• sagoslut

    Vi med lite större budget...

    Hej 

    Jag är helt nu här men har under en tid läst i forumet men hittar inte riktigt rätt.
    Jag och min M2B planerar vårt  bröllop som kommer gå av stappeln nästa år. Så jag undrar om de är några mer därute som planerar ett större bröllop i slottsmiljö och har planerat med en större budget ca 150000- och upp?

    mvh more is more 

  • Svar på tråden Vi med lite större budget...
  • Ladurée Addict
    stormhelen skrev 2012-12-11 22:01:04 följande:

    Ja, det är en stor klännings djungel där ute. Haha. Jag var och provade flera klänningar igår i en annan butik, och hittade yttliagre en som jag tyckte om. Så nu vet jag inte vilket ben jag ska stå på. Tungan ute Men jästa vecka på fredag ska jag ut med mina tärnor och förhoppningsvis kan de hjälpa mig att bena ut vilken klänning de tycker jag passar i. Hur går det med klänningsvalet för dig?


     


    Eftersom jag inte har bestämt vilken klänning jag ska ha än så har jag inte helt bestämt hur jag vill ha håret. Men jag är nästan helt säker på att jag vill ha det helt uppsatt. Och då hade jag tänkt mig något i den här stilen. (Sedan får man givetvis föra en diskution med frisören, då hon eller han antagligen vet vilken typ av frisyr som passar min ansiktsform).


     




     


     


    Jösses amalia 20 000 dollar?! Det var en dyr rackare det. Tungan ute Fotografer är snuskigt dyrt. Många fotografer här i Sverige tycks ta uppemot 50.000 - 60.000 kronor för en hel dag och ibland mer. Men det är klart det finns både billigare och dyrare, beror ju på hur pass eftertraktad och duktigt fotografen är. Vi kommer nog inte spendera så astronomiska summor på fotograf. Min m2b tycker att det räcker med 4-5 h (jag hade gärna haft lite mer tid med fotografen men men). Antagligen blir det fotton före vigseln, efter vigseln och brudskålen. Kanske en liten bit in på middagen.


     


    Vad gäller nagelack så hittade jag ett igår från Essie (det märket som Kate Middelton hade på sitt bröllop) som är super snyggt. Det är ljust rosa-beige, men det ser väldigt naturligt ut. Det syns knapt att man har på sig nagelack, men det ser ändå "fixade" ut. Färgen heter "spaghetti strap," haha, jätte roligt namn. Ska se omjag lyckas knäppa en hyffsad bild på naglarna med lacket på.....


     



    Haha, inte så snyggt målat eller väl pedikerade naglar. Tungan ute Men färgen på naglarna syns iaf.

     


     


     


    Jag har inte lyckats bestämma mig för vilken klänning jag ska satsa på. Finns en uppsjö av klänningar här och jag vill vara 100% säker på att jag väljer en klänning som får mig att se strålande ut. Är också mån om att klänningen ska vara någorlunda konservativ och inte visa för mycket hud. Här fungerar det så att man tar med sig en eller flera vänner och bokar tid hos en brudklännings salong. Ändringar kan göras smärtfritt av sömmerska på plats, och utbudet är enormt.


     


     


     


    Älskar frisyren du visade bild på. Kvinnlig, subtil och glamourös på samma gång. Jag skulle troligen kombinera med ett par diamantörhången och ett vackert art deco armband.


     


     


     


    Tack för tipset angående nagellack! Jag har även inhandlat Zoyas Stephanie som alla minma vänner tycker är så snyggt.


     


     


     


    Ja, allting kostar tyvärr betydligt mer där jag befinner mig än hemma. Det här är en välkänd fotograf som plåtar fantastiska bilder. Man skulle kunna tro att man kikar på bilder från Vogue eller Tatler när man tittar på hans portifolio. Jag vet att han är skicklig som få...kanske inte som som Patrick Demarchelier. Men inte långt ifrån. Fast priset kan jag helt enkelt inte motivera!


     


     


     


     


     


    I nästa vecka far jag till Hawaii för att hämta min förlovningsring! Ser även att din ring är fantastisk. Jag har aldrig sett min ring IRL, så det kommer vara spännande att öppna locket för första gången. Vi har låtit vår juvelerare skicka den dit då vi på så sätt sparar skatt också. Vi ska fira jul där och det ska bli jätteskönt att komma bort ett tag.

