• Äldre 6 Aug 18:15
    12002 visningar
    47 svar
    47
    12002

    Vad kan man spara in på? Och vad ska man satsa på?

    Hej alla blivande brudpar! Glad

    Jag sitter här med en preliminär budget och man häpnar ju över kostnaderna. Klart att vi KAN spara ihop till bröllopet tids nog och att vi VILL ha en fantastisk dag men att lägga flera hundra tusen på ett bröllop känns ju sådär. En del kostnader tenderar ju att bara skena iväg.

    Vad kan man spara in på? Och var bör man absolut inte snåla? Ni som gift er, vad är ni nöjda att ni la pengar på och vad kändes i efterhand onödigt?

  • Svar på tråden Vad kan man spara in på? Och vad ska man satsa på?
  • kickan­w
    Äldre 7 Aug 17:20
    #31
    Kotthare skrev 2012-08-07 16:44:01 följande:
    Jag förstår inte varför ni satsar på fotograf? Det kommer ju fotas hur mycket som helst under bröllopet ändå, och ni kan ju be gästerna skicka bilder. Det finns säkert något som ser bra ut! :) 

    Dessutom sitter man väl inte jätteofta och tittar på sitt student-foto till exempel...

    Jag tycker att alla bilder (eller nåja, många) som läggs ut här som tagits av dyr fotograf ofta bara ser regisserade och fixade ut, när man svingar sig runt en stolpe, sitter i ett träd eller tittar ut mot havet...  
    Jag kan inte låta bli att kommentera detta, hoppas det bara inte leder till en jättediskussion som förstör trådens syfte.

    Självklart är det ett val man gör, men att ha ett proffs som fotar är så mycket mer än bara ha porträtt där man svingar sig runt en stolpe!
    De dyraste fotograferna fotograferar dokumentärt och är alltså med under stora delar av dagen för att dokumentera precis vad som händer! Att fånga just de där speciella ögonblicken som ofta är över på en halv sekund, kräver både erfarenhet och teknisk skicklighet! För att inte tala om känsla! Ofta sker dessutom vigseln och festen är rätt mörka och svåra lokaler att fota i, så då krävs både kunskap och bra utrustning för att få till bra foton.

    Om jag någon gång ska gifta mig och en enda gång i livet samla alla de mina för att fira min kärlek till den jag ska leva med... Då vill jag vara helt säker på att få minnen som verkligen visar alla känslor, all kärlek och värme som jag hoppas på att få uppleva den dagen! Att lägga det ansvaret på gästerna känns både riskabelt och lite taskigt, eftersom de ska vara där som just gäster och njuta av dagen!

    Kolla in dessa fotografer och säg gärna om du tycker att de ser regisserade och fixade ut bara! :) Och om gästerna skulle kunna ha fångat det lika bra... Självklart är det ju en smaksak, men jag vill iaf att folk ska veta VAD ett proffs är, så man vet vad man väljer bort!

    2brides
    Sonia Jansson
    Jonas Peterson
    Nordica
  • Äldre 7 Aug 17:38
    #32

    Vi sparade in på typ allt.
    Klänning 145 kr.
    Hår gjorde jag själv
    Bukett plockade jag själv.
    Skor hade jag
    Maken köpte en ny skjorta och en slips.
    Bakade allt fika själva.
    Var hemma, dvs ingen lokalhyra.
    M.m.

  • gbg201­2
    Äldre 7 Aug 18:58
    #33
    Kotthare skrev 2012-08-07 16:44:01 följande:
    Jag förstår inte varför ni satsar på fotograf? Det kommer ju fotas hur mycket som helst under bröllopet ändå, och ni kan ju be gästerna skicka bilder. Det finns säkert något som ser bra ut! :) 

    Dessutom sitter man väl inte jätteofta och tittar på sitt student-foto till exempel...

    Jag tycker att alla bilder (eller nåja, många) som läggs ut här som tagits av dyr fotograf ofta bara ser regisserade och fixade ut, när man svingar sig runt en stolpe, sitter i ett träd eller tittar ut mot havet...  
    vi satsade på det för att vi ville ha fina kort efter vad vad vi anser är våran stil! hade vi haft råd hade vi haft jonas peterson som är fantastisk bröllopsfotograf och världsberömd men fick nöja oss med en som har honom som förebild. Vi ska göre en vägg med förstoringar av några kort i våran nya lägenhet. =)

     
  • gbg201­2
    Äldre 7 Aug 18:58
    #34
    kickanw skrev 2012-08-07 17:20:38 följande:
    Jag kan inte låta bli att kommentera detta, hoppas det bara inte leder till en jättediskussion som förstör trådens syfte.

