• vickan1976

    Bilder från vårt budgetbröllop!

    Det är vi som är i artikeln på första sidan, alt. scrålla längre ner på denna sida) ang. vårt budgetbröllop och så här blev det!
    Totalt la vi max 15.000kr på hela bröllopet med 51 gäster och inkl. allt.

    Barnens klänningaqr köpte svärmor. Fotograferade gjorde en vän till oss.



     


    Håret på barnen fixade min syster.



     


    Klänningen köpte jag för 565kr inkl. frakt på Tradera. Har bara lagt upp den och det gjorde jag själv.



    Frisyren betalade mamma. Hårsmycket kommer från ebay och kostade 100kr inkl. frakt.


    Vi lånade en fantastisk trädgård av en vän, där det var mingel under en fantastisk blodlönn och vi serverade alkoholfri, mousserande dryck, chokladtryfflar, jordgubbar och druvor


     


    Vigseln ägde rum i en annan del av trädgården. En vän till mig spelade tvärflöjt och en annan keybord. Det var så vackert!



     


    Denna fantastiska tårta fick vi i bröllopspresent av min morbror och min bror.



     Fler bilder kommer!


     


     

  • Svar på tråden Bilder från vårt budgetbröllop!
  • Aleta

    Verkligen fint, stort grattis!

    Jag tycker att det är helt rätt specificerat vad det hela kostade. Det är ju väldigt klart och tydligt skrivet vad andra bjöd på.
    Vem i hela friden brukar sitta och räkna ut vad bröllopspresenterna har kostat för att sedan dra av dem från sina egna utlägg??? 
    De flesta har vänner och om de går ihop och ger en fantastisk glasskål eller en bröllopstårta eller tid hos frisören spelar väl ingen roll?  

    Alla har inte en vacker trädgård att erbjuda, men säkerligen något annat - om man tillåter gästerna att hjälpa till förstås.
    VIll man inte ha hjälp så får man mycket riktigt skära mycket mer i allting, men att låna och be om hjälp är en del i ett bröllop som kostar mindre tycker jag.
    Om man t ex får låna en brudklänning, då slipper man den kostnaden.
    Kommentarer som dessa tycker jag visar att man inte riktigt inser hur man sparar pengar:
    "Men jaaag har ingen kompis som kan låna ut en brudklänning!" 
    Nej, kanske inte det, men kanske en kompis som kan hjälpa till med något annat. 

  • Tittij
    Aleta skrev 2011-06-21 08:09:56 följande:
    Verkligen fint, stort grattis!

    Jag tycker att det är helt rätt specificerat vad det hela kostade. Det är ju väldigt klart och tydligt skrivet vad andra bjöd på.
    Vem i hela friden brukar sitta och räkna ut vad bröllopspresenterna har kostat för att sedan dra av dem från sina egna utlägg??? 
    De flesta har vänner och om de går ihop och ger en fantastisk glasskål eller en bröllopstårta eller tid hos frisören spelar väl ingen roll?  

    Alla har inte en vacker trädgård att erbjuda, men säkerligen något annat - om man tillåter gästerna att hjälpa till förstås.
    VIll man inte ha hjälp så får man mycket riktigt skära mycket mer i allting, men att låna och be om hjälp är en del i ett bröllop som kostar mindre tycker jag.
    Om man t ex får låna en brudklänning, då slipper man den kostnaden.
    Kommentarer som dessa tycker jag visar att man inte riktigt inser hur man sparar pengar:
    "Men jaaag har ingen kompis som kan låna ut en brudklänning!" 
    Nej, kanske inte det, men kanske en kompis som kan hjälpa till med något annat. 
    Jag tycker att det är korrekt att kalla det budget om man LÅNAR en klänning och en trädgård. Budget är det däremot inte om mamma betalar frisörskan och broder köper en bröllopstårta på konditori. Hade däremot mammas väninna hjälpt till med håret och svägerskan bakat tårtan, då är det budget och bra tips på hur man sparar pengar!