  • gbg2012
    Chinchilli skrev 2012-10-21 20:45:01 följande:
    Alexander Ehn heter han, det var fästmannens önskemål och när jag träffat honom och han visat bröllop han fotat var jag också nöjd med honom. Annars var jag lite inne på Johanna Torbjörnsson, väldigt fina bilder.

    Usch ja, man är ju så kinkig när det kommer till hår och smink... Har dem hemsidor förslagen du fått? Är ju mycket lättare om man ser fler exempel på jobb dem gjort. Ha också kollat runt lite men de flesta tyckte jag hade mer reklamsminkningsbilder upplagda, svårt att få en känsla hur de skulle sminka en brud då. Jag vill ju inte ha 4 mm tjock eyeliner eller läppstift i två färger! 

    Tack för tipset, tanken har nämligen slagit mig att åka till Kungsbacka, har läst positivt om en butik där, men då skippar jag det. Ska absolut kolla in la Sposa, vilken blev det för dig eller är det hemligt? :) Ja klännningsjakten känns som det mest spännande, men också mest skrämmande, tänk om man inte hittar någon!!! ghaaaa

    Vi bokade hotell idag också, Hotell Post två nätter, kommer ni sova ute på Hällsnäs? 
    hamnade här fast är redan gift då jag gifte mig 2 juni i år men herregud vilken lik smak du har hehe, var tvungen att kommentera. Vi hade festen på villa odinslund, hade johanna som fotograf och bodde på hotel post på bröllopsnatten. =)
  • sandralinder

    Hoppar också in här om jag får, tänkte vara med i den "unga" gruppen men passade inte heller in med budget och planeringsmässigt. Vi har satt 150 000kr just nu, men det drar lätt iväg och några tusen mer eller mindre gör inget så länge som vi får som vi vill ha. Många har samma budget på hela bröllopet som jag "bara" har på min klääning, så visst är det skillnad. Något slott blir det dock inte, finns inte här vi bor (värmland, torsby) annars hade det varit en dröm. Men vi blir i en vacker lokal som en gång varit en del av en gammal herrgård som kommer att derkoreras ordentligen med blommor och annat för att få den perfekta utstyrseln och känslan. Däremot är det ett bra tag kvar, i januari 2015 är det dags =) 

