det fick jag veta flera gånger under planeringstiden. Men till slut gjorde vi vårat bröllop precis som vi själva ville och det var den bästa dagen i livet!!

  • Akjson

    Ärligt så bryr jag mej inte om en av alla våra gäster skulle se ner på att min far går fram med mej på lördag. Det är i betraktarens ögon och man får själv ta ställning. Men för mej och min sambo känns det fint att min pappa är med då han står mej ädlingar nära. Det hade likväl kunnat vara min mamma men för mej står pappa närmast mej.

Svar på tråden Min far vill föra fram mej till altaret....