• Äldre 6 Aug 18:15
    12062 visningar
    47 svar
    47
    12062

    Vad kan man spara in på? Och vad ska man satsa på?

    Hej alla blivande brudpar! Glad

    Jag sitter här med en preliminär budget och man häpnar ju över kostnaderna. Klart att vi KAN spara ihop till bröllopet tids nog och att vi VILL ha en fantastisk dag men att lägga flera hundra tusen på ett bröllop känns ju sådär. En del kostnader tenderar ju att bara skena iväg.

    Vad kan man spara in på? Och var bör man absolut inte snåla? Ni som gift er, vad är ni nöjda att ni la pengar på och vad kändes i efterhand onödigt?

  • Svar på tråden Vad kan man spara in på? Och vad ska man satsa på?
  • Äldre 7 Aug 00:32
    #21
    sommar2014 skrev 2012-08-07 00:07:19 följande:
    Att en brudbukett är dyrare än en vanlig visste jag, och det beror väl också på att brudbuketten ägnas mer tid, man kanske får konsultation, den görs mer hållbar och det beställs kanske speciella blommor. Här KAN det ju vara värt att betala "bröllopstillägget" om det faktiskt blir bättre... Även om det kanske inte är det viktigaste på hela bröllopet... Flört

    Men blir även hotell dyrare om man nämner att det är bröllop? Ligger inte skillnaden i om man bokar svit eller vanligt rum? Jag tror att vi ska boka upp fler rum på hotellet för långväga gäster som själva vill boka... är det inte vanligt att man då får ge gästerna en rabattkod från hotellet?
    Jag jobbar på hotell och vi har speciella paket.
    Ett "bröllopspaket":
    Frukost på rummet
    Rosor utspridda
    Choklad och frukter
    Skumpa att skåla i
    Sent utcheck och några småsaker till.

    Det kan även vara så att det blir gratis om tillräkligt många gäster väljer att bo på just det hotellet. Eller att man får reducerat pris på alla rummen osv... Du kan förhandla dig fram, men börja i god tid. Hotell är ofta smockfulla på sommaren. Ett tips är att säga vad de andra hotellen i närheten erbjuder så kanske några sänker sig ytterligare. Detta innebär absolut inte att det blir dyrare om man nämner ordet bröllop. Man har ju fri vilja att välja annat paket, eller bara boka vanligt rum/svit... Däremot används det nog som "säljsnack" om ngn säger bröllop. Att man liksom säljer in det där flashiga redan från början. ;)

    Ett annat tips på hotelldelen är att tänk igenom om ni nu behöver ett sånt "paket, eller om ni nöjer er med att äta frukost med alla andra, eller kanske endast lyxa till med det.
    De flesta lämnar ALLTID kvar en hel del av det där extra, de är för trötta när dom kommer och vill bara sova  - efter all späning som varit.
  • Äldre 7 Aug 01:00
    #22
    sommar2014 skrev 2012-08-07 00:07:19 följande:
    Att en brudbukett är dyrare än en vanlig visste jag, och det beror väl också på att brudbuketten ägnas mer tid, man kanske får konsultation, den görs mer hållbar och det beställs kanske speciella blommor. Här KAN det ju vara värt att betala "bröllopstillägget" om det faktiskt blir bättre... Även om det kanske inte är det viktigaste på hela bröllopet... Flört

    Men blir även hotell dyrare om man nämner att det är bröllop? Ligger inte skillnaden i om man bokar svit eller vanligt rum? Jag tror att vi ska boka upp fler rum på hotellet för långväga gäster som själva vill boka... är det inte vanligt att man då får ge gästerna en rabattkod från hotellet?
    När jag skulle boka hotell till alla våra gäster (40 dubbelrum) så blev det en otrolig skillnad på om man sa att det var bröllopsgäster eller "En konferans för Svenskar - Italienare". Vanliga priset var 110, när jag sa "bröllop" blev det 140 och när jag sa "konferans" blev det 80 per rum. En skillnad på 50 euro per rum, med andra ord.

    ja jag vet att det är många som säger att det är en annan kvalitet på blommorna om det är till bröllop, men det håller inte jag med om. Eller i alla fall kan jag inte hålla med om att det är värt prisskillnaden. 

