GustavB skrev 2013-01-22 11:06:07 följande:
Jag bad min svärfar om lov också. Lägger inga värderingar i det hela alls, tycker också det är en fin tradtion. Precis som jag inte lägger några religösa värderingar i att fira påsken eller några hedonistiska värderingar i att dansa runt midsommarstången.
Det var trevligt och intimt att få prata seriösa känslor med min svärfar och även hennes svärmor.
Min fästmö blev jätteglad över att jag hade pratat med hennes föräldrar innan.
Hon vill även att hennes pappa ska lämna henne vid altaret och hon är en kvinna som dedikerat 5 års universitetsstudier till kvinnlig jämställdhet.
Att folk väljer att läsa in och tolka vissa grejer på negativa sätt (läs: ägodel) är bara tragiskt.
Alltså, det jag tycker är tragiskt är att man inte tycker att det är självklart att man och kvinna är jämlikar. Att ens överväga att fråga den blivande fruns föräldrar om lov "för att det är en fin tradition" tycker jag signalerar något väldigt omdernt och bakåtsträvande. Jag tyckte när jag var yngre att brudöverlämning var "fint" säkert på grund av alla värdelösa Hollywooodfilmer man sett genom åren. När jag i vuxen ålder funderade över vad symboliken verkligen betyder och signalerar insåg jag att det aldrig skulle vara ett alternativ för mig. Alla ni som gillar detta fenomen - snälla snälla snälla läs på er historia!
Att man har 5 år universitetsutbildning i ryggen är uppenbarligen ingen garanti för att man ska förstå och våga uttrycka sin självständighet och likvärdighet (även om jag tycker att mina akademikervänner överlag verkar leva i betydligt mer jämställda relationer än de som inte pluggat vidare - vilket i sig är intressant).
Förstår egentligen inte varför jag ens är inne i detta forum - blir bara så besviken på hur dålig självkänsla alla blivande brudar verkar ha och hur bakåtsträvande ideal som verkar råda. Trodde verkligen att vi hade kommit längre än så här! (Nu menar jag alltså inte bara denna tråd utan inlägg i forumet överlag). Jag hade aldrig i livet kunnat vara tillsammans med någon som hade velat frågat mina föräldrar om lov eller varit positiv till brudöverlämning.
Gustav B, ta inte mitt inlägg som ett personligt angrepp. Vill bara vara med i debatten för jag tycker att det är viktigt