    Men till TS igen: Grattis till ett fint bröllop för liten peng!!  Tycker ni lyckats bra för den lilla budgeten ni hade. Och som du senare specade så hade det ju inte tillkommit några jättesummor även om ni köpt tårtan själv och betalat frisyren osv.. 
  • Eileme

    Jag blev inspirerad!!

    Nu kommer vi visserligen inte ha ett budgetbröllop på så vis eftersom jag förra sommaren råkade kära ner mig i en herrgård *oops*.
    Men det som verkligen kostar pengar på vårt bröllop är just Herrgården med mat & dryck och det som ingår där.

    -Min klänning är en Kinaklänning för ca 1200:- (nästan min smärtgräns!)
    - Brudgummens kläder är en kostym som han köpte förra året, det vi köper nytt är bara en väst och en fluga som jag köpt billigt från mytuxedo.com
    - Mitt hår och smink hjälper min bästa vän mig med, naglar gör jag själv (rött nagellack!)
    - Småpojkarnas kläder plockar vi dels från garderoben, det vi behöver nytt är köpt på H&M (byxor) och mytuxedo.com (varsin fluga och en väst och skjorta till den äldsta)
    - Blommor kommer jag att köpa på blomsterlandet och fixa själv. Jag ska inte ha bukett utan en handledsblomma så det kommer inte att gå åt så många blommor.
    - Vi har 3 dagars bröllop och bjuder på grillning kvällen innan och lunch innan vigseln på bröllopsdagendagen, men jag har tänkt till och satsar på billig mat... enkla hamburgare till grillningen och paj som lunch. Vi kommer också att bjuda på öl och vin vilket jag ska köpa på taxfree på väg till Åland.
    - Fotografering kommer 2 kompisar och min mamma att fixa. Jag lånar ut min digitala systemkamera som tar grymma bilder till den ena kompisen, de andra kör vanliga digitalkameror.
    - Filmar vigseln gör min bästa kompis man med egen handkamera.

    Har säkert glömt något.... men kanske har jag också bidragit med tips till någon nu?

    TS: Ni ser otroligt fina ut! Helt otroligt att din klänning var så billig, den ser ju fantastisk ut!
    Du får gärna tipsa mig om vart på Tradera man hittar den :)

  • MrsT2011

    TS, ni var superfina, underbart bröllop!

    Väldigt intressant diskussion, har inte tänkt så mycket på det där innan. Men nu har jag tagit mig en funderare och kommit fram till hur jag själv resonerar:

    OM någon hade köpt exempelvis vår tårta i gåva hade jag inte frågat vad den kostade och därmed inte tagit med detta i budgeten.

    Däremot är det skillnad med mina föräldrars bidrag till bröllopet. Från början var budgeten på 60000, fördelat enligt följande:
    - Jag själv, 30000 kr (kan inte tänka mig något jag
    - Min man, 15000 kr (Jag tjänar mer och 2/3 av gästerna var från min sida.)
    - Mina föräldrar, 15000 kr (Hans föräldrar är sjukpensionärer.)

    Sedan diskuterade vi vilka poster vi tyckte var viktiga, och när vi nämnde tvårätters + tårta samt transport med vanlig bil, då bestämde sig pappa på stående fot för att efterrätt var viktigt och att det var lika viktigt att vi fick åka cabbad veteranbil. Vips la de till 5000 kr!

    Alltså, total budget för vårt bröllop blev 65000 kr. Vi var 33 personer och hade middagen på en restaurang som skötte allt. Flera proffs anlitades ockå, som frisör, florist, fotograf, solist och trubadur. Inga gåvor som var relaterade till själva bröllopet, däremot önskade vi oss bidrag till bröllopsresan vilket var en briljant lösning.

     

  • Soderek

    Jättefina bilder och härligt att ni verkar nöjda över erat bröllop!
    Dock måste jag hålla med de andra om att jag har svårt att ta till mig att bröllopet endast kostade 15.000:- eftersom ni fick en hel del som annars hade kostat er pengar.
    Var ringarna inräknade i det hela?

