• vickan­1976
    Äldre 19 Jun 12:15
    11713 visningar
    44 svar
    44
    11713

    Bilder från vårt budgetbröllop!

    Det är vi som är i artikeln på första sidan, alt. scrålla längre ner på denna sida) ang. vårt budgetbröllop och så här blev det!
    Totalt la vi max 15.000kr på hela bröllopet med 51 gäster och inkl. allt.

    Barnens klänningaqr köpte svärmor. Fotograferade gjorde en vän till oss.



     


    Håret på barnen fixade min syster.



     


    Klänningen köpte jag för 565kr inkl. frakt på Tradera. Har bara lagt upp den och det gjorde jag själv.



    Frisyren betalade mamma. Hårsmycket kommer från ebay och kostade 100kr inkl. frakt.


    Vi lånade en fantastisk trädgård av en vän, där det var mingel under en fantastisk blodlönn och vi serverade alkoholfri, mousserande dryck, chokladtryfflar, jordgubbar och druvor


     


    Vigseln ägde rum i en annan del av trädgården. En vän till mig spelade tvärflöjt och en annan keybord. Det var så vackert!



     


    Denna fantastiska tårta fick vi i bröllopspresent av min morbror och min bror.



     Fler bilder kommer!


     


     

  • Svar på tråden Bilder från vårt budgetbröllop!
  • Mace
    Äldre 21 Jun 15:39
    #31

    Menar absolut inte att det inte är ett budgetbröllop.

    Bara att budgeten inte var 15 000.

    Men jag hittar inte artikeln och kanske minns fel, har bara för mig att den just lyfte fram summan.... så återigen - det är INTE kritik mot brudparet, jag tycker de gjort ett fantastiskt arbete oavsett om det är 15 000 eller lite mer.

  • 2 0 1 2
    Äldre 21 Jun 15:44
    #32
    EllaBella skrev 2011-06-21 15:28:24 följande:
    Men hur kan ni tycka att det inte är ett budgetbröllop? Läser man artikeln så ser man ju att klänningen kostade 800:- och ringarna 1000:- Dekorationerna från Ikea eller loppis. Alltså knappast vad Kate Middleton hade på sitt bröllop
    Ingen har väl sagt att det inte är ett budgetbröllop? Bara att det är fel budget angiven om det står att bröllopet kostat 15 000. Artikeln var ju tänkt som en inspirationskälla med billiga lösningar - klart som fan det blir billigt om någon annan betalar kalaset! Dock föga till hjälp för den som står utan bemedlade släktingar.
  • EllaBe­lla
    Äldre 21 Jun 16:15
    #33
    2 0 1 2 skrev 2011-06-21 15:44:10 följande:
    Artikeln var ju tänkt som en inspirationskälla med billiga lösningar - klart som fan det blir billigt om någon annan betalar kalaset! Dock föga till hjälp för den som står utan bemedlade släktingar.
    Som sagt finns det ju många tips på hur man får till ett billigt bröllop i artiklen, t ex hur man gör kakfat av gamla tallrikar, egna ljusstakar, vimplar av tapet, köpa begagnade ringar på auktion, köpa kostym när det är studenterbjudanden...
  • 2 0 1 2
    Äldre 21 Jun 16:22
    #34
    EllaBella skrev 2011-06-21 16:15:32 följande:
    Som sagt finns det ju många tips på hur man får till ett billigt bröllop i artiklen, t ex hur man gör kakfat av gamla tallrikar, egna ljusstakar, vimplar av tapet, köpa begagnade ringar på auktion, köpa kostym när det är studenterbjudanden...
    Säkert många bra tips, men har man fått bland de dyraste posterna betalda av någon annan är ju slutsiffran ändå inte adekvat i sammanhanget.
  • Sodere­k
    Äldre 21 Jun 16:28
    #35
    EllaBella skrev 2011-06-21 16:15:32 följande:
    Som sagt finns det ju många tips på hur man får till ett billigt bröllop i artiklen, t ex hur man gör kakfat av gamla tallrikar, egna ljusstakar, vimplar av tapet, köpa begagnade ringar på auktion, köpa kostym när det är studenterbjudanden...
    Absolut, men det är ingen som har sagt något om det. Det folk har haft åsikter om är att dom sätter budgeten på 15.000:- vilket inte alls skulle stämma om inte andra människor betalat deras bröllopstårta, klänningar m.m. Då är det ju andra som står för en del av budgeten och då är det inte så konstigt att man kan dra ner på sin egen del av budgeten. Men visst har hon fixat så att det blir en budgetbröllop i bemärkelsen "billigare bröllop" och ger bra tips om det, men den totala budgeten som står stämmer ändå inte.
  • vickan­1976
    Äldre 21 Jun 16:46
    #36

    Men HERREGUD!  Går det att ta bort en trådstart eller??? Hittar inte hur man gör!

