Inlägg från: Akjson |Visa alla inlägg
  • Akjson

    Min far vill föra fram mej till altaret....

    Och så råkade jag läsa i en tråd i ett forum att prästen har rätt att säga nej till det???? Varför det? Vad spelar det för roll för prästen menar jag. Hur gör vi då? Vi kommer inte att få reda på vilken präst vi får försen ca 4 veckor innan dagen d.... Man vill ju veta? Dela gärna era erfarenheter....

  • Svar på tråden Min far vill föra fram mej till altaret....
  • Akjson
    sommaren13 skrev 2013-01-21 10:43:44 följande:
    Ni kan inte hitta en präst som kan gå med på det då? Man behöver ju inte använda sig av en präst från just den församling man gifter sig i. 
    Vi har frågat en präst vi gillar i en annan församlingen men hon kan inte åka till andra församlingar. Men det spelar ju ingen roll om vi ändå inte vet vilken präst vi får försen 4 veckor innan. Men varför får ev inte pappan föra fram sin dotter till altaret? Vad skulle vara problemet?
  • Akjson

    Jag ringer dom helt enkelt. Den präst vi ville ha kunde av nån anledning inte åka till den församlingen vi ska gifta oss i. Men det är även ca 5 mil emellan och en helt annan kommun. Hon kanske har fullt upp. Jag kollar med församligen. Dom vet ju ändå vilka präster dom har och kanske i så fall hur dom brukar ställa sig i denna fråga.

  • Akjson
    Aniara4 skrev 2013-01-21 11:35:55 följande:
    Om man vill gifta sig i kyrkan tycker jag det kan vara bra att tänka efter vad det är man gör och varför. Man ber församlingen att ordna en vigselgudstjänst för en, enligt den ordning som kyrkan har. Det är alltså en gudstjänst, som prästen ansvarar för att utforma och hålla, för all del med möjlighet till input och förslag från det aktuella brudparet. Präster har i regel en tro och en övertygelse i linje med kyrkans värderingar, som det är prästens uppgift att förmedla, via ord, ritualer och symbolhandlingar.

    Att en kvinna leds in av sin far och överlämnas till sin man är en symbolhandling som inte stämmer överens med kyrkans grundvärderingar.  Samtidigt har kyrkan ganska högt i tak för enskilda prästers uppfattningar i de flesta frågor. Det gör att det kan finnas enstaka präster som tycker den här symbolhandlingen är helt ok, och förmodligen ännu fler som inte orkar ta konflikten med påstridiga brudpar utan viker sig och låter dem göra som de vill även om det känns fel.

    Många verkar se kyrkan som en lokal man hyr, och prästen som någon man anställer för att utföra ett jobb åt en, och tycker att kunden alltid har rätt.  På samma sätt som man kanske resonerar kring festlokalen och serveringspersonalen - vilket är mer relevant. Men kyrkan är inte en kommersiell lokal, och prästen är ingen servitör. Det är en kyrka. Där prästen håller en gudstjänst, där hen förmedlar ett kristet budskap och måste kunna stå för det som sker.

    Om den vigsel man vill ha kanske egentligen inte är en kristen, svenskkyrklig gudstjänst, så går det att göra borgerliga vigslar väldigt vackra och i stort sett precis som man vill ha dem.  Det är alltid ett alternativ att överväga om man tycker det är jobbigt att prästen vill bestämma i sin egen kyrka.
    Jag har inte sett det på det här sättet som du beskriver. Därav min undran varför vissa präster inte vill att fadern för fram bruden. För mej känns det fint att min pappa lämnar över mig tryggt i min blivande mans hand. Min storasyster gjorde likadant för 10 år sen. Jag är inte aktivt troende men inte heller helt okristen om man säger så. Har mkt kontakt med kyrkan, mer förr än nu. Har även bott i USA stundtals och där varit än mer aktiv inom kyrkan. Jag trodde bara att det var en fin gest att min far leder mej till min man men det verkar som om min viljan ses som att jag bryter mot kyrkans tro och principer. Ska rådfråga en gammal väninna som är präst. Nu i USA men annars ett långt förflutet hemma. Och missförstå mej inte. Jag vill inte bryta mot något som är emot kyrklig tradition.
  • Akjson
    Kjell Präst skrev 2013-01-21 11:16:01 följande:
    En präst tjänstgör ju i en viss församling. Ska han eller hon förrätta vigslar på annan plats än i den församlingen får han eller hon normalt göra detta på sin fritid, och gratis eftersom man som präst inte får ta emot någon ersättning för att man exempelvis förrättar vigslar eller dop. Den församling till vilken man kommer och har vigseln, betalar normalt inte lön till den gästande prästen eftersom vigselförsamlingen ju har egna präster som kan viga. Gästprästens ordinarie tjänstgöringsförsamling betalar normalt inte heller eftersom vigseln äger rum på annan plats, när prästen är ledig. Alltså blir förrättandet av vigseln en tjänst som prästen gör brudparet, och känner prästen inte paret så är det förstås inte självklart att han/hon vill ägna sin fritid åt att gratis åka långt bort för att viga två för en själv obekanta människor. Detta bara som en förklaring till att det inte är alla präster som åker och viger folk i andra församlingar.
    Jag förstår precis. Det är klart att det är så. Fullt förståeligt.
  • Akjson