  • Pagnie
    sandralinder skrev 2012-12-20 18:15:21 följande:
    Hoppar också in här om jag får, tänkte vara med i den "unga" gruppen men passade inte heller in med budget och planeringsmässigt. Vi har satt 150 000kr just nu, men det drar lätt iväg och några tusen mer eller mindre gör inget så länge som vi får som vi vill ha. Många har samma budget på hela bröllopet som jag "bara" har på min klääning, så visst är det skillnad. Något slott blir det dock inte, finns inte här vi bor (värmland, torsby) annars hade det varit en dröm. Men vi blir i en vacker lokal som en gång varit en del av en gammal herrgård som kommer att derkoreras ordentligen med blommor och annat för att få den perfekta utstyrseln och känslan. Däremot är det ett bra tag kvar, i januari 2015 är det dags =) 
    förstår vad du menar med att andras budget är som bara klänningen. Min klänning kostade närmare 20 000 och det är fan vad vissa har som total budget. skulle aldrig klara det för det känns som man måste kompromissa på så många delar då.
    Men har du redan köpt klännning eller? Eftersom det är så länge kvar tills du ska gifta dig hur kommer det sig att du planerar och köper saker redan nu?
  • sandralinder
    Pagnie skrev 2012-12-20 18:45:48 följande:
    förstår vad du menar med att andras budget är som bara klänningen. Min klänning kostade närmare 20 000 och det är fan vad vissa har som total budget. skulle aldrig klara det för det känns som man måste kompromissa på så många delar då.
    Men har du redan köpt klännning eller? Eftersom det är så länge kvar tills du ska gifta dig hur kommer det sig att du planerar och köper saker redan nu?
    Ja men precis... Har också satt 25 000kr som budget på min klänning, förstår inte hur man får ihop ett bröllop med dekoration, mat, dryck osv. för det priset. Jag har inte köpt klänning ännu, är gravid så därför blir det inget januari bröllop 2014, kände att det skulle bli för kort och tätt inpå. Jag vill verkligen vara i perfekta formen, känna att jag hunnit planera vår dag och att allt blir perfek. Jag har däremot tittat runt lite, för att jag längtar så och vill se vad det finns för olika möjligheter här vi bor. Har skrivit "tillfällig" gästlista, gästantal, budget och datum... resten är mest inspiration tills planeringen drar igång på riktigt någon gång i mitten/ slutet av nästa år =)
  • Pagnie
    sandralinder skrev 2012-12-21 08:11:09 följande:
    Ja men precis... Har också satt 25 000kr som budget på min klänning, förstår inte hur man får ihop ett bröllop med dekoration, mat, dryck osv. för det priset. Jag har inte köpt klänning ännu, är gravid så därför blir det inget januari bröllop 2014, kände att det skulle bli för kort och tätt inpå. Jag vill verkligen vara i perfekta formen, känna att jag hunnit planera vår dag och att allt blir perfek. Jag har däremot tittat runt lite, för att jag längtar så och vill se vad det finns för olika möjligheter här vi bor. Har skrivit "tillfällig" gästlista, gästantal, budget och datum... resten är mest inspiration tills planeringen drar igång på riktigt någon gång i mitten/ slutet av nästa år =)
    ja men precis. jag hade faktiskt inte satt så hög budget från början på klänningen men nu blev det så ändå. Jag menar har man råd så är det väl bara att köra tänkte jag. Nej men verkligen inte. helt galet. bara vår mat går på nästan 100 000, men då ingår väldigt mycket mat runtom och öppen bar. Men ändå. Sen ska man ha allt annat runt om det också som du säger med dekorationer och grejer. vi har ju ett paket nu från en restaurang så allt ingår så det är faktiskt skönt men ändå. 20 000? ALDRIG! skulle aldrig gå.

    okej nej men då förstår jag att ni inte tar det då utan att det blir lite längre fram. Man behöver ju lite tid och så. Vi bestämde dock att vi kör bröllop först. Känns som det är mycket svårare att få ihop bröllop om man har barn med i smeten så det kör vi igång med efteråt. ;)
    Dom tar ju lite tid i allt pyssel och sen har man ju avbetalning på dom varje månad också ;) Hihi.
    Men är det ditt första? Så mysigt så med små bebisar.
  • 20 juli 2013

    Har ar en till med en lite storre budget.

    Jatteskont att hora att det ar fler som inte vill kora for mycket DIY pa den stora dagen. Det ar helt enkelt inte jag...

    Jag maste anda saga att jag ar lite imponerad over hur folk overhuvud taget kan fa ihop ett brollop for 30-40' da vi har en budget pa ca 300' och inte kanner att vi ar gatt OTT med nagot.

    Vi kommer att gifta oss pa Ranas slott i sommar och har varit brutala med var gastlista for att vi helt enkelt inte har rad att bjuda alla vi hade onskat. Daremot vill vi ha en rikgtigt bra fest for dem som kommer och vill kunna bjuda pa allt.  Vi kommer aven att betala overnattningen for samtliga gaster (drygt halften av vara gaster flyger  in fran London sa kommer har redan betalt sina flyg och hotellrum for fredagnatten) sa det blir ju saklart en stor extra kostnad. 
    Vi kommer att ha en utomhusvigsel i slottsparken, champagne och snittar till live musik, en 3-ratters med hyfsat vin, kaffe, tarta, avec, fri bar, ett band, DJ, livemusik under vigsel, lite extra blommor (men inte galet mycket), vickning, en kort eldshow, overnattning och en brunch dagen efter.

