• sagoslut

Vi med lite större budget...

Hej 

Jag är helt nu här men har under en tid läst i forumet men hittar inte riktigt rätt.
    Jag och min M2B planerar vårt  bröllop som kommer gå av stappeln nästa år. Så jag undrar om de är några mer därute som planerar ett större bröllop i slottsmiljö och har planerat med en större budget ca 150000- och upp?

mvh more is more 

• Svar på tråden Vi med lite större budget...
  • Anonym (Ebbaisinlove)

Teodora: Ditt inlägg fick mig att skratta på ett positivt sätt!

Härligt att läsa om alla er som har fullt upp med att planera och bestämma val av festlokal, klänningen och ringar. Ett slottsbröllop är underbart och jag var nyligen på ett i Italien som var oerhört stämningsfullt och vackert.

Finns ett enormt utbud av vackra brudklänningar där jag befinner mig. Mina favoriter Vera Wang och Oscar de la renta tillverkar fantastiska sådana som man kan få uppsydda helt efter sina mått och önskemål. En handtillverkad slöja i spets från Frankrike är även något jag funderar på. Mina skor kommer jag beställa från Manolo Blahnik eftersom dessa måste vara komfortabla och inte bara snygga att se på à la Christian Louboutin.

Är det någon mer som har en lite mer flytande och generös budget när det gäller ringar? Enbart min förlovningsring hamnade på drygt 180.000 kr. Jag har fått min drömring och jag känner tacksamhet men även lite obehag då jag inte hoppas den kommer sticka i folks ögon på ett negativt sätt. Vad har ni för tankar och önskemål när det gäller ringar och diamanter?

• maxmamma

Jag har inte samma summa att lägga ut på vårt bröllop men inte vill jag ha toa pappersrullar som servett ringar o inte vill jag ha kottar som borddplacerings hållare heller. Theodora's inlägg om detta fick mig oxå att skratta på ett positivt sätt. Jag gillar att pyssla till viss del men inte att göra sådana hemgjorda saker. Så även om jag har lite mindre budget än er så vill jag ändå ha fina icke hemsnickrade saker på bröllopet. Har överhuvudtaget inte läst nått inlägg som det står att man vill göra servett ringar eller hållare av dessa saker. Har ni läst att nån ska göra såna saker?? Kan ni länka till den tråden där det står att någon ska göra det??

• Anonym (AlsoINlove)
    Anonym (Ebbaisinlove) skrev 2012-11-12 12:23:10 följande:

Teodora: Ditt inlägg fick mig att skratta på ett positivt sätt!

Härligt att läsa om alla er som har fullt upp med att planera och bestämma val av festlokal, klänningen och ringar. Ett slottsbröllop är underbart och jag var nyligen på ett i Italien som var oerhört stämningsfullt och vackert.

Finns ett enormt utbud av vackra brudklänningar där jag befinner mig. Mina favoriter Vera Wang och Oscar de la renta tillverkar fantastiska sådana som man kan få uppsydda helt efter sina mått och önskemål. En handtillverkad slöja i spets från Frankrike är även något jag funderar på. Mina skor kommer jag beställa från Manolo Blahnik eftersom dessa måste vara komfortabla och inte bara snygga att se på à la Christian Louboutin.

Är det någon mer som har en lite mer flytande och generös budget när det gäller ringar? Enbart min förlovningsring hamnade på drygt 180.000 kr. Jag har fått min drömring och jag känner tacksamhet men även lite obehag då jag inte hoppas den kommer sticka i folks ögon på ett negativt sätt. Vad har ni för tankar och önskemål när det gäller ringar och diamanter?

Hihi! Ja...min förlovningsring kostade "bara 125.000 kr, från Tiffanys, och även vigselringarna kommer inhandlas där Ville inte ha större en 1 carat, ska ju ha ringen varje dag, så vill ända ha något som inte är FÖR stort. Jag tittade på klänningar från manuel mota,eli saab, men det blev en Mark Lesley som fick mig att gråta...så klänningen gick bara på 10.000 kr...Kommer också beställa skor från Manolo Vi kommer vigas i Oscarskyrkan och sedan blir det middag och fest på Operaterassen Allt som allt med ringar, fest (140 personer, blommor, orkester osv...kommer nog allt landa på runt 500.000 :-

• Frida87

Hej,
    vi har en budget på c:a 180 000 kr men vi skall inte gifta oss i slottsmiljö. Vi gifter oss i Gamla Stan i Stockholm (där jag är uppvuxen) och har valt att catering, personal m.m. fixar det mesta kring festen. Detta är praktiskt då vi bor utomlands. Kan nämna också att i dessa 180 000 innefattas inte bröllopsresa, min klänning, skor, smink och hår och inte heller min mans kläder. 

Vi gifter oss den första juni 2013 :). Vi har bokat lokal, bokat tid för provning av klänning, bokat kyrka, skickat ut save the date och håller nu på med inbjudningarna :). Hur går det för er andra? 

• Nutsoba

Hej!

Vår budget ligger på runt 150.000 kr, och det är nog runt där vi lär hamna med en 60-70 gäster. Dock är min vigselring inte inräknad (har inte ens börjat titta på det än Tungan ute). Än så länge har vi fixat festlokal, vigselplats, skickat ut save-the-datekort, jag har inhandlat mina skor samt smycken, tårta är beställd, bokat tid för provning av klänning, tärnor och marsalk utsedda och tillfrågade (alla sa ja), färgtema spikat, fotograf ordnad, hår & smink till mig ordnat, hotellrum för de gäster som vill sova över, samt hotellrum för oss natten innan.