    Självklart är det ett val man gör, men att ha ett proffs som fotar är så mycket mer än bara ha porträtt där man svingar sig runt en stolpe!
    De dyraste fotograferna fotograferar dokumentärt och är alltså med under stora delar av dagen för att dokumentera precis vad som händer! Att fånga just de där speciella ögonblicken som ofta är över på en halv sekund, kräver både erfarenhet och teknisk skicklighet! För att inte tala om känsla! Ofta sker dessutom vigseln och festen är rätt mörka och svåra lokaler att fota i, så då krävs både kunskap och bra utrustning för att få till bra foton.

    Om jag någon gång ska gifta mig och en enda gång i livet samla alla de mina för att fira min kärlek till den jag ska leva med... Då vill jag vara helt säker på att få minnen som verkligen visar alla känslor, all kärlek och värme som jag hoppas på att få uppleva den dagen! Att lägga det ansvaret på gästerna känns både riskabelt och lite taskigt, eftersom de ska vara där som just gäster och njuta av dagen!

    Kolla in dessa fotografer och säg gärna om du tycker att de ser regisserade och fixade ut bara! :) Och om gästerna skulle kunna ha fångat det lika bra... Självklart är det ju en smaksak, men jag vill iaf att folk ska veta VAD ett proffs är, så man vet vad man väljer bort!

    2brides
    Sonia Jansson
    Jonas Peterson
    Nordica
    jonas peterson är fantastisk!! =)
  • Pluppe
    Äldre 7 Aug 19:32
    #35

    Vi har sparat in på:

    - Klänning, Köpte en kopia från Kina som jag är jätte nöjd med!
    - Dekorationerna är ALLA köpta ifrån Ebay, sparar massor på det!
    - Cravat (15 kr), väst (120 kr) och maschettknappar (25 kr) är köpta på Ebay
    - Näbbklänningar köpta vi Ebay, 3 stycken för 350 kr
    - Kostymbyxor köpta på Dressmans rea
    - Blommorna köper vi bukettvis via Plantagen, 70 vita rosor för 299 kr!
    - Fotograf tar vi via min blivande mans förra skola, en fotolärare (riktigt duktig) + 2 stycken elever, vi har som krav att få några "normala" foton annars får dem göra vad dem vill med dem och använda dem i skolarbeten, vi betalar endass för fotorna som vi framkallar inget för själva fotograferna
    - Buffén lagar vi med hjälp av min mamma som är kock, min blivande mans mormor bakar tunnbröden i sin stenugn och svärmor hjälper till med snittar, såser osv
    - Alkoholen köper våra tyska grannar till oss, summan för 80 gäster blev 3900 kr (då tar vi 10 kr vid köp av alkohol i baren)
    - Lokalen kommer vara en Byggdegård, 1800 kr i hyra för fre-söndag
    - Musiken blir spotify premium
    - Tårtan köpte vi inte som bröllopstårta utan som vanlig tårta, vit marsipan över som jag själv kommer dekorera med sugarpaste-blommor

  • Äldre 7 Aug 20:12
    #36
    Kotthare skrev 2012-08-07 16:44:01 följande:
    Jag förstår inte varför ni satsar på fotograf? Det kommer ju fotas hur mycket som helst under bröllopet ändå, och ni kan ju be gästerna skicka bilder. Det finns säkert något som ser bra ut! :) 

    Dessutom sitter man väl inte jätteofta och tittar på sitt student-foto till exempel...