    Min klanning kostade runt 15', vi ar lyckligt lottade att ha en hovfotograf i familjen, en videograf (kollega till min M2B som ar i TV-branchen), inga galet dyra trycksaker eller sant sa det kanns inte som att  det finns sa hemskt mycket att skala av for att komma ner vasentligt i pris (bortsett fran overnattningen)

    Det ar naturligtvis valdigt mycket pengar att spendera pa en dag men vi tycker verkligen att det har ar sa kul och kanner att vi en gang i livet verkligen vill kunna bjuda alla vara alskade pa en riktig fest for att fira var karlek och borjan av resten av vara liv och skulle kunna betala mer for det om vi hade rad.
    Vi ar inte pa nagot satt rika men har det hyfsat stallt och tycker att det ar vart varenda krona och det kanns som att vi kommer att fa precis den dag vi drommer om och jag onskar detsamma till er alla!

     

  • Ladurée Addict
    20 juli 2013 skrev 2013-02-04 20:37:37 följande:
    Har ar en till med en lite storre budget.

    Jatteskont att hora att det ar fler som inte vill kora for mycket DIY pa den stora dagen. Det ar helt enkelt inte jag...

    Det ar naturligtvis valdigt mycket pengar att spendera pa en dag men vi tycker verkligen att det har ar sa kul och kanner att vi en gang i livet verkligen vill kunna bjuda alla vara alskade pa en riktig fest for att fira var karlek och borjan av resten av vara liv och skulle kunna betala mer for det om vi hade rad.
    Vi ar inte pa nagot satt rika men har det hyfsat stallt och tycker att det ar vart varenda krona och det kanns som att vi kommer att fa precis den dag vi drommer om och jag onskar detsamma till er alla!

    Vilken härlig inställning! Låter som både du och Sandralinder kommer få ett fantastiskt bröllop! Det är verkligen en ynnest att kunna bjuda in nära och kära till en så pass speciell dag i ens liv. Klart man ska brassa på just vid denna högtidliga dag, om man har möjlighet. Jag instämmer att det mesta har en tendens att bli dyrare än planerat. Bara blomsterarrangemangen kostar ju en smärre förmögenhet!


    Toppen att ha en hovfotograf i släkten!


     


     

  • 20140222

    Puffar, tycker tråden är intressant. Även om jag inte tillhör de lyckligt lottade som har den stora bröllopsbudgeten. Vår budget är max 80.000 kr.Glad
    Men det känns bra för oss, och det vi vill ha till vårt bröllop får vi för den budgeten.Solig

  • 20140222
    20140222 skrev 2013-10-02 13:32:04 följande:
    Puffar, tycker tråden är intressant. Även om jag inte tillhör de lyckligt lottade som har den stora bröllopsbudgeten. Vår budget är max 80.000 kr.Glad
    Men det känns bra för oss, och det vi vill ha till vårt bröllop får vi för den budgeten.Solig
    Jag kan säga att jag hatar! att pyssla. Dessutom kan jag det inte heller.Tungan ute
    Så vårt bröllop skall inte innehålla pyssel.

    Vi kommer att ha bröllopet där det finns helhetslösning med:
    dukning, diskning, servering, mat och städning.
    Det är den största posten på vårt bröllop.

    Vi skall ha en fotograf en hel dag och en filmare med hela dagen.
    (Från förberedelser på morgonen till sista festen på kvällen ca. 12 timmar.
    Vi planerar dock festa länge, länge in på natten, men då får gästerna ta kort och filma istället).  Detta är också en stor post på vårt bröllopet.

    Vi skall ha liveband och de spelar ca 5 timmar.
    Sedan sköter en av gästerna spotify på datan.
    Vi har fått ett bra pris av livebandet, känns helt okej. Det är värt det, tycker vi.
    Vi tror att det blir en stämmnings-höjdare.

    Våra ringar kommer vara hyffsigt billiga.

    Vi skall inte ha så mycket blommor/dekoration. Så det blir billigt det med.
    Min brudbukett går på max 400 kr. Och då får jag ändå den bukett som jag vill ha.

    Det som kommer att kosta en del är kläder till oss och tärnor, och marsalkar.
    Plus att deras blommor och gåva kommer att kosta lite med.

    Gåvor till: gäster präst, kantor, liveband, toastmaster & toastmadame,
    marsalkar & tärnor, ja alla som skall ha gåvor kommer att kosta en del.

    (Jag vet att jag inte hör hemma här riktigt, men ville skriva lite här ändå).
Svar på tråden Vi med lite större budget...