• sagoslut

Vi med lite större budget...

Hej 

Jag är helt nu här men har under en tid läst i forumet men hittar inte riktigt rätt.
    Jag och min M2B planerar vårt  bröllop som kommer gå av stappeln nästa år. Så jag undrar om de är några mer därute som planerar ett större bröllop i slottsmiljö och har planerat med en större budget ca 150000- och upp?

mvh more is more 

• Svar på tråden Vi med lite större budget...
  • Augusti13

Vi hamnar också kring 150.000 (hoppas vi!) utan att räkna in bröllopsresan.. Men jag känner att man inte kommer undan speciellt billigare om man gifter sig i Stockholm och har stor släkt? Känner inte att vi får ett lyxbröllop för den summan direkt ;) Bara lokal, inkl mat och dryck (till maten + välkomstdrink) kostar 1000 per kuvert, och vi blir ungefär 100 pers. Alltså har vi ungefär 50 000 över till ALLT annat.

• Augustibrud2013

Hej! Har en budget på ca 200-250 (exkl ringar, resa)
    Ska ha bröllopet på en herrgård och ca 70 gäster. Kuvert-priset var ganska högt å sen vill vi ha gratis bar så det drog upp priset.
    Det vi funderar mest på nu är övernattningen. Ska man låta gästerna betala själva (700kr/natt/person) eller hur "brukar" man göra? Tänkte ha grillkväll dagen innan och då får gästerna betala för natten fre-lör men vi har ej bestämt lör-sön. Hur har ni gjort?

• stormhelen

Vi har en budget på 150.000 :- (då är inte bröllopsresa inräknad).

Vi kommer att vigas i Katarina Kyrka i Stockholm och ha festen på van der Nootska palatset på Södermalm. Vi ville ha både vigsel + festen på Södermalm då vi träffades, förlovade oss och har bott där. Vilket gör att vi har starka band knutna till denna stadsdel som ligger oss varmt om hjärtat.

• GustavB

Augustibrud2013
    Vi kommer låta gästerna stå för den kostanden själva. Har samma avgift som du, 750kr/natt/pers. Tror inte det finns någon som gnäller över det, speciellt inte med fri bar och bra mat. 
    Vi valde att istället lägga till lite pengar på frukosten dagen efter åt folk så att det blir en brunch istället med fler tillbehör.  

• Makeupmyday

Våra gäster kommer att få betala för övernattningen själva, men vi ordnar transport t/r åt dem som ska ska resa från Gbg till Åland.

• Anonym (mullan)
    Augusti13 skrev 2012-11-16 12:51:38 följande:
    Men jag känner att man inte kommer undan speciellt billigare om man gifter sig i Stockholm och har stor släkt? Känner inte att vi får ett lyxbröllop för den summan direkt ;) Bara lokal, inkl mat och dryck (till maten + välkomstdrink) kostar 1000 per kuvert, och vi blir ungefär 100 pers. Alltså har vi ungefär 50 000 över till ALLT annat.
    Mmm instämmer. Svårt att veta hur jag ska uttrycka mig rätt nu för är väl medveten om att alla inte har den eonomin och att för många i Sverige är detta astronomiska summor men min blivande och jag är inte överdrivet ekonomiskt väl satta men att komma upp i 150 000 kr för ett Stockholmsbröllop med iaf 80 gäster är inte svårt... Dvs om man vill ha det tämligen klassiskt och kunna bjuda på sittande middag med 3 -rätters o fri bar... Vi kommer verkligen ha ett "standard bröllop" i vårt tycke utan så mkt extra alls och ändå är vi uppe i 160 000 kr utan bröllopsresa men med mkt enkla ringar inräknade.
  • Pagnie

Det går framåt nu känner jag. Pratade med lokalen om vår sofreh aghd idag och de kurdiska spelmännen som vi skulle ha. det är ju hög tid att börja tänka på sådant nu så nu kör vi. dom skulle ringa med numren i morgon. Hoppas dom är bra och att vi blir nöjda.

Sen har vi bokat in en weekend i sthlm också då vi ska fixa mannens kläder och så ska jag köpa min brudslöja. Underbart. Sista biten är nära känns det som. Inbjudningarna ska sambon börja skissa på snart också.

