• Akjson

    Min far vill föra fram mej till altaret....

    Och så råkade jag läsa i en tråd i ett forum att prästen har rätt att säga nej till det???? Varför det? Vad spelar det för roll för prästen menar jag. Hur gör vi då? Vi kommer inte att få reda på vilken präst vi får försen ca 4 veckor innan dagen d.... Man vill ju veta? Dela gärna era erfarenheter....

  • Svar på tråden Min far vill föra fram mej till altaret....
  • Soldemor
    Aniara4 skrev 2013-01-21 11:35:55 följande:
    Om man vill gifta sig i kyrkan tycker jag det kan vara bra att tänka efter vad det är man gör och varför. Man ber församlingen att ordna en vigselgudstjänst för en, enligt den ordning som kyrkan har. Det är alltså en gudstjänst, som prästen ansvarar för att utforma och hålla, för all del med möjlighet till input och förslag från det aktuella brudparet. Präster har i regel en tro och en övertygelse i linje med kyrkans värderingar, som det är prästens uppgift att förmedla, via ord, ritualer och symbolhandlingar.

    Att en kvinna leds in av sin far och överlämnas till sin man är en symbolhandling som inte stämmer överens med kyrkans grundvärderingar. Samtidigt har kyrkan ganska högt i tak för enskilda prästers uppfattningar i de flesta frågor. Det gör att det kan finnas enstaka präster som tycker den här symbolhandlingen är helt ok, och förmodligen ännu fler som inte orkar ta konflikten med påstridiga brudpar utan viker sig och låter dem göra som de vill även om det känns fel.

    Många verkar se kyrkan som en lokal man hyr, och prästen som någon man anställer för att utföra ett jobb åt en, och tycker att kunden alltid har rätt. På samma sätt som man kanske resonerar kring festlokalen och serveringspersonalen - vilket är mer relevant. Men kyrkan är inte en kommersiell lokal, och prästen är ingen servitör. Det är en kyrka. Där prästen håller en gudstjänst, där hen förmedlar ett kristet budskap och måste kunna stå för det som sker.

    Om den vigsel man vill ha kanske egentligen inte är en kristen, svenskkyrklig gudstjänst, så går det att göra borgerliga vigslar väldigt vackra och i stort sett precis som man vill ha dem. Det är alltid ett alternativ att överväga om man tycker det är jobbigt att prästen vill bestämma i sin egen kyrka.
    Den där formuleringen var så bra, så den kommer jag använda när jag får nästa diskussion med en brud! Tack!
  • Akjson
    Aniara4 skrev 2013-01-21 11:35:55 följande:
    Om man vill gifta sig i kyrkan tycker jag det kan vara bra att tänka efter vad det är man gör och varför. Man ber församlingen att ordna en vigselgudstjänst för en, enligt den ordning som kyrkan har. Det är alltså en gudstjänst, som prästen ansvarar för att utforma och hålla, för all del med möjlighet till input och förslag från det aktuella brudparet. Präster har i regel en tro och en övertygelse i linje med kyrkans värderingar, som det är prästens uppgift att förmedla, via ord, ritualer och symbolhandlingar.

    Att en kvinna leds in av sin far och överlämnas till sin man är en symbolhandling som inte stämmer överens med kyrkans grundvärderingar.  Samtidigt har kyrkan ganska högt i tak för enskilda prästers uppfattningar i de flesta frågor. Det gör att det kan finnas enstaka präster som tycker den här symbolhandlingen är helt ok, och förmodligen ännu fler som inte orkar ta konflikten med påstridiga brudpar utan viker sig och låter dem göra som de vill även om det känns fel.

    Många verkar se kyrkan som en lokal man hyr, och prästen som någon man anställer för att utföra ett jobb åt en, och tycker att kunden alltid har rätt.  På samma sätt som man kanske resonerar kring festlokalen och serveringspersonalen - vilket är mer relevant. Men kyrkan är inte en kommersiell lokal, och prästen är ingen servitör. Det är en kyrka. Där prästen håller en gudstjänst, där hen förmedlar ett kristet budskap och måste kunna stå för det som sker.

