Det är nog ingen som öppet surar eller är irriterad.
Men det är definitivt inget perfekt upplägg för gästerna att mingla i över en timme. För mig handlar det om en omsorg av mina vänner, helt enkelt.
Gör man som du skrev och anger en tid för fördrinken så kan man ju disponera sin tid vilket är mycket bättre, men det har hänt att det inte görs. Då ser det ut så här för gästen:
Vigseln börjar klockan 13:00, man ska göra sig i ordning och äta en lätt lunch innan. Eftersom man kanske har långt att åka osv. hinner man slänga i sig en macka eller en hamburgare. Det är för tidigt för att vara hungrig. Klockan 14:00 är det klart i kyrkan och man åker till festlokalen (efteråt bjuder vi på middag i festlokalen, står det i inbjudan, alltså ingen tid). Det är knappast längre restid än en halvtimme dit, så då säger vi det. 14:30 är man på plats och får en fördrink och lite snittar kanske. Sedan har man trevligt och minglar. Vid 15:30 börjar man vara rejält trött och hungrig. Längtar efter någonstans att sitta och något att äta. (Kanske solen steker och man är höggravid också.
)
Klockan 16:00 (efter 1,5 timmar) kommer äntligen brudparet. Alla blir jätteglada och jublar, det blir ny fart på stämningen. Sedan minglar brudparet i kanske en halvtimme och om man har tur så går man och sätter sig till bords vid 16:30 alltså två timmar efter att man kom till festlokalen.
Alla är vrålhungriga eftersom man åt en tidig frukost före sin långa resa hemifrån och bara den tidiga hamburgaren till lunch. Snittarna var givetvis goda, men knappast mättande.
Visst är det kul att gå på bröllop, men man kan faktiskt göra sitt bästa för sina gäster också.
Det där med att inte ses före vigseln tycker jag bara är filmtrams (sorry alla Hollywoodromantiker
). Så jag har väldigt svårt att förstå att man åsidosätter sina nära och kära för en sådan sak. MEN, det är givetvis upp till var och en att göra som man vill, det här är bara min enkla åsikt.
Maalina skrev 2009-07-29 21:12:00 följande:
Många återkommer till att gästerna blir hungriga och irriterade... Kan inte detta lösas enkelt genom att man serverar snittar eller något liknande medan de väntar?Jag håller med någon som skrev ovan (kommer inte ihåg vem) som skrev att det faktiskt är brudparets dag! Jag kan aldrig tänka mig att min familj och mina vänner skulle bli sura eller irriterade över att bilderna tas efteråt..