    Jag tycker att alla bilder (eller nåja, många) som läggs ut här som tagits av dyr fotograf ofta bara ser regisserade och fixade ut, när man svingar sig runt en stolpe, sitter i ett träd eller tittar ut mot havet...  
    Det där är ju visserligen en smaksak, men vi har flera st riktigt duktiga hobbyfotografer i bekantskapskretsen som dessutom har väldigt bra kameror mm, trots detta så kan jag plocka ut exakt vilka våra foton som var tagna av den inhyrda fotografen om man la dem alla i en hög. Vi har fått in de flesta fotona från våra kompisar men när man jämför dem med fotografens så ser man ändå att det är skillnad i kvalitén, det är en helt annan närvaro, detaljrikedom, skärpan är där den ska vara, det finns helt enkelt en sammanhållen stil i de fotona. Nu hade vi inte heller en stjärnfotograf som var med hela dagen, det kostar helt enkelt för mycket, men en proffsig fotograf som är med under vigsel + porträttfotografering tycker jag verkligen är värt varenda krona.
  • Kottha­re
    Äldre 7 Aug 20:25
    #37

    Jag tyckte att det kändes otroligt krystat med bilderna på Jonas hemsida, men å andra sidan kan det ju vara bröllopet som är krystat.. 

  • gbg201­2
    Äldre 7 Aug 20:29
    #38
    Kotthare skrev 2012-08-07 20:25:38 följande:
    Jag tyckte att det kändes otroligt krystat med bilderna på Jonas hemsida, men å andra sidan kan det ju vara bröllopet som är krystat.. 
    Du är den enda som jag hört tycka så. Han blev känd enbart på att  han kan fånga ögonblicket och är utsedd som en av världens bästa bröllopsfotografer!

    Om du tycker jonas är krystat då är alla bröllopsfotografer det för han tar annorlunda kort. 
  • Kottha­re
    Äldre 7 Aug 20:30
    #39

    Så kan det säkert vara! Fast jag gillade verkligen den första länken som kickanw länkade till! 
    2brides tycker jag var jättefina bilder som verkligen fångade ögonblick och inte kändes överarbetade.

    Så liiite får jag kanske omvärdera min åsikt! :)  

  • Äldre 7 Aug 22:33
    #40
    Kotthare skrev 2012-08-07 16:44:01 följande:
    Jag förstår inte varför ni satsar på fotograf? Det kommer ju fotas hur mycket som helst under bröllopet ändå, och ni kan ju be gästerna skicka bilder. Det finns säkert något som ser bra ut! :) 

    Dessutom sitter man väl inte jätteofta och tittar på sitt student-foto till exempel...

    Jag tycker att alla bilder (eller nåja, många) som läggs ut här som tagits av dyr fotograf ofta bara ser regisserade och fixade ut, när man svingar sig runt en stolpe, sitter i ett träd eller tittar ut mot havet...  
    Jag tror inte att det blir så bra bilder om man bara räknar med att gästerna ska fota utan att någon fått uppdraget. Ni kommer att titta åt olika håll på bilderna, ingen kommer att se till att ljuset i ansiktet faller på rätt sätt osv osv. Visst kan det bli bra bilder om man har en duktig amatörfotograf i bekantskapskretsen som man specifikt ber att fotografera under bröllopet men att chansa att gästerna bara sådär ska ta fina bilder känns lite riskabelt.

    För mig känns foton jätteviktigt! Jag älskar att titta i gamla fotoalbum och önskar att jag hade finare foton från min student till exempel. Jag skulle absolut kunna gifta mig i en superenkel klänning bara vi hade en bra fotograf som kan föreviga vår dag. Fotona är ju det som kommer finnas kvar när vi är gamla och trötta. Hahah! Men vi prioriterar alla olika.Glad
  • Äldre 8 Aug 09:15
    #41
    sommar2014 skrev 2012-08-06 18:15:06 följande:
    Hej alla blivande brudpar! Glad

    Jag sitter här med en preliminär budget och man häpnar ju över kostnaderna. Klart att vi KAN spara ihop till bröllopet tids nog och att vi VILL ha en fantastisk dag men att lägga flera hundra tusen på ett bröllop känns ju sådär. En del kostnader tenderar ju att bara skena iväg.

    Vad kan man spara in på? Och var bör man absolut inte snåla? Ni som gift er, vad är ni nöjda att ni la pengar på och vad kändes i efterhand onödigt?

    När vi började prata om bröllop sa jag till min blivande fru att två saker tänkte jag INTE snåla på, hennes ring och bröllopsresan. (Ringen kommer att kosta knappt 20000 och resan kommer nog att gå på ungefär 90000, New York + kryssning i Västindien.)


