• Martin­aa
    Äldre 23 May 19:12
    20676 visningar
    105 svar
    105
    20676

    Hjälper din man till i hemmet?

    Denna omröstning vänder sig främs till KVINNOR som lever ihop med MÄN, men ni andra får självklart svara också (bara svara hur det är mellan dig och din partner).


    Det är ju ett typiskt samtalsämne på tjejkvällar, hur får man sambon att hjälpa till och städa, diska, tvätta och allt sånt. Överlag verkar det vara tjejen som ser till att det blir gjort och gör mest, men hur är det hemma hos er?? :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälper din man till i hemmet?
  • Dsy04
    Äldre 19 Jul 09:21
    #91

    när jag bodde i sverige så hjälpte han 


    men sedan vi flyttade utomland så har han inte tid o jag ser att han är knapp hemma så jag städar o så har jag fixat städhjälp  2 gånger i v  vilket gör oerhört


     

  • Vinter­10
    Äldre 19 Jul 09:30
    #92

    Oj, reagerar också starkt mot hur denna fråga är ställd. Vadå "hjälper till"?


    Ser att det pågått en stark diskussion kring detta så jag lämnar det där...


    Hemma har vi delat upp olika ansvarsområden. Mycket lättare att veta vad som förväntas av en och slippa gå omkring och "vänta ut" den andre. Typ "nu var det ju hans tur att diska, ska jag verkligen behöva säga till? Ja jag tänker i vart fall inte göra det" etc. Snarare känner jag med denna uppdelning att det är roligare att hålla rent och enklare att "sköta sig".


    Jag är bra mycket duktigare på att stöka ned hemma och han på att smutsa ned. Jag har också större krav på vad som är rent. Men arbetsmässigt går det på ett ut tror jag.

  • Fru Seger
    Äldre 11 Aug 23:43
    #93

    Hahaha kallar honom retsamt för städhitler.... Han e jätteduktig på att städa!

  • Greene­yes
    Äldre 12 Aug 09:12
    #94

    HAHAHAHAHA! "Hjälper till!?!!! Vilket ordval, i vårt hem är vi självklart jämställda,och därför skulle jag aldrig använda det uttrycket!

    ...och det är i mina ögon lika skevt att säga "hälpa till i hemmet" som att säga att pappan är "barnvakt" till sina egna barn


  • Rufsas
    Äldre 12 Aug 12:21
    #95
    Greeneyes skrev 2010-08-12 09:12:11 följande:
    HAHAHAHAHA! "Hjälper till!?!!! Vilket ordval, i vårt hem är vi självklart jämställda,och därför skulle jag aldrig använda det uttrycket!...och det är i mina ögon lika skevt att säga "hälpa till i hemmet" som att säga att pappan är "barnvakt" till sina egna barn
    Du har uppenbarligen inte läst hela tråden?
  • Maxian­der
    Äldre 12 Aug 12:57
    #96

    Hjälper till och hjälper till... Håller med Silvertärnan  om att det är ett märkligt uttryck på ett sätt. Vi hjälper väl varandra eller vad man ska säga. Han älskar att laga mat och tar gärna fram dammsugaren mm helt på eget bevåg. Har aldrig någon gång behövt säga till om någonting! Han är helt underbar!


     


    www.maxiander.se/

  • Martin­aa
    Äldre 17 Aug 20:15
    #97

    Gu va skönt det ska bli att den här tråden stänger snart så man slipper alla dessa klagande inlägg från er här....


     


     


     

  • Kattpo­et
    Äldre 17 Aug 20:38
    #98

    Min karl  morrade på mig och sa  varför måste jag städa hela tiden, kan du  göra det denna gången.....  wooops...  hehehhehe.....  jag  råkade ha näsan i en bok igen....

  • Sebast­iána
    Äldre 17 Aug 21:27
    #99
    Martinaa skrev 2010-08-17 20:15:41 följande:
    Gu va skönt det ska bli att den här tråden stänger snart så man slipper alla dessa klagande inlägg från er här....      
    Hurdå klagande?