    Om den vigsel man vill ha kanske egentligen inte är en kristen, svenskkyrklig gudstjänst, så går det att göra borgerliga vigslar väldigt vackra och i stort sett precis som man vill ha dem.  Det är alltid ett alternativ att överväga om man tycker det är jobbigt att prästen vill bestämma i sin egen kyrka.
    Jag har inte sett det på det här sättet som du beskriver. Därav min undran varför vissa präster inte vill att fadern för fram bruden. För mej känns det fint att min pappa lämnar över mig tryggt i min blivande mans hand. Min storasyster gjorde likadant för 10 år sen. Jag är inte aktivt troende men inte heller helt okristen om man säger så. Har mkt kontakt med kyrkan, mer förr än nu. Har även bott i USA stundtals och där varit än mer aktiv inom kyrkan. Jag trodde bara att det var en fin gest att min far leder mej till min man men det verkar som om min viljan ses som att jag bryter mot kyrkans tro och principer. Ska rådfråga en gammal väninna som är präst. Nu i USA men annars ett långt förflutet hemma. Och missförstå mej inte. Jag vill inte bryta mot något som är emot kyrklig tradition.
  • Akjson
    Kjell Präst skrev 2013-01-21 11:16:01 följande:
    En präst tjänstgör ju i en viss församling. Ska han eller hon förrätta vigslar på annan plats än i den församlingen får han eller hon normalt göra detta på sin fritid, och gratis eftersom man som präst inte får ta emot någon ersättning för att man exempelvis förrättar vigslar eller dop. Den församling till vilken man kommer och har vigseln, betalar normalt inte lön till den gästande prästen eftersom vigselförsamlingen ju har egna präster som kan viga. Gästprästens ordinarie tjänstgöringsförsamling betalar normalt inte heller eftersom vigseln äger rum på annan plats, när prästen är ledig. Alltså blir förrättandet av vigseln en tjänst som prästen gör brudparet, och känner prästen inte paret så är det förstås inte självklart att han/hon vill ägna sin fritid åt att gratis åka långt bort för att viga två för en själv obekanta människor. Detta bara som en förklaring till att det inte är alla präster som åker och viger folk i andra församlingar.
    Jag förstår precis. Det är klart att det är så. Fullt förståeligt.
  • jossanamir

    Hej!

    Jag hade också gärna sett att min pappa förde mig fram till altaret, men efter vi hört/läst om hur detta kan tolkas tänkte vi om och kommer nu ha så att min sambo först går fram till altaret i sällskap med sina föräldrar och därefter kommer jag med mina. Vi får på så sätt bådas familjer delaktiga i själva cermonin men vi får även in att jag "överlämnas" av mina föräldrar även om det inte alls blir på samma sätt som när endast pappan gör det. 

  • baboo

    Prata med kyrkoherden i församlingen. Ofta kommer alla präster i församlingen överens om en policy. Han har nog koll på om det är okej oavsett vilken präst det blir.

  • Annamolly

    Jag forstar rationalen, men jag kan tycka att det ar lite konstigt att kyrkan tar stallning i en fraga som inte har med den kristna tron att gora. OK om det handlade om nagot som verkligen gar emot kristendomen, men pa vilket satt skulle s.k. brudoverlamning gora det? (Ursakta, lite OT)

    I Grekisk-ortodoxa kyrkan foljer bada foraldrarna bruden fram till sin man. Detta gor man utanfor kyrkan, och paret gar sedan in tillsammans, (i alla fall ar det sa vi ska gora). Forr i tiden var det bara pappan som gjorde det, men nu anses det mer jamstallt pa detta vis. Fast detta funkar kanske inte i Svenska kyrkan eftersom gasterna redan sitter inne i kyrkan nar brudparet kommer in. I Grekland vantar dom generellt utanfor.