    Förutom de kostnaderna var jag beredd att spara in på allt. Vi kommer att ha middag på restaurang men eftersom vi har ganska liten släkt och inte många kompisar blir det ändå ganska billigt. Jag skulle gärna ha en mottagning med Champagne och "plockmat" i mina föräldrars trädgård istället för middag på restaurang och det tycker jag är ett spartips som nog kan vara minst lika trevligt som en middag på restaurang.


    Kläder kan man hitta ganska billigt även om man vill ha en fin klänning. Hon har hittat en fin klänning (säger hon, jag vill inte se den före bröllopet!) som hon är nöjd med för under 3000 och jag hyr mina kläder.


    Vi kommer att betala buss för gästerna från kyrkan till restaurangen. Om man väljer kyrka och restaurang gå gångavstånd kan man spara några tusen!


    Dekorationer kommer vi också att spara in på. I kyrkan nöjer vi oss med de dekorationer som kyrkan tillhandahåller, min fru kommer i alla fall att vara det finaste där, och på restaurangen kommer vi bara att ha små vaser med blommor som matchar brudbuketten.


    Det viktigaste är nog att man inte ska överdriva kostnaderna så att man får lida för det senare. Jag skulle kunna spara in på många saker men så länge vi har råd med det låter jag min blivande fru få det hon vill ha!


     


    Lycka till!

  • Äldre 8 Aug 11:29
    #42

    Vi lade ganska mycket pengar på att ha ett band som spelade hela kvällen, det kändes väldigt viktigt för oss som är musikintresserade. Hår, smink och fotograf hade vi tur som hade i bekantskapskretsen, såhär i efterhand är det inget av det som jag hade velat vara utan. Sedan hade vi fest på ett hotell (herregud, jag hör hur jag låter, det låter som om det var värsta snordyra bröllopet, det var det inte!!) som tog hand om all dukning och matlagning så att vi slapp bekymra oss. Kuvertkostnaden för att ha festen på ett hotell för samtliga gäster (vi var 47 med oss inräknat) hamnade ändå under många andras som hyrde lokal och ordnade catering och liknande, så jag utgår från att vi hade tur. Dock hade vi inga små gåvor till gästerna, vi hade ingen speciell dekoration på borden förutom "vanlig" dukning, inga lakan över stolarna, inget "pynt" egentligen mer än traditionell dukning med vita dukar och ljusstakar. Så på det här "fluffet" runtomkring sparade vi in rätt mycket!

    Stort lycka till, jag vet inte om mitt inlägg hjälpte något alls men jag hoppas att det gjorde något! :)

  • Äldre 8 Aug 11:54
    #43
    niriel skrev 2012-08-08 11:29:55 följande:
    Vi lade ganska mycket pengar på att ha ett band som spelade hela kvällen, det kändes väldigt viktigt för oss som är musikintresserade. Hår, smink och fotograf hade vi tur som hade i bekantskapskretsen, såhär i efterhand är det inget av det som jag hade velat vara utan. Sedan hade vi fest på ett hotell (herregud, jag hör hur jag låter, det låter som om det var värsta snordyra bröllopet, det var det inte!!) som tog hand om all dukning och matlagning så att vi slapp bekymra oss. Kuvertkostnaden för att ha festen på ett hotell för samtliga gäster (vi var 47 med oss inräknat) hamnade ändå under många andras som hyrde lokal och ordnade catering och liknande, så jag utgår från att vi hade tur. Dock hade vi inga små gåvor till gästerna, vi hade ingen speciell dekoration på borden förutom "vanlig" dukning, inga lakan över stolarna, inget "pynt" egentligen mer än traditionell dukning med vita dukar och ljusstakar. Så på det här "fluffet" runtomkring sparade vi in rätt mycket!

    Stort lycka till, jag vet inte om mitt inlägg hjälpte något alls men jag hoppas att det gjorde något! :)
    Jo, allas inlägg är så till hjälp och så intressanta att läsa! Jag måste hålla med dig, det här med diverse dekorationer, fluff, gåvor till gästerna, toalettkorg etc. känns som att det kan dra iväg rejält och jag tror inte att det är det som avgör om det blir en lyckad fest eller inte... Så här nöjer vi nog oss också med det som festlokalen erbjuder (antar att duk, porslin och kanske ljusstakar är standard), och kanske lite enstaka blommor i enkla vaser. Den lokal vi tänkt oss har redan fina stolar etc så det behövs inte göras så mycket.