    Det var verkligen inte min mening att provocera folk! En del får bidrag till sitt bröllop av sina föräldrar och en del får det inte! Vi fick ingen summa, däremot ville mamma stå för frisören, svärmor för barnens klänningar och brorsan för tårtan.

    I budgeten på 15.000kr är det även inräknat naglar 500kr, slingor 700kr, hårborttagning och ögonbryn 300kr, solsprayning 200kr, godis, chips, alkohol, nattamat, den mat vi gjorde, lokalhyra, min klänning och underkläder, sambonskläder, barnens leggins, skor och tröjor, mina skor och sambons skor, bordsdekorationer, inbjudningskort, vigselförrättarens bensinpengar, choklad mm till mingel, vvärmeljus, ljuslyktor mm mm.
    Vi gjorde inbjudningskort, vimplar, vaser, brudbukett mm själva.

    Mamma betalade frisören 500kr.
    Svärmor betalade barnens klänningar 600kr/st. (jag hade aldrig köpt så dyra) och blommor.
    Svägerskorna gjorde mat för ca 600kr.
    Vi fick inget annat till vårt bröllop! och jag är otroligt tacksam för den hjälp vi fick!

    Men ok! Budgeten blev 16.700kr som max!

  • Sodere­k
    Äldre 21 Jun 16:51
    #37
    vickan1976 skrev 2011-06-21 16:46:51 följande:
    Men HERREGUD!  Går det att ta bort en trådstart eller??? Hittar inte hur man gör!

    Det var verkligen inte min mening att provocera folk! En del får bidrag till sitt bröllop av sina föräldrar och en del får det inte! Vi fick ingen summa, däremot ville mamma stå för frisören, svärmor för barnens klänningar och brorsan för tårtan.

    I budgeten på 15.000kr är det även inräknat naglar 500kr, slingor 700kr, hårborttagning och ögonbryn 300kr, solsprayning 200kr, godis, chips, alkohol, nattamat, den mat vi gjorde, lokalhyra, min klänning och underkläder, sambonskläder, barnens leggins, skor och tröjor, mina skor och sambons skor, bordsdekorationer, inbjudningskort, vigselförrättarens bensinpengar, choklad mm till mingel, vvärmeljus, ljuslyktor mm mm.
    Vi gjorde inbjudningskort, vimplar, vaser, brudbukett mm själva.

    Mamma betalade frisören 500kr.
    Svärmor betalade barnens klänningar 600kr/st. (jag hade aldrig köpt så dyra) och blommor.
    Svägerskorna gjorde mat för ca 600kr.
    Vi fick inget annat till vårt bröllop! och jag är otroligt tacksam för den hjälp vi fick!

    Men ok! Budgeten blev 16.700kr som max!
    Annars får du bara lägga till en notering under vad budgeten annars hade blivit om ni fått betala det som andra betalat eller gett Glad
  • queene­lin
    Äldre 21 Jun 17:29
    #38
    vickan1976 skrev 2011-06-21 16:46:51 följande:
    Men HERREGUD!  Går det att ta bort en trådstart eller??? Hittar inte hur man gör!

    Det var verkligen inte min mening att provocera folk! En del får bidrag till sitt bröllop av sina föräldrar och en del får det inte! Vi fick ingen summa, däremot ville mamma stå för frisören, svärmor för barnens klänningar och brorsan för tårtan.

    I budgeten på 15.000kr är det även inräknat naglar 500kr, slingor 700kr, hårborttagning och ögonbryn 300kr, solsprayning 200kr, godis, chips, alkohol, nattamat, den mat vi gjorde, lokalhyra, min klänning och underkläder, sambonskläder, barnens leggins, skor och tröjor, mina skor och sambons skor, bordsdekorationer, inbjudningskort, vigselförrättarens bensinpengar, choklad mm till mingel, vvärmeljus, ljuslyktor mm mm.
    Vi gjorde inbjudningskort, vimplar, vaser, brudbukett mm själva.