    Frisör är också en annan sån grej. Visst, man får en provuppsättning som dom lägger 10min på, men det hade varit billigare att göra 2 vanliga festuppsättningar för att se hur det blir. Priserna jag fick låg nämnligen på det 10x priset när man sa just "bröllop". 

    Fotografen kan man heller inte ljuga för tyvärr, men deras priser är också mycket högre än när det är heldag för dop, eller annan fest. Visst, det är mer stress för dem, det förstår jag.

    Restaurangen kan man heller inte hålla det en hemlighet antar jag. Är det bara ett litet bröllop kanske det går?? Samma meny på vår restaurang för konferans och bröllop är nämnligen runt det dubbla. Jaja, fler kypare och sånt... mmm I know... men ändå. 
  • Äldre 7 Aug 01:30
    #23

    vi sparade in på flashig lokal och hade en gratis som vi fick dekorera själva. Det blev en del jobb, men också en härlig DIY känsla som jag inte hade velat välja bort!

    vi sparade in på dyra diamanter men satsade på personlig design till ringarna. Vi hade ärvda ringar som vi lät göra om som vi ville ha dem och fick då tre ringar till en kostnad som många lägger på bara en enda.

    vi sparade in på dyr bargeritårta och fick en supergod och fin hembakt i tre våningar som också passade in i DIY-temat.

    Det vi la lite mera pengar på var våra kläder, det var ingen jättestor summa om man jämför med en del andra (ca 4000 kr var inkl nya skor till både mig o honom) men vi valde precis det vi ville ha! Vi la också pengar på att få en bra fotograf som vi gillade.

    Det jag är mest glad över nästan är att vi valde att lägga pengar på att bjuda alla gästerna på en brudskål på slottet där vi gifte oss, det fick verkligen hela bröllopet att kännas mycket mer speciellt, än om vi bara hade gått direkt till vår festlokal.

    Det som jag känner så här i efterhand att vi kunde ha sparat in på är att jag valde att gå till en "bra" frisör, men det tycker jag inte var värt pengarna för jag blev inte speciellt nöjd och frisyren höll ändå inte även om jag betalade nästan det dubbla mot en vanlig uppsättning.

  • Äldre 7 Aug 01:41
    #24

    Andra saker vi valde bort var brudfölje, favours och överdådiga dekorationer, blomsterarrangemang, transport,(sen hade vi tur o fick en veteranbil ändå för det facila priset av en flaska whiskey), vi köpte alkoholen i tyskland, hade buffé (från catering iofs ej hemlagad), skulle inte ha solosång i kyrkan (sen hade vi tur och fick kompispris av en kollega) mm...
    Vi valde iofs att ta in på hotell på bröllopsnatten men tog bara ett vanligt rum, och tur var väl det eftersom vi inte kom dit förrän kl 3 på natten... sa till min man att vi hade betalt väldigt dyra pengar för att ta en dusch... Skrattande På sätt o vis så kan det kvitta med hotell för mig, bodde mycket på hotell tidigare i mitt förra jobb så jag tycker liksom inte det är ngt speciellt, men det var ju bekvämt så klart så jag ångrar inte att vi la pengar på det i alla fall i slutändan. Men att ha ngt slags bröllopspaket, nej det hade absolut inte varit värt att lägga pengar på!

  • gbg201­2
    Äldre 7 Aug 06:14
    #25

    Vi prioriterade inte bort annat än mindre alkohol på festen som fri bar och avec. Men gästerna fick både bål, välkomstdryck med påfyllning och fyra glas vin eller öl. =) Sedan betalade vi för de extra vinflaskorna de öppnade så ingen satt utan under middagen så blev tre extra vinflaskor. 