    Favours till gästerna - nä vi bjuder ju på middag! Likaså morgongåva till brud/brudgum, jag behöver inte få något av min man, jag får ju honom! Sen planerar vi att ha fest och vigsel på samma ställe, alternativt med gångavstånd emellan (har inte bestämt oss för kyrklig eller borgerlig vigsel) så där slipper vi betala något för gästernas transport.

    Jag kommer nog inte att någon superdyr klänning och kommer att fråga mina föräldrar och kanske syskon om de vill spela på vigseln och festen (skulle vara fint med brudvals på fiol), och den mer discobetonde musiken får Spotify Premium stå för! Givetvis med en i förväg genomtänkt spellista. Likaså tror jag att vi kommer dra ner lite på alkohol eftersom ingen av oss dricker särskilt mycket alkohol eller trivs när andra blir för fulla - det vill säga vi bjuder på fördrink + vin (eller annan dryck) till maten, men skippar starksprit/avec/whiskey etc. Tror att en bra lösning blir att efter middagen bjuda på t.ex. mineralvatten (så att ingen gäst behöver gå törstig) men ordna en betalbar för starkare drycker. Det känns som att det lätt kan bli för mycket drickande om man bjuder på ALLT. Det sista man vill är ju att det ska kännas snålt.

    Danskurs känns lite overkill, däremot är det ju klokt att öva till den valda brudvalslåten i förväg... Vals är ju inte direkt en avancerad dans som kräver koreografi. Och brudbuketten behöver inte vara superavancerad och ett helt brudfölje med tillhörande klädsel, nä det behöver man inte känner jag just nu iaf.

    Däremot tänker vi inte kompromissa med ringar, fotograf eller mat. Ringar och fotograf för att det är det som kommer att finnas kvar, och maten för att det kommer avgöra rätt mycket hur festen blir tror jag och så för att vi inte vill hålla på och laga mat eller diska dagarna kring bröllopet... Sen behöver maten inte vara superlyxig, bara den är god och vackert upplagd och vi slipper laga den själva. Glad
  • Äldre 8 Aug 23:31
    #44
    Juni 2012 skrev 2012-08-07 17:38:06 följande:
    Vi sparade in på typ allt.
    Klänning 145 kr.
    Hår gjorde jag själv
    Bukett plockade jag själv.
    Skor hade jag
    Maken köpte en ny skjorta och en slips.
    Bakade allt fika själva.
    Var hemma, dvs ingen lokalhyra.
    M.m.
    Inspirerande att höra hur andra har gjort för jag skulle behöva spara in på a... allt haha. Tack för dina tips där :) Känner att jag häldre vill ha ett enkelt personligt bröllop där alla vänner har hjälpt till på ett hörn. Än att vänta i 10 år då jag kanske har råd. 
    Jag har börjat höra runt med alla vänner vad dom kan tänkas hjälpa till med. De flesta kan ha saker att låna ut också. Som en kompis som hade en jättefin slöja i garderoben som hon dessutom hade sytt själv :D Perfekt!
  • Äldre 9 Aug 10:22
    #45
    Kotthare skrev 2012-08-07 16:44:01 följande:
    Jag förstår inte varför ni satsar på fotograf? Det kommer ju fotas hur mycket som helst under bröllopet ändå, och ni kan ju be gästerna skicka bilder. Det finns säkert något som ser bra ut! :)  
    Smaken är olika, jag kan inte förstå att folk inte satsar på fotograf. Vi har precis gift oss och har samlat ihop alla bilder från alla gäster. Våra gäster är väldigt fotovana, nästan samtliga par har digitala systemkamror av något dyrare modell och vissa har ägnat sig rätt mycket åt fotografering som intresse och nöje. Sen hade vi en proffsfotograf till porträttbilder, vigsel och mingel.

    Fotona vi fått från våra gäster är helt ok amatörfoton, men ändå milsvis från proffsfotona. På amatörfotona är ljuset inte helt bra, detaljerna är "fel", nåns nacke kommer ivägen, vi tittar inte i samma kamera, bilderna är lite sudiga eller fokuset ligger på fel ställe. På kvällen är det väldigt svårt att få bra foton utan rätt typ av blixtar, antiskak i kamran, stativ osv och om jag ska vara ärlig så har jag nästan aldrig sett bra foto tagna i en kyrka som inte är tagna av proffs, ljuset är fel där. Proffsfotona är riktigt bra.