    Mamma betalade frisören 500kr.
    Svärmor betalade barnens klänningar 600kr/st. (jag hade aldrig köpt så dyra) och blommor.
    Svägerskorna gjorde mat för ca 600kr.
    Vi fick inget annat till vårt bröllop! och jag är otroligt tacksam för den hjälp vi fick!

    Men ok! Budgeten blev 16.700kr som max!
    Ta inte åt dig!
    Budgetbröllop eller inte, syftet var att visa bilder från ert bröllop för att inspriera andra, vissa saker har ni fyndat, vissa saker har ni fått! Jag tycker det är bra att ni visar på att allt inte behöver kosta skjortan för att vara fint!

    Jag har vunnit min vigselring värd 32 000 kr, inte f*n hade jag tänkt lägga den summan på en ring annars, det är ju nästan vad hela vårt bröllop kostar totalt! Ska jag då räkna in i vår budget att min ring går på 32 000? Inte riktigt va? Hade jag inte vunnit den hade jag tänkte lägga max 6 000 kr på en ring, men inte heller det kan jag ju skriva in i budgeten, eftersom den posten inte längre finns.

    Jag ser dina bilder som inspiration, och det var väl meningen. Och det är faktiskt lite av charmen här på BT, tycker jag, att alla trådar utvecklas till något som de från början inte var tänkt som.

    Stort lycka till i i framtiden!
  • 2 0 1 2
    Äldre 21 Jun 17:33
    #39
    vickan1976 skrev 2011-06-21 16:46:51 följande:
    Men HERREGUD!  Går det att ta bort en trådstart eller??? Hittar inte hur man gör!

    Det var verkligen inte min mening att provocera folk! En del får bidrag till sitt bröllop av sina föräldrar och en del får det inte! Vi fick ingen summa, däremot ville mamma stå för frisören, svärmor för barnens klänningar och brorsan för tårtan.

    I budgeten på 15.000kr är det även inräknat naglar 500kr, slingor 700kr, hårborttagning och ögonbryn 300kr, solsprayning 200kr, godis, chips, alkohol, nattamat, den mat vi gjorde, lokalhyra, min klänning och underkläder, sambonskläder, barnens leggins, skor och tröjor, mina skor och sambons skor, bordsdekorationer, inbjudningskort, vigselförrättarens bensinpengar, choklad mm till mingel, vvärmeljus, ljuslyktor mm mm.
    Vi gjorde inbjudningskort, vimplar, vaser, brudbukett mm själva.

    Mamma betalade frisören 500kr.
    Svärmor betalade barnens klänningar 600kr/st. (jag hade aldrig köpt så dyra) och blommor.
    Svägerskorna gjorde mat för ca 600kr.
    Vi fick inget annat till vårt bröllop! och jag är otroligt tacksam för den hjälp vi fick!

    Men ok! Budgeten blev 16.700kr som max!
    Men det är väl ändå skillnad på att ifrågasätta/inte hålla med, och på att ha blivit provocerad. Märkligt sätt att tolka folks inlägg tycker jag.

    Självklart ska man vara tacksam för den hjälpen man får, och ingen har väl påstått annat. Det folk ifrågasätt är om verkligen summan stämde i slutändan. Och jag har åtminstone inte tolkat det som att någon var provocerad.
  • Emblas Mamma
    Äldre 21 Jun 19:24
    #40

    Vilket mysigt bröllop ni hade! :)
    Vi försökte själva spara in på hur mycket som helst! Vi  hade också turen att få hjälp med en hel del!
    Men vi försökte verkligen köra budget på mycket grejer, och la lite extra på andra grejer!


  • Tittij
    Äldre 21 Jun 21:17
    #41

    Läste artikeln nu och såg att du skulle ha en broschbukett. Blev det så och har du nån närbild på den? Blev lite nyfiken, på den bilden man ser här uppe är det en rosa bukett med lite vitt runt om.

  • Aniara­4
    Äldre 22 Jun 09:33
    #42
    2 0 1 2 skrev 2011-06-21 17:33:09 följande:
    Men det är väl ändå skillnad på att ifrågasätta/inte hålla med, och på att ha blivit provocerad. Märkligt sätt att tolka folks inlägg tycker jag.

    Självklart ska man vara tacksam för den hjälpen man får, och ingen har väl påstått annat. Det folk ifrågasätt är om verkligen summan stämde i slutändan. Och jag har åtminstone inte tolkat det som att någon var provocerad.
    Ja, jag tycker nog de flesta har varit noga med att INTE kritisera brudparet eller bröllopet. Det många har reagerat på är Bröllopstorgets sätt att lyfta fram att det här är vad man kan få för 15 000 (summan lyfts fram redan i rubriken).