     

  • Malla och Mojje
    Äldre 18 Aug 10:06

    Nej - han "HJÄLPER INTE TILL" eftersom vi båda anser att det är bådas ansvar att sköta hemmet - dvs vi "hjälper till" båda två...

  • Martin­aa
    Äldre 18 Aug 19:56

    Jag måste ju fråga alla er då som stör er så förbaskat mycket på det ordvalet:


    Säg att ni står och viker tvätt/diskar/lagar mat eller vad som. Er man kommer hem och du skulle uppskatta lite hjälp eftersom det är så mycket att göra. Ropar ni då "Kom älskling så vi kan HJÄLPAS ÅT att vika tvätt!"


    För nåde er om ni säger "kan du hjälpa mig med tvätten"


     


    ........


     


     

  • Brudif­ramtid­en
    Äldre 18 Aug 20:11

    Röstade på annat. Nej han hjälper inte till. Vi hjälps åt. Delar lika.

  • Sebast­iána
    Äldre 18 Aug 20:28
    Martinaa skrev 2010-08-18 19:56:38 följande:
    Jag måste ju fråga alla er då som stör er så förbaskat mycket på det ordvalet: Säg att ni står och viker tvätt/diskar/lagar mat eller vad som. Er man kommer hem och du skulle uppskatta lite hjälp eftersom det är så mycket att göra. Ropar ni då "Kom älskling så vi kan HJÄLPAS ÅT att vika tvätt!" För nåde er om ni säger "kan du hjälpa mig med tvätten"   ........    
    Nej det skulle jag inte säga eftersom det är bådas ansvar. Om han ser att jag har mycket att göra viker han såklart tvätten utan mig.
  • Brudif­ramtid­en
    Äldre 18 Aug 21:35

     


    Martinaa skrev 2010-08-18 19:56:38 följande:
    Jag måste ju fråga alla er då som stör er så förbaskat mycket på det ordvalet: Säg att ni står och viker tvätt/diskar/lagar mat eller vad som. Er man kommer hem och du skulle uppskatta lite hjälp eftersom det är så mycket att göra. Ropar ni då "Kom älskling så vi kan HJÄLPAS ÅT att vika tvätt!" För nåde er om ni säger "kan du hjälpa mig med tvätten"   ........    

    Men nu frågar du ju om en enskild situation...Om den ena redan börjat kan man väl be om hjälp just då...Men här behövs det oftast inte och det kan ju lika gärna vara tvärtom..att han står och fixar med nåt...

  • Kilean­e
    Äldre 19 Aug 08:40
    Martinaa skrev 2010-08-18 19:56:38 följande:
    Jag måste ju fråga alla er då som stör er så förbaskat mycket på det ordvalet: Säg att ni står och viker tvätt/diskar/lagar mat eller vad som. Er man kommer hem och du skulle uppskatta lite hjälp eftersom det är så mycket att göra. Ropar ni då "Kom älskling så vi kan HJÄLPAS ÅT att vika tvätt!" För nåde er om ni säger "kan du hjälpa mig med tvätten"   ........    
    Ja det är klart att jag ber honom hjälpa till om jag redan påbörjat arbetet och tycker jag behöver hjälp :) Men däremot om min sambo börjat vika tvätten, så "hjälper" han inte mig för det är inte mitt arbete! Han viker tvätten helt enkelt, precis som jag gör.

    Det som är så farligt med att använda uttrycket "hjälpa till" och gör att många blir irriterade, är för att det befäster en gammal föreställning om att hemmet trots allt är kvinnans ansvar - hon blir någon sorts projektledare som delar ut uppgifter till mannen, ungefär som till ett barn. I ett vuxet, modernt förhållande känns detta främmande och en bättre fråga hade kanske varit "gör du och din partner lika mycket hemma?".

Svar på tråden Hjälper din man till i hemmet?