    Lokalen var väldigt viktig för oss så vi valde fin lokal och väldigt god mat. Men den posten är dyrast i regel och som man kan spara in mest pengar på. Vi la mest pengar på festen. 

    Såhär i efterhand kunde vi skippat toakorgarna även om det va populärt. Kunde skippat våra favours också. Men de ihop var kanske 3000 eller något så inte så mycket i det stora hela. 

    Köpte inte en jättedyr klänning men inte billig heller och likså med ringen men det var de jag ville ha. 
    Hade en vanlig vit BMW istället för att lägga över 3000 på veteranbil. 

    Är väldigt glad över att vi valde att lägga pengar på:

    Heldagsfotograf
    Färdigt koncept med fin lokal och trerätters(behövde inte göra några dekorationer, duka och blommor och bröllopskoordinator ingick med ett planeringsmöte)
    Liveband det förhöjde verkligen festen. 
    Solist i kyrkan
    Smink och make up-det blev en lugn stund med tärnorna innan vigseln. =)
     

  • tinaal­pfält
    Äldre 7 Aug 09:49
    #26

    Vi har haft tur som har fått hjälp med en del grejer, t.ex. har jag fått min bröllopsklänning, en gammal ring som jag ska göra om till vigselring och så kommer vi på champagnen till brudskålen.

    Vi valde att ha buffé istället för trerätters, vilket blir billigare både i ren matkostnad plus att det inte böhövs lika mycket serveringspersonal. Vi har också valt att köpa vanliga tårtor på ett konditiori och ställa på en tårtställning istället för att beställa en dyrare bröllopstårta. Alkoholen kommer det vara självkostnadspris på efter middagen så det kommer ju också att minska kostnaden lite. Vi kommar även att ha spotify som underhållning på kvällen så den kostar ingenting.

    Vi kommer även att göra alla snittar själva så det kommer att spara in en del.

    Alla trycksaker har vi gjort själva, smink fixar min svägerska och hår kommer jag, hon och tärnorna att hjälpas åt med. En kompis till mig är florist och kommer förhoppningsvis kunna hjälpa till en del med blommorna och kanske inte ta det dyraste i butiken. Proffsfotograf har vi ingen, men två mycket duktiga amatörer som kommer byta av varandra och som inte kostar. Vi får såklart betala för det vi vill ha framkallat, förstorat osv sen.

    Alla accessoarer till mig och smycken köpte jag i våras när jag var i London. Hittade smycken för typ halva priset mot vad jag hade fått betala i Sverige, en fluffig bolero plus skor och väska för under 1000-lappen plus att jag köpte en axelbandslös och stadig calvin clein BH som var ca 100 kr billigare än i Sverige. 

    Trots att det låter som att vi har snålat in på det mesta så är det ändå saker vi är nöjda med. Det som kostar lite mer är väl i så fall lokalen, eftersom att vi är på ett slott och ska sova över där.
     

  • kickan­w
    Äldre 7 Aug 12:27
    #27

    Åh vad glad jag blir över att så pass många inser värdet i en riktig fotograf och prioriterar det i sin budget. Ofta när man läser här (bröllopstorget) kan man få uppfattningen att allt färre väljer att betala för en fotograf, men så verkar det ju inte alls vara och det känns kul! :)

  • sessa
    Äldre 7 Aug 14:00
    #28

    Vi ska gifta oss om 1 år 2013 aug.

    Vi försöker lägga lite mindre på kläderna.. köpt brudklänning beg på blocket 1800:- . barnens tärnklänningar hitta jag på marknad o pruta ner till 350 kr för 2 stycken.
    Mannen får nog hyra eller hitta nån kostym på rea.
    Köpte ett par skor ( extra ) om man blir trött i fötterna för 180 kr. 

    Hittade på rea på panduro inbjudningskort o pyssel så man kan göra dem själv.