    Jag förstår diskussionen och förstår även varför enskilda präster inte vill ha brudöverlämning. Jag vill även klargöra att jag INTE ser kyrkan som en lokal där jag kan ha min vigsel utan för mej är det viktigt att det blir vigsel i en kyrka. Kyrkan är och har alltid varit viktig för mej. En sista fundering, om nu min präst tycker att det är ok med brudöverlämning, tror ni då att gäster kan tycka att det ses som om min Far och min Man ser mej som en ägodel som min man tar över???? Jag har aldrig någonsin tänkt i dom banorna utan har alltid sett det som väldigt fint att bruden nu tar steget över till en egen familj?????

  • Akjson
    Alyllyra skrev 2013-01-22 10:49:22 följande:
    Föresten, det var inte meningen att kapa tråden... Men det är en intressant diskussion så jag kunde inte låta bli! {#emotions_dlg.flower}
    När min sambo friade till mej så frågade han först min Far om lov ( som om han skulle säga nej ha ha.. ) men det är en fin grej tycker jag. Min lillasysters kille frågade även han om lov när han friade här i jul. Likaså för min storasyster. Min far är världens snällaste och har aldrig lagt sig i valet av pojkvänner och inte heller lagt sig i förhållandena. Men jag tycker det är en fin tradition och jag blev jätteglad när min blyga sambo vid frieriet berättat att han innan "frågat min pappa om lov" och haft en liten stund med honom där båda blev lite rörda...
  • Akjson
    GustavB skrev 2013-01-22 11:06:07 följande:
    Jag bad min svärfar om lov också. Lägger inga värderingar i det hela alls, tycker också det är en fin tradtion. Precis som jag inte lägger några religösa värderingar i att fira påsken eller några hedonistiska värderingar i att dansa runt midsommarstången. 
    Det var trevligt och intimt att få prata seriösa känslor med min svärfar och även hennes svärmor.
    Min fästmö blev jätteglad över att jag hade pratat med hennes föräldrar innan. 

    Hon vill även att hennes pappa ska lämna henne vid altaret och hon är en kvinna som dedikerat 5 års universitetsstudier till kvinnlig jämställdhet. 

    Att folk väljer att läsa in och tolka vissa grejer på negativa sätt (läs: ägodel) är bara tragiskt.  
    Bra tankar! Det var först när jag läste en tråd här som jag förstod att ämnet är känsligt och att det lägs värderingar ang jämställdhet i detta. I så fall kan man vända det och kräva att även jag ber mina svärföräldrar om lov. Jag blev precis som din blivande jätteglad över att min pappa och min sambo haft denna pratstund. Har ni pratat med eran präst ang att hennes far ska lämna över?
  • Akjson

    Ja alla gör som dom vill. Jag tycker det är fint att fråga om min hand. En gammal tradition som jag gillar. Hade min pappa sagt nej så hade vi gift oss ändå. Och självklart skulle han inte säga nej! Jag kanske anammar Vickans överlämnande, dvs att min far går halva vägen med mej. Victoria är en person jag haft förmånen att få gå en utbildning med och hon är otroligt klok och klarsynt och hennes val i kyrkan var väl genomtänkt. Kyrkans syn på brudöverlämning kan jag förstå men denna syn är väldigt olika tolkad i olika länder. Var medlem i en kristen kyrka i USA. Där skedde brudöverlämning vid alla bröllop.

  • Akjson

    Intressant läsning. Vad skoj att du är så insatt . Jag har förstått mer än väl det jag inte hade en aning om då jag startade denna tråd. Point taken. Nu är jag lite USA inspirerad i mkt, likaså min sambo. Dessutom är Pappa den person förutom min sambo och barn som är absolut viktigast för mej i mitt liv. Han har sagt att för honom skulle det vara en ära att föra fram mej och för mej är det likaså en stor ära att han bett om att få göra det. Men jag förstår allas tankar i denna tråd....