    Allvarligt, jag tycker det är JÄTTEKUL att ni kunde få ett sånt fint bröllop utan att lägga ut en förmögenhet. Ni har många bra tips, som att köpa klänningen begagnad, göra loppisfynd, och tänka igenom om man har någon i släkten/bekantskapskretsen som kan tänkas hjälpa till med något. Att önska sig delar av bröllopet i present är också något att fundera på om man har ont om pengar, en del har ju kuvertavgift och undanber sig samtidigt presenter vilket ju är ungefär samma sak. Att önska sig pengar till bröllopsresan är ju också ett sätt att frigöra pengar till bröllopet som man annars skulle ha behövt lägga på resan.

    Men om jag ska berätta om budgeten för vårt bröllop och tala om vad allt kostade, då kommer jag t.ex. att ta med klänningen trots att det inte var jag som betalade för den utan mamma. Om någon annan skulle säga "vilken fin klänning, var köpte du den och vad kostade den?" svarar jag ju inte "den är gratis!".

    På samma sätt är det svårt för t.ex. mig som bor i Stockholm att hitta en schysst tårta för mindre än 50 kronor per bit vilket för 50 gäster blir 2500:- oavsett om någon skulle erbjuda sig att betala den åt oss eller inte. Vi har ingen i släkten som kan eller vill baka en så stor och avancerad tårta.

    Jag hoppas ärligt att den här diskussionen om Bröllopstorgets artikel inte har förtagit något av er glädje över ert fantastiskt fina bröllop eller fått er att ångra att ni delade med er av era bilder och tips. Det var jättefint av er! Och ni ska vara jätteglada över att ni har såna schyssta familjer som ville vara med och hjälpa er att få er stora dag. Hoppas ni får ett fint och lyckligt liv tillsammans som gifta utan några stora bröllopslån att slita med!
  • Tobbel­ina
    Äldre 26 Jun 21:58
    #43

    Vårt bröllop kommer bli rätt dyrt i och med att vi bjuder in rätt många gäster (det medför att vi till exempel inte vill ha "knytis" utan kör på catering. En del reser dessutom långt). Från början tänkte vi ha öppen bar, men vi har fått inse att det inte är värt kostnaden.

    Hur som helst, några saker vi sparar in på:

    * Inget liveband. En kompis - som gör det mer än gärna - ansvarar för att göra spellistor. Vi har också musikaliska släkt och vänner som gärna sjunger och spelar. Lite har vi bestämt, en del blir spontant.
    * En kusin fotograferar (vi känner inget behov av att varje minut dokumeteras - så han tar några bilder innan och under vigseln. Sedan får fota mer om han vill men vi har fler vänner som kommer att fota).
    * Min bukett samt brudtärnornas och bordsdekorationer kommer vi inte köpa. "Småkusinerna" hjälper till att plocka blommor. Jag tycker dessutom det är allra finast med vilda blommor.
    * Vi gifter oss utomhus (om det SPÖregnar är festlokalen plan b.)
    * Äter vegetariskt (vi är vegetarianer, så det är förstås den främsta orsaken. Men förutom att det är godare, hehe, så är det så klart billigare än kött och fisk.)
    * Våra ringar, som vi älskar, kostade (med gravyr och rabatt) sammanlagt 1300 kronor.
    * I stället för en köpt bröllopstårta så bakar svärmor ljuvliga marängtårtor med jordgubbar och grädde.
    * En annan kusin gör frisyren för en billigare penning och jag sminkar mig själv.

  • gbg201­2
    Äldre 5 Oct 15:15
    #44

    Grattis till er och skönt att ni hade vänner och familj som kunde ställa upp! =)

    Jag själv kommer inte ha något budget bröllop,  jag både inte vill och har råd. Hade vi inte haft råd hade jag såklart haft ett budgetbröllop. 

     Vi har vänner som kan saker, så skulle kunna bli billigare om vi tog den fotografen vi känner, floristen vi känner och frisören vi känner.

    Nu blev jag lite inspirerad så ska nog prata med  floristen och frisören iaf.  

    Fotogarfen är uteslutet eftersom min sambo är så fotointresserad och skulle se alla fel. =)

     

Svar på tråden Bilder från vårt budgetbröllop!