• sagoslut

Vi med lite större budget...

Hej 

Jag är helt nu här men har under en tid läst i forumet men hittar inte riktigt rätt.
    Jag och min M2B planerar vårt  bröllop som kommer gå av stappeln nästa år. Så jag undrar om de är några mer därute som planerar ett större bröllop i slottsmiljö och har planerat med en större budget ca 150000- och upp?

mvh more is more 

• Svar på tråden Vi med lite större budget...
  • stormhelen
    Pagnie skrev 2012-12-04 19:44:55 följande:
    ja men verkligen. tyckte dom var jättefina dina klänningar. hoppas du hittar the one snart så du inte behöver vela mellan två.

det gäller det mesta förutom om någon säger nej. så sjukdom, skador, och sånt
    Aha, okey. Jag vet inte om vi ska ha det, vi har inte funderat så myckt på det. Men man kan ju alltid kolla upp saken för att se om det är värt att investera i. Tungan ute
  • Pagnie
    stormhelen skrev 2012-12-04 20:57:41 följande:
    Aha, okey. Jag vet inte om vi ska ha det, vi har inte funderat så myckt på det. Men man kan ju alltid kolla upp saken för att se om det är värt att investera i. Tungan ute
    jo men lite så känner jag också. ;)
  • Anonym (Fjolårsbrud)

Vi hade ett stort och riktigt praktfullt bröllop, som vi lyckades få till utan att bränna extrema summor pengar. Jo, det blev dyrt – någonstans mellan 150 000:- och 200 000:-, tror jag, om man räknar in även det som våra föräldrar stod för – men vi fick väldigt mycket för pengarna.

Vi hade cirka 600 gäster i kyrkan, och cirka 150 gäster på bröllopsfesten (middag med förrätt, varmrätt, dessert, ostbuffé och tårta samt fri bar. Båttransport till festen.

Vi ordnade även flera kringarrangemang, inräknat i denna summa:
    – en lysningsmottagning veckan före bröllopet, som mina föräldrar höll i
    – en cocktailmottagning kvällen före bröllopet, som mina svärföräldrar höll i
    och
    – en brunch dagen efter bröllopet, som gästerna dock fick betala för
    Dessutom ordnade en väninnas farbror (!) en cocktailmottagning för oss i New York, där jag bott i många år, ett par månader före bröllopet.

(Ja, och så var det ju en rejäl möhippa och en tvådagars svensexa också... och en massa andra grejer som hände - så när jag tänker på hur mycket vårt bröllop kostat _totalt_ – inklusive alla gästers utgifter för resor, hotell, presenter etc – blir jag mörkrädd...)

Men sett till vad vi fick var det faktiskt sammantaget ändå ett budgetbröllop. Detta lade vi inte så mycket pengar på:
    • ringar (vi har enkla guldringar, min har en liten rubin i sig – men de kostade inte mycket)
    • fotografering – vi hade två fotografer, men jag fick ett bra pris
    • bröllopsresan – jag har rest en hel del till *exotiska destinationer* i mitt jobb, så bröllopsresan tillbringade vi i våra respektive familjers sommarstugor i Sverige!
    • mat och alkohol – vi ville bjuda riktigt generöst och ha många rätter, så vi ordnade en lokal som vi fick ta med egen alkohol till, och så hade vi en cateringkock som gav oss ett bra paketpris. Vi köpte t ex ostar till en fantastisk ostbuffé, och fick hur många goda sorter som helst för 2 000:- (ett av festens mest uppskattade inslag, faktiskt).
    • klänningen – fin och praktfull, men köpt på rea i New York för cirka 1 500:- (ändringssömnaden gick dock på ytterligare 2 000 ...
    • floristen – som inte var så dyr – fixade även håret, och en av tärnorna skötte sminkningen

Till er som vill ha ett praktfullt bröllop utan att lägga ner en förmögenhet kan jag rekommendera att satsa på vigseln! Det mesta som händer i kyrkan är ju gratis, så när som på kläderna... Vi gifte oss i Storkyrkan, bara den miljön är ju ovärderlig – och deras organister är i världsklass. Vi hade en lååååång vigselceremoni, i vilken vi involverade massor av vänner och släktingar (för läsningar och liknande). Vi hade rentav korgossar och rökelse.

Den stora bröllopskostnaden var ändå all den tid det tog att planera allt detta. Puh!

• Anonym (AlsoINlove)

Stormhelen; jag har också provat dalamo!!! Asså den är ju såååååååå underbaaaar!!! Den e sjukt fin! Mkt finare i verkligheten! Man ser alldeles drottninglik ut i den!

• stormhelen
    Anonym (AlsoINlove) skrev 2012-12-05 21:14:20 följande:
    Stormhelen; jag har också provat dalamo!!! Asså den är ju såååååååå underbaaaar!!! Den e sjukt fin! Mkt finare i verkligheten! Man ser alldeles drottninglik ut i den!

Ja, den är mycket finare i verkligheten. Jag hade sett den på bild innan på nätet men reflekterade inte så mycket över den. Men irl var den verkligen helt underbar. Älskar matrialet och modellen. Gillar att den är så stilren.

Men som sagt så älskade jag den andra klänningen (Berlin) lika mycket.

• Ladurée Addict
    stormhelen skrev 2012-12-06 00:53:53 följande:

Ja, den är mycket finare i verkligheten. Jag hade sett den på bild innan på nätet men reflekterade inte så mycket över den. Men irl var den verkligen helt underbar. Älskar matrialet och modellen. Gillar att den är så stilren.