     


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Kjell Präst
    Annamolly skrev 2013-01-21 15:13:03 följande:
    Jag forstar rationalen, men jag kan tycka att det ar lite konstigt att kyrkan tar stallning i en fraga som inte har med den kristna tron att gora. OK om det handlade om nagot som verkligen gar emot kristendomen, men pa vilket satt skulle s.k. brudoverlamning gora det? (Ursakta, lite OT)

    I
    2013.06.22 Samos, Grekland
    Jag vill inte heller stjäla tråden, men svarar ändå kort på detta: När man på kristen grund säger nej till brudöverlämning, så är det utifrån den kristna synen att alla människor är lika mycket värda, hög som låg, tiggare som kung, liten som stor, man som kvinna. Att då låta en man överlämna en kvinna till en annan man, som vore hon en ägodel och underlägsen mannen, kan alltså sägas gå emot den kristna tron. Kyrkan har ett ansvar att ta ställning i många frågor som inte i första hand har med gudstjänster och bibeltolkning att göra, men som berör människorvärde och mänskliga rättigheter. Obs att jag nu inte har sagt att alla som vill ha brudöverlämning ser kvinnan som en ägodel (även om symboliken är sådan). Jag är inte intresserad av att debattera brudöverlämning. Jag vill bara försöka förklara varför kyrkan (läs enskilda präster) tar ställning i den här frågan. Den/de gör det oftast just därför att den/de tycker att frågan i högsta grad berör den kristna tron.
  • Akjson

    Jag förstår diskussionen och förstår även varför enskilda präster inte vill ha brudöverlämning. Jag vill även klargöra att jag INTE ser kyrkan som en lokal där jag kan ha min vigsel utan för mej är det viktigt att det blir vigsel i en kyrka. Kyrkan är och har alltid varit viktig för mej. En sista fundering, om nu min präst tycker att det är ok med brudöverlämning, tror ni då att gäster kan tycka att det ses som om min Far och min Man ser mej som en ägodel som min man tar över???? Jag har aldrig någonsin tänkt i dom banorna utan har alltid sett det som väldigt fint att bruden nu tar steget över till en egen familj?????

  • Kjell Präst
    Akjson skrev 2013-01-22 09:28:11 följande:
    Jag förstår diskussionen och förstår även varför enskilda präster inte vill ha brudöverlämning. Jag vill även klargöra att jag INTE ser kyrkan som en lokal där jag kan ha min vigsel utan för mej är det viktigt att det blir vigsel i en kyrka. Kyrkan är och har alltid varit viktig för mej. En sista fundering, om nu min präst tycker att det är ok med brudöverlämning, tror ni då att gäster kan tycka att det ses som om min Far och min Man ser mej som en ägodel som min man tar över???? Jag har aldrig någonsin tänkt i dom banorna utan har alltid sett det som väldigt fint att bruden nu tar steget över till en egen familj?????
    Jag ska vara helt ärlig här: Nej, jag tror inte att någon -eller i alla fall inte särskilt många - av dina släktingar och vänner uppfattar det som om du är en ägodel. Man ser så ofta brudöverlämning, på filmer och i TV, att jag tror att få höjer på ögonbrynen över det. De allra flesta uppfattar det säkert just som du gör - inte minst därför att man inte har reflekterat över vad denna tradition egentligen står för.
  • Sara 120707
    Akjson skrev 2013-01-22 09:28:11 följande:

    Naturligtvis är det omöjligt för oss att veta men en historia som berättats i tidigare brudöverlämningsdiskussioner var en konversation som uppsnappades mellan två äldre damer på en parkbänk där de samtalade om ett bröllop de båda besökt.


    Det var en diskusion om att bruden hade blivit överlämnad, de hade båda blivit väldigt förvånade över detta och kommit fram till att bruden inte kunde ha varit informerad om betydelsen för isf skulle hon ju inte ha gjort nåt sånt.


    Jag tror att de flesta som skulle reagera faktiskt är äldre kvinnor som inte blivit så hollywoodpräglade utan kommer ihåg grundbetydelsen i handlingen.

Svar på tråden Min far vill föra fram mej till altaret....