    Frisör kommer en vi känner hjälpa oss med.. så där blir det billigare. 
    Min mamma har varit florist så hon fixar blommorna.

    Vi kommer lägga mer på festen..  Lokalen är billig.. men kommer lägga mer på dekorationerna.
    Köpt stolsrosetter o löpare o knoppalakan beg.. men för vissa kanske det är onödig utgift.. ;)
    Men jag köper ändå det beg o då blir det billigare..

    Kommer ha en trubadur o även spotify

    Vi kommer köpa sprit från tyskland.. fri bar..

    Maten vet vi inte riktigt.. buffe eller 3 rätters..

    Vi kommer inte ha tårta utan tex nån pannakotta..till efterätt..

    Ring till bruden.. vi har förlovningsringar i silver så den kommer nog inte heller bli allt för dyrt.. men kommer inte ta första bästa.. man ska ju bära den livet ut..

    Vi har en budget på 70 000 men tror att det kan landa på ca 50 000kr..

     

  • Äldre 7 Aug 16:42
    #29

    Det vi valde att lagga mer pengar pa som jag ar glad over och inte skulle ha prioriterat bort:
    Fotografen (viktigast av allt tycker jag personligen)
    Min klanning
    Makens kostym
    Ringarna
    Maten (som tidigare namnt, tror jag det satter mycket stamning pa festen hos gasterna om det serveras bra eller dalig mat)
    Vi hade en spelmanstrio som spelade bade i kyrkan och en stund pa festen, valdigt uppskattat da manga gaster kom fran Storbritannien och det var nagot annorlunda for dem att fa uppleva. Men valde istallet att kora Spotify spellista efterat till 'disco' for att spara in pengar. Kandes som helt ratt val for oss!

    Det vi sparade pa var:
    Spotify spellistor istallet for DJ. 
    Dekorationer - gjorde vi sjalv, dels for att vi ar valdigt kreativa, alskar DIY och for att spara pengar.
    Vi bokade ett stalle dar priset for lokal och hyra av bordslinne var inkluderat i kuvertpriset.
    Blommor skotte min mamma, bade buketter och dekorationer, kopte in en del till bra pris fran en florist hon kande men mycket plockade vi sjalv. Bade kostnadsval och for att stamma in med stilen och temat.
    Smink gjorde jag sjalv och blev jattenojd.
    Mitt har fixade min van som ar frisor mot att jag betalade hennes resa, sa inte gratis men billigare an salong.
    Vi gjorde inbjudningar, program och menyer sjalva med hjalp av vanner som ar grafisk designer och tecknare.
    Mina brudtarnor fick sjalv valja sina klader sa dar sparade vi in, lika med best men. Gjorde en egen lite tullekjol till brudnabben.
    Mina skor var pa rea - lycktraff iofs
    Vi hade Pimms & lemonade som valkomstdrink istallet for champagne - for att det ar gott och billigare an bubbel.
    Hade prosecco till skalen istallet for champagne.

    Personligen tycker jag att det ar vart att spendera lite mer pa det som kommer att finnas bevarat langt efter brollopet som foton och ringarna - det har man ju resten av livet. Brudklanningen kommer jag kanske bara ha en gang, men for mig var den viktig - men det ar ju en smaksak.

  • Kottha­re
    Äldre 7 Aug 16:44
    #30

    Jag förstår inte varför ni satsar på fotograf? Det kommer ju fotas hur mycket som helst under bröllopet ändå, och ni kan ju be gästerna skicka bilder. Det finns säkert något som ser bra ut! :) 

    Dessutom sitter man väl inte jätteofta och tittar på sitt student-foto till exempel...

    Jag tycker att alla bilder (eller nåja, många) som läggs ut här som tagits av dyr fotograf ofta bara ser regisserade och fixade ut, när man svingar sig runt en stolpe, sitter i ett träd eller tittar ut mot havet...  

Svar på tråden Vad kan man spara in på? Och vad ska man satsa på?