Men som sagt så älskade jag den andra klänningen (Berlin) lika mycket.

Hur går det med klänningsvalet? Tyckte båda två var fantastiskt vackra! Visst är det en djungel av olika modeller och material?

Har nyligen mailat en fotograf vi är intresserade av....fick en smärre chock när hans arvode var drygt 20 tusen$ för en heldag med sin assistent. Hans bilder är drömlika, vackra och verkligen unika...men jag kan inte motivera det höga priset. Vad brukar en heldagsfotografering ligga på i Sverige av en riktigt skicklig fotograf?

Hur kommer ni sminka er och ha håret? Uppsatt eller utsläppt? Vilka kommer fixa er? Vilken typ av manikyr och pedikyr kommer ni ha? Jag försöker hitta ett ljust naturligt nagellack i rosa/ vit ton. Några tips?

• VictoriaE
    Ladurée Addict skrev 2012-12-11 11:51:52 följande:

Hur går det med klänningsvalet? Tyckte båda två var fantastiskt vackra! Visst är det en djungel av olika modeller och material?

Har nyligen mailat en fotograf vi är intresserade av....fick en smärre chock när hans arvode var drygt 20 tusen$ för en heldag med sin assistent. Hans bilder är drömlika, vackra och verkligen unika...men jag kan inte motivera det höga priset. Vad brukar en heldagsfotografering ligga på i Sverige av en riktigt skicklig fotograf?

Hur kommer ni sminka er och ha håret? Uppsatt eller utsläppt? Vilka kommer fixa er? Vilken typ av manikyr och pedikyr kommer ni ha? Jag försöker hitta ett ljust naturligt nagellack i rosa/ vit ton. Några tips

Menar du da $20,000??? Gud nej, nej, nej. Testa med Kicki Fotograf, Erika Gerdemark eller 2 Brides istallet (vi valde 2 Brides, da de ar supertrevliga, och jag alskar deras stil). Vi hade lite problem med en superbra fotograf, men hon andrade dock sina priser (uppat!!) nar hon fick veta vad jag om m2b jobbar med, sa vi valde bort henne, men ar supernojda med tjejerna pa 2 Brides =)
  • Nutsoba

Ja, om det är 20 000 DOLLAR det rör sig om så är det ju "något" *host* i överkant skulle jag också säga, liksom VictoriaE. När vi tittade på fotograf så låg den dyraste på runt 40 000 kr för 8h, vilket vi tyckte var lite dyrt då vi ville ha en fotograf som följde oss hela dagen. Den vi kontaktade först kunde inte ens, men anar att hon var ännu dyrare då hon fotar för bröllopstidningar och så haha. Nu har vi dock hittat en vars bilder vi gilar, som är med oss hela dagen och kvällen, samt som har mer resonabla priser. Skrattande Hoppas ni hittar en fotograf!
  • November2013

Jag har totalt gett upp det här med blommor!
    Jag är från början ingen blommänniska, hur går det för er?

Har ni några ideér för hur ni ska göra med blommorna?

mvh Glad Stockholmsbrud! 

• stormhelen

Hur kommer ni sminka er och ha håret? Uppsatt eller utsläppt? Vilka kommer fixa er? Vilken typ av manikyr och pedikyr kommer ni ha? Jag försöker hitta ett ljust naturligt nagellack i rosa/ vit ton. Några tips?

Ja, det är en stor klännings djungel där ute. Haha. Jag var och provade flera klänningar igår i en annan butik, och hittade yttliagre en som jag tyckte om. Så nu vet jag inte vilket ben jag ska stå på. Tungan ute Men jästa vecka på fredag ska jag ut med mina tärnor och förhoppningsvis kan de hjälpa mig att bena ut vilken klänning de tycker jag passar i. Hur går det med klänningsvalet för dig?

Eftersom jag inte har bestämt vilken klänning jag ska ha än så har jag inte helt bestämt hur jag vill ha håret. Men jag är nästan helt säker på att jag vill ha det helt uppsatt. Och då hade jag tänkt mig något i den här stilen. (Sedan får man givetvis föra en diskution med frisören, då hon eller han antagligen vet vilken typ av frisyr som passar min ansiktsform).

Jösses amalia 20 000 dollar?! Det var en dyr rackare det. Tungan ute Fotografer är snuskigt dyrt. Många fotografer här i Sverige tycks ta uppemot 50.000 - 60.000 kronor för en hel dag och ibland mer. Men det är klart det finns både billigare och dyrare, beror ju på hur pass eftertraktad och duktigt fotografen är. Vi kommer nog inte spendera så astronomiska summor på fotograf. Min m2b tycker att det räcker med 4-5 h (jag hade gärna haft lite mer tid med fotografen men men). Antagligen blir det fotton före vigseln, efter vigseln och brudskålen. Kanske en liten bit in på middagen.

Vad gäller nagelack så hittade jag ett igår  från Essie (det märket som Kate Middelton hade på sitt bröllop) som är super snyggt. Det är ljust rosa-beige, men det ser väldigt naturligt ut. Det syns knapt att man har på sig nagelack, men det ser ändå "fixade" ut. Färgen heter "spaghetti strap," haha, jätte roligt namn. Ska se omjag lyckas knäppa en hyffsad bild på naglarna med lacket på.....

Haha, inte så snyggt målat eller väl pedikerade naglar. Tungan ute Men färgen på naglarna syns iaf.

Svar på tråden Vi med lite större budget...