• Akjson

Min far vill föra fram mej till altaret....

Och så råkade jag läsa i en tråd i ett forum att prästen har rätt att säga nej till det???? Varför det? Vad spelar det för roll för prästen menar jag. Hur gör vi då? Vi kommer inte att få reda på vilken präst vi får försen ca 4 veckor innan dagen d.... Man vill ju veta? Dela gärna era erfarenheter....

• Svar på tråden Min far vill föra fram mej till altaret....
  • anne på grönkulla
    HelenaFredrik skrev 2013-03-12 10:23:45 följande:
    Du menar att jag skulle stå SJÄLV där framme????
    Vore det ett alternativ att inte gå in i procession alls utan båda stå där framme från början då?
  • anne på grönkulla
    jenniferochaugust skrev 2013-03-12 10:22:42 följande:
    Bara för att man inte säger något så betyder det inte att man tycker att det är ok!
    Jag ska på ett bröllop i sommar där bruden har valt brudöverlämning och jag tycker verkligen att det är obehagligt. Jag påpekar inte detta för henne, för det är hennes dag och hennes val. Generellt så tycker jag inte att folk ska lägga sig i andras vigslar och bröllopsfester. MEN jag kan inte rå för att jag får dålig smak i munnen av detta... Som någon tidigare skrev så har min pappa ingenting med mitt val av man eller vårt val att gifta oss att göra. Jag är en självständig kvinna, jämställd med mannen jag valt att gifta mig med. Jag behöve inte bli överlämnad, jag är fullt kapabel till att gå själv. När man vet vad som ligger bakom brudöverlämningen så kan jag inte för mitt liv förstå varför man skulle vilja föra vidare den "traditionen".
    Men trots att jag känner ganska starkt inför detta så kan man inte som gäst lägga sig i hur brudparet vill ha det. Jag kommer att sitta där och bita mig i tungan under själva brudöverlämningen, men säkert bli rörd och glad ändå till slut :)
    Håller med här, har varit på bröllop med överläm ning (också där jag vetat om det i förväg) och jag får fruktansvärt dålig smak i munnen och sänkt respekt för de inblandade. Det betyder ju inte att jag ställer mig i kyrkan och säger det, eller stormar ut eller nåt annat offentligt markerande av det. Men valet är för mig helt obegripligt och jag tycker inte det är fint utan snarare både sunkigt, smaklöst och ogenomtänkt. Därmed inte sagt att alla måste lyssna på det, anser man sig ha sina skäl och kan övertyga prästen, tja. Man får ha dålig smak. Men tro inte att alla som tiger samtycker. 
  • Norrskensflamman
    HelenaFredrik skrev 2013-03-12 10:23:45 följande:
    Du menar att jag skulle stå SJÄLV där framme????

Du mig skämta aprillo :0)

För min del så känns vårt upplägg bäst och tryggast. Och det är väl ändå viktigast? Elelr ska man sätta sina egna känslor åt sidan pga andras värderingar??

Nej, inte ska du göra det om du känner så! Trodde det jobbiga var att gå in med allas blickar på sig. Den som står där framme har nog lite mindre fokus på sig. Men har du sådan scenskräck så är det ju inget alternativ. Isåfall måste ju pappa el mamma stå med dig där framme.

• lilla flodhäst

Jag förstår bara inte varför ens pappa skulle vara ett bättre "stöd" än den man som man ska leva sitt liv med? Om jag inte trodde min blivande skulle "stötta" mig i promenaden fram till vigselförättaren så skulle jag nog funderat på om jag valt rätt?

• FruForsmark

En kvinnas "frihet" har verkligen förändrats på 2000 talet. Förr så kämpade kvinnor sig gul och blå för att kvinnor skulle få komma in på arbetsmarknaden, idag hävdar många att det är emot ens frihet att inte få vara hemmafru. Förr kämpade kvinnorna för att man och kvinna skulle gå in tillsammans i kyrkan för att belysa jämställdhet, idag anser många att det är emot ens fria val om man nekas att bli överlämnad av sin far. Vi kämpar för att vi ska bli mer jämställda i våra familjer där mannen skall ta mer ansvar för hus och hem, men vi väljer ofta att ta ut majoriteten av föräldraledigheten själva... en sak är säkert, det är förvirrande att vara kvinna :)

• anotherplace

Jag kommer nog vilja bli överlämnad, trots att jag vet vad det traditionellt betyder, men jag tycker fortfarande att det är fint! att min pappa verkligen har ger sitt godkännande av MITT val av livspartner! :) så ser jag det, även om det inte är så det var då, sen får ni gärna ha era åsikter men för mig står det för att min far respekterar mitt val och litar på mig! så känner jag det :DMen vill inte prästen att vi ska ha det så, så respekterar jag det! är hans eller hennes vilja man får följa tycker jag med! :D  

• suewy

Jag tyckte det var en självklarhet att min pappa skulle lämna över mig, inga problem sa prästen. Det fanns inte i min tanke att han skulle ha nekat oss, men jag var nervös såklart när vi var där på möte och bestämde psalmer och så ;) Han förklarade såklart att det är en ''föråldrad'' metod att bli överlämnad, men han tycker fortfarande att det är ett fint moment i vigseln. Han var väldig lyhörd och öppen mot oss, skämtsam också.. väldigt roligt för att man har ju en bild av en präst som liksom rak, tyst och religiös. 

Om sex dagar smäller det ;)  

• Chicita
    anotherplace skrev 2013-05-26 00:14:39 följande:
     sen får ni gärna ha era åsikter men för mig står det för att min far respekterar mitt val och litar på mig!
    Men det är ju precis det här som är poängen. Glad
    Det spelar ingen roll vad vi här inne tycker. 
    Poängen är att det kan finnas vänner eller släktingar som kan ta ytterst illa upp över betydelsen. Och det är viktigt att vara medveten om det

Man kan inte ändra betydelsen av en handling bara genom att tycka att den borde betyda något annat.
    Nu är så många yngre påverkade av hollywood och alla kärleksfilmer därifrån att dom tror att det är så här det ska vara. Och dom funderar nog inte ens över vad det skulle kunna betyda om du går in med din pappa och lämnas över till maken som står där framme och väntar på dig.
    Men om gamla "Tant Agda" blir upprörd och tycker att du förminskar hennes kamp mot kvinnors rätt i samhället genom att välja att gå in med din pappa och lämnas över som ett stycke kött, så kan det vara bra att ha tänkt igenom hur man ska tackla den situationen. Så det inte slutar i storbråk och en förstörd dag. 

Sen är det ju som du säger - Prästens val.
    Och det är väldigt bra av dig att säga att du kommer att respektera dennes önskemål i saken Glad 
  • Aniara4
    anotherplace skrev 2013-05-26 00:14:39 följande:
    Jag kommer nog vilja bli överlämnad, trots att jag vet vad det traditionellt betyder, men jag tycker fortfarande att det är fint! att min pappa verkligen har ger sitt godkännande av MITT val av livspartner! 
    Vad tycker din mamma om ditt val och hur manifesteras det?
Svar på tråden Min far vill föra fram mej till altaret....