    Sen kan man fortfarande få ett bra pris trots att man anlitar en proffsfotograf, man måste inte lägga massor av tusenlappar.

     "Sommar 2014" - bor du i Skåne? Isåfall kan jag rekommendera Åberg foto (www.abergfoto.se). Han hade väldigt humana priser (jag ringde runt och kollade rätt många) och våra bilder blev helt fantastiska.
  • Äldre 9 Aug 10:45
    #46

    Jag kan förstå om man vill ha fina foton, men alla tycker ju helt olika när det gäller vad som är fint osv. Det är nog mååånga som tycker att tex våra bröllopsfoton är riktiga amatörfoton (vilket de ju också är), men för oss är de jättefina och vi är verkligen supernöjda. Vi hade inte budgeten att spendera 10, 20, 30 000kr på fotograf. Vi spenderade 700kr och det var värt varenda krona av det, tycker vi! Jag hade inte velat göra annorlunda.

    Man har ju dock olika önskemål, drömmar, tankar och förutsättningar när det gäller det mesta. Vad som man kan spara in på och vad man absolut inte bör spara in på är ju väldigt individuellt. För någon som är väldigt mat och vin intresserad tex, så kanske man väljer att lägga stora pengar på en välkänd kock och bra viner. För någon annan som inte alls är intresserad av sånt, så duger det alldeles utmärkt med en hemlagad buffé. Varken eller är egentligen bättre/sämre eller rätt/fel.

    Jag tycker att det är en bra idé att brud och brudgum skriver varsin lista över sådant de vill ha med på bröllopet och sedan jämför man och sammanstället det till två gemensamma listor. En med måsten, sådan man bara måste ha med på bröllopet, och en med önskningar, sådant man önskar att man kunde ha med. Sedan börjar man med att beta av "måstelistan" och har man råd och möjlighet med allt på den, så kanske man kan plocka in en eller par saker från "önskelistan".

    Vi sparade in på det mesta, eftersom för vår del var det inte viktigt med märkeskostym, märkesklänning, dyra ringar, livemusik, en dyr fotograf osv. Det som var viktigt för oss var att gifta oss med varandra, att få gifta oss just då och att alla våra nära och kära kunde närvara. Vi valde därför att hålla nere kostnaderna så mkt som vi kunde och att ta en kuvertavgift, något som många (speciellt här på BT) är starkt emot. Dock inte våra gäster, som mer än gärna betalade för sin egen mat (vi bjöd på allt annat). Det är inte en lösning som passar alla, absolut inte, men det passade oss och våra gäster.


  • Sofiii­z
    Äldre 9 Aug 11:01
    #47

    Vi lägger pengar på allt till bröllopet.

    Men viktigast för oss var att inte behöva fixa alls med maten, så de blir på hotell med restaurang. Fick proväta menyn gratis och den var underbar!

    Fotograf ska vi ha, men hittat en som bara tar halva priset vad "proffsen" tar. Men som ändå marknadsför sig som bröllopsfotograf.

    Ringar ska vi inte spara på, men har hittar ringar som landar på ca 20000 för bådas ringar.

    Underhålling ska vi ha en kompis till mig som jonglerar :)
    Musik blir spotify premium.

    Kommer lägga en hel del pengar på lull lull, och sånt som gör en bra stämning. Men försöker handla de mesta på rea. Ska ha egen dukning även fast vi är på restaurang. Ska ha vinterbröllop så ska ha snö dekorationer.

    Klänning har jag hittat en som var på rea fast i en bröllopsbutik 4500:- + 700 för en kappa- ska lägga till handskar, skor och en slöja. Smycken ska bara ha örhängen.
    Kostym blir nog att beställa från internet, men ska höra med butiken jag handlar klänning i.

    Frisör blir det, och hon ska även få sminka mig.

    Blommor vill vi inte snåla på, men kommer inte lägga ut någon förmögenhet heller.

    Tror vi landar nånstans mellan 60 000 - 80 000 totalt.
    Och då är de nog ca 40 000 på själva middag/festen.

Svar på tråden Vad kan man spara in på? Och vad ska man satsa på?