  • Akjson

    Tack alla för att ni gett era synpunkter....intressant och det har väckt många tankar samt gett mej förståelse för kyrkans inställning. Visste inte när jag startade tråden att ämnet var så hett .

  • Akjson
    Aniara4 skrev 2013-01-24 11:46:18 följande:
    Jag vill bara säga att i mitt inlägg kanske du delvis fick klä skott för tidigare brudar som i denna ständigt återkommande diskusison har gått in med attityden att jag gör som jag vill och prästen ska bara lyda. Du verkar vara en lyhörd och reflekterande person som säkert kommer att fatta ett genomtänkt beslut. Även om vi inte har samma uppfattning om allting.

    För mig var det självklart att det var jag och min man som hade valt att gifta oss, våra familjer var med och var glada för vår skull, men de hade ingenting med det beslutet att göra. Jag hade dessutom inte bott hemma på över 20 år när jag gifte mig, så att jag skulle gå från en familj till en annan skulle ju inte heller stämma. Av samma anledning skulle det kännas jättekonstigt om min man hade frågat om lov att få gifta sig med mig. Det är väl mig han ska fråga och ingen annan!

    Om jag var gäst på ett bröllop med brudöverlämning skulle jag bli lite illa berörd, faktiskt. Jag skulle inte säga något till brudparet för att inte dra ner stämningen och grumla deras lycka över sitt bröllop, men jag skulle kanske prata med andra gäster om det och säga att jag tyckte det var synd. Jag blir faktiskt lite ledsen när någon vill spela upp denna charad. Grejen med symbolik är att man inte kan bestämma hur andra ska upfatta den. Det spelar ingen roll om JAG inte tycker att överlämningen symboliserar just en överlämning, sannolikheten är stor att många av gästerna kommer att uppfatta det så ändå. Och det kan ju vara bra att vara medveten om.
    Jag försöker vara lyhörd och jag var som sagt var väldigt oinsatt i denna fråga innan. Jag tror fortfarande att jag vill att min far lämnar över mej till min blivande även om jag inte heller kommer direkt ifrån mitt hem. Men så är det inte riktigt så jag ser det heller, att jag går från att min familj försörjt mej till att min blivande ska göra det. Däremot ser jag det som att min far med varm hand ger oss sin väsignelse genom att vara mitt stöd och gå med mej uppför alltargången. Men hur som helst...efter att återigen läst alla inlägg kommer jag att göra en noga övervägning tillsammans med vår vigselpräst samt en äldre vän som är präst och som har jobbat med mej utomlands och som har lång erfarenhet. Henne brukar jag få mycket bra stöd av och vi kan kanske komma fram till något bra tillsammans. Jag vill ju gå med min far men jag vill absolut inte stöta mej med någon. Jag vill gå med min far för att han är min far, inte för att det skulle vara nån sorts hollywoodmode att göra så....
  • Akjson

    Jag håller helt med. Jag kommer ALDRIG att gå emot vad prästen tycker men om han/hon inte är emot att min Far leder mej in så vill jag ha honom nära mej i detta stora underbara ögonblick.

  • Akjson

    Tänkvärt. Men jag känner alla som kommer på mitt bröllop vääääldigt bra. Jag vet att ingen kommer att ta illa upp över en brudöverlämning. Dom har öppna sinnen och förstår varför jag, min familj och min sambo väljer att göra detta. Men jag kan tänka mej att det kan skapa andra tankar i en mer konservativ släkt.

  • Akjson

    Jag har full respekt för det du skriver Chichita. Om jag inte kände mina släktingar så väl och dessutom visste att det skulle kunna bli snack "bakom våra ryggar" kring det här så skulle det inte alls kännas bra. Men som sagt, om prästen tillåter, så är jag säker på att just i detta fallet, att mina vänner och släktingar kommer att se detta på samma sätt som mej. Dom flesta vet hur oerhört mycket min Far betyder för mej och hur nära vi står varandra.

  • Akjson

    Har nu haft en första kontakt med vår vigselförrättare. Han tycker att det är en fin sed att bruden förs fram av sin far och han tycker att det är fint att våra döttrar går fram med mej och min far. Känns skönt att ha detta klart. Hade han misstyckt hade jag accepterat det på ett sunt sätt då jag fått många bra synvinklar i denna tråd .

  • Akjson

    Ärligt så bryr jag mej inte om en av alla våra gäster skulle se ner på att min far går fram med mej på lördag. Det är i betraktarens ögon och man får själv ta ställning. Men för mej och min sambo känns det fint att min pappa är med då han står mej ädlingar nära. Det hade likväl kunnat vara min mamma men för mej står pappa närmast mej.

Svar på tråden Min far vill föra fram mej till altaret....