Räknade lite och vi ligger bra till i budgeten också. tror vi kommer ha mer pengar att röra oss med än vad jag först trodde så nu kan vi nog gå upp till närmare 250 000. Så nu känns det inte som att man måste snåla så där jätte mycket på vissa saker längre. Underbart.

Hur går det för alla andra? händer det något? Vilka datum har alla?

• stormhelen
    Pagnie skrev 2012-11-22 21:18:17 följande:
    Det går framåt nu känner jag. Pratade med lokalen om vår sofreh aghd idag och de kurdiska spelmännen som vi skulle ha. det är ju hög tid att börja tänka på sådant nu så nu kör vi. dom skulle ringa med numren i morgon. Hoppas dom är bra och att vi blir nöjda.

Hur går det för alla andra? händer det något? Vilka datum har alla?

vad roligt att det går bra för dig i planeringen. ^^ Har ni lyssnat på spelmännen än?

Jag ska börja kolla på klänningar 5 december, ska försöka att se ut några favoriter som mina brudtärnor sedan får följa med till butikerna och vara smakråd och hjälpa mig med vilken klänning de tycker bäst om. Längtar som en galning just nu. Hehe. Man har ju längtat efter den biten sedan man var liten. ^^

Vi ska gifta oss den 14 september nästa år. Så det är ett tag kvar.

• Pagnie
    stormhelen skrev 2012-11-27 20:45:17 följande:

vad roligt att det går bra för dig i planeringen. ^^ Har ni lyssnat på spelmännen än?

Jag ska börja kolla på klänningar 5 december, ska försöka att se ut några favoriter som mina brudtärnor sedan får följa med till butikerna och vara smakråd och hjälpa mig med vilken klänning de tycker bäst om. Längtar som en galning just nu. Hehe. Man har ju längtat efter den biten sedan man var liten. ^^

Vi ska gifta oss den 14 september nästa år. Så det är ett tag kvar.

nej vi har ju inte gjort det. letade på egen hand först efter spelmän men vi hittade inge så lokalen får hjälpa oss. så vi har ingen aning om vilka det är. hoppas dom är bra bara.
    åh vad roligt att du har klänningsletandet kvar. jag är sååå avundsjuk. jag vill också leta igen. jag lyckades ju hitta min i första affären jag gick in i.  haha. Hade dock kollat runt lite tidigare men när jag verkligen gick ut för att köpa en du vet. då hittade jag den.
    Vet du vad du vill ha för slags klänning då?

ja det är ett tag kvar. vi gifter oss ju 13 juli och bara det känns som en jävla evighet.
  • stormhelen
    Pagnie skrev 2012-11-27 20:53:11 följande:
    nej vi har ju inte gjort det. letade på egen hand först efter spelmän men vi hittade inge så lokalen får hjälpa oss. så vi har ingen aning om vilka det är. hoppas dom är bra bara.
    åh vad roligt att du har klänningsletandet kvar. jag är sååå avundsjuk. jag vill också leta igen. jag lyckades ju hitta min i första affären jag gick in i.  haha. Hade dock kollat runt lite tidigare men när jag verkligen gick ut för att köpa en du vet. då hittade jag den.
    Vet du vad du vill ha för slags klänning då?

ja det är ett tag kvar. vi gifter oss ju 13 juli och bara det känns som en jävla evighet.
    Hoppas att lokalen kan hjälpa er så att ni får ett bra band som spelar. Det är ju trotts allt viktigt så att det blir lite fart på gästerna. Skulle ju vara super tråkigt om de bara sitter ner på rumen hela kvällen. Mina tärnor är jätte pepp på att jaga upp folk på dansgolvet. Men vi har inte börjat ta tag i det där med musik än. Tungan ute

Jag gillar klänningarna som dom har från Pronvias och St. Patrick. Men något i den här stilen skulle jag nog vilja ha (men sedan får man ju se hur det käns när man väl provar).

Denna är från Pronvas:

denna är också fin.... (från St. Patrick).

Svar på tråden Vi med lite större budget...