Mindre bra är att präst saknas efter sjabbel med kyrkan vi först tänkt oss, så nu blir det förhoppningsvis vigsel utomhus i anlsutning till festlokalen i stället. Vi har några präster vi ska kolla med om de är villiga att viga oss. Vi håller också på att förhandla med ett festband.

Det rullar på i ganska god takt tycker jag! Skrattande

• Anonym (Ebbaisinlove)
    Anonym (AlsoINlove) skrev 2012-11-14 18:13:11 följande:

Hihi! Ja...min förlovningsring kostade "bara 125.000 kr, från Tiffanys, och även vigselringarna kommer inhandlas där Ville inte ha större en 1 carat, ska ju ha ringen varje dag, så vill ända ha något som inte är FÖR stort.

Oscarskyrkan är ju en så vacker kyrka! Har flera vänner som vigts där tidigare och varit nöjda.

Jag gissar att du valt den vackra och klassiska six prong fattningen från Tiffany, i platina? Flera i min umgängeskrets har just den fattningen och jag tröttnar aldrig på att se den. Tycker deras service är jättebra med gratis polering, rengöring av ringarna osv. Jag har alltid blivit bemött på ett så trevligt sätt i deras butiker världen över. Senaste gången jag var där blev jag bjuden på något att dricka och fick sitta i ett privat rum när jag provade ringar.

Kikade du på ringar hos Harry Winston också? Där provade jag en oval diamant som jag verkligen blev förtust i! Servicenivån var också extrairdinär och man var tvungen att skriva in sig i en bok innan man blev insläppt av vakten.

Har du bestämt dig vilken vigelsring du kommer kombinera din ring med än?

Jag lutar åt en vigselring med pyttesmå gula eller rosa diamanter. Bryr mig inte alls om ifall folk tror att det är safirer istället för diamanter.

Hur tänker ni alla när det gäller val av bröllopsresa? Sol och värme eller storstadssemester? Vi funderar starkt på Franska Polynesien i kombination med något annat land.

• Anonym (Ebbaisinlove)
    Pagnie skrev 2012-10-16 10:00:20 följande:
    Var viktigt för min sambo att ha persisk mat så då blev det där. svårt att hitta lokal också eftersom vi är närmare 160 personer +/

Och sen tillkommer ju bröllopsresan också då vi tänkte köra 3 veckor i japan.

Persisk mat är så gott! Älskar det gula riset med saffran och grillat mört kött. Mums!

Jag har besökt Japan en hel del så fråga på om du har några funderingar. Far ni iväg tre veckor så glöm inte att köpa det prisvärda interrail passet i Sverige innan ni far till Japan. Det sparar många kronor och låter er obegränsat resa med shinkansen och yamanote-linjen.

Finns otroligt mycket att uppleva i Japan som är kontrasternas land. Ni bör inte missa att bada onsen, teceremonier, vackra Kyoto och vandra i bergen. Du kommer aldrig vilja äta sushi hemma i Sverige igen efter att ha ätit det i Japan:)

• Anonym (AlsoINlove)

Yes! Det blev en klassisk tiffany setting! Vigselringen kommer att matchas med en weddingband med små briljantslipade diamanter runt hela ringen! Vi har funderat på Maldiverna som smekmånad....men tror att min m2b kommer bli uttråkad då han gillar att röra på sig...så det lutar åt en utav öarna runt Italien får väl se! Vem ska ni anlita som bröllopsfotograf? Vi velar mellan Erika Gerdemark eller Alicia Swedenborg....

• Anette85

Hej,

Kul att hitta detta Forum, var på ett kompisbröllop i somras på Smögen, de hade anlitat en fransk fotograf (som pratar svenska ) Han gjorde jättefina bilder och en fantastisk fotobook. Han heter Stephane Marechal.

• Pagnie
    Anonym (Ebbaisinlove) skrev 2012-11-15 09:57:40 följande:

Persisk mat är så gott! Älskar det gula riset med saffran och grillat mört kött. Mums!

Jag har besökt Japan en hel del så fråga på om du har några funderingar. Far ni iväg tre veckor så glöm inte att köpa det prisvärda interrail passet i Sverige innan ni far till Japan. Det sparar många kronor och låter er obegränsat resa med shinkansen och yamanote-linjen.

Finns otroligt mycket att uppleva i Japan som är kontrasternas land. Ni bör inte missa att bada onsen, teceremonier, vackra Kyoto och vandra i bergen. Du kommer aldrig vilja äta sushi hemma i Sverige igen efter att ha ätit det i Japan:)

bra tips du har. tack så mycket. ska absolut komma ihåg att fråga dig lite närmare när jag kommit på lite bra frågor. Men det där med interrail hade jag inte tänkt på visste att dom fanns för europa men inte att dom fanns för där. ;)
    men tack för bra tips och kommer du på något mer vi borde se får du gärna säga till.

Ja persisk mat är det bästa. helt underbart gott och det blir man aldrig trött på. lamm is the shit så att säga. haha
Svar på tråden Vi med lite större budget...