    Vi har en budget på 40.000:- och då bokar vi fotograf och betalar tårta och ringar med. Vi gör allt själva och får inget i present. Det enda som vi inte betalar för är där vi ska gifta oss för det är en trädgård vi får låna. Jag känner att vårat bröllop kommer bli ett budgetbröllop och vi hade säkert kommit ner på 20.000:- om vi hade folk som kunde hjälpa oss mer med.


  • 2 0 1 2

    Jag anser inte heller att ert bröllop hållit den budget ni beskriver. Hur ska man kunna bli inspirerad till att någon annan ska ta över ens utgiftsposter? Jag menar, ni fick tårtan - jätteroligt för er! - men de flesta som planerar bröllop får nog vackert betala sin själva. Därför blir det svårt att se såna budgettips som en inspirationskälla, det är ju helt enkelt inget man kan ta efter för att hålla nere på kostnaderna.

  • Mace
    forceprincess skrev 2011-06-20 13:51:13 följande:
    Men  vad är det med er folk ?!?! Fy vad jag blir arg när jag läser vissa av inläggen! Här lägger en person ut bilder från sitt bröllop och ni har mage att komentera så dumt!
    Visste inte att man ska räkna in gåvor i budgeten? Är ni avundsjuka för att det finns folk som har vänner och familj som hjälper till???
    SÅ j*la tråkigt med folk som ska leka besserwisser!

    vickan1976- Stort grattis! Du va jättevacker!
    Fantastiskt bröllop!

    Men jag håller med de andra - jag tycker inte det är inom budget när andra har betalat saker. Det ni har lånat och det folk gjort tycker jag definitivt är sådant som gör att det blir ett budgetbröllop, men om svärmor köpt klänningar och brorsan tårtan så tycker jag att den kostnaden skall in i budgeten.

    forceprincess - BT har en artikel just om detta budgetbröllop och jag tror det är därför vi är många som reagerar när det visar sig att det faktiskt inte är budget. Det är lite som att säga att Paris Hilton skulle ställa till med ett budgetbröllop när hennes far betalar allt. Eller Kate Middleton, för jag antar att hon knappast la mycket av sina egna pengar på frisören.

    Sen är det fortfarande väldigt bra gjort att hålla kostnaderna så låga och visst är det imponerande även om totalkostnaden var 20 000 kronor, så det är inte någon diss av brudparet utan bara av vinkeln i artikeln. 
  • MrsT2011

    Kan tillägga till TS försvar att vi är nog ganska många som anser att alla bröllop som har budget mindre än 40000 kr är budgetbröllop...!

  • MaalinJohansson

    Jätte fina bilder :) Vi hade också ett budget bröllop. Hade också kontakter till tex frisyren så gav också brara 500 kr :) Vi la ner 32 000 själva. Sen betalade mamma och pappa för maten, champangen och musiken så det blev sammanlagt 12 000 vi fick. Vilket hjälpte oss jätte mycket :) Alla våra 53 gäster hade haft en jätte trevlig kväll. Så det kändes skönt!

    Vi gifte oss i Lördes, så jag har inte sett några bilder än. Ska bli spännande! Vi ville också ha trädgårdsbröllop. Vi hade hyrt en villa, som lokal då. Där det var en jätte fin trädgård, som både vigsel och mingel skulle vara på. Tyvärr så öste det ner hela dagen. Så vi fick hålla oss under tak. Som tur var så var där en stor altan med tak så vi kunde ändå ha vigsel utomhus utan att bli blöta :) hehe.

  • EllaBella

    Men hur kan ni tycka att det inte är ett budgetbröllop? Läser man artikeln så ser man ju att klänningen kostade 800:- och ringarna 1000:- Dekorationerna från Ikea eller loppis. Alltså knappast vad Kate Middleton hade på sitt bröllop

Svar på tråden Bilder från vårt budgetbröllop!