• MrsMuffin

Fel att fotas EFTER vigseln???

Jag ha en liten dröm om att jag o sambon ses i kyrkan, det vill säga - jag vill att vi fotas EFTER vigseln. Nu säger alla ( typ mamma, fotografen etc ) att man bör fotas INNAN, varför har jag inte riktigt fattat... Är det för att smink och så förstörs?? Mamma sade att gästerna får vänta för länge annars, men spelar det så stor roll? Man kan väl ordna lite drinkar, nån tipspromenad etc?? Som tidsfördriv?

Jag känner att vi vill ses i kyrkan, kanske löjligt men jag känner det liksom så starkt. Vad göra? Nån som blivit fotad efter vigseln???

• Svar på tråden Fel att fotas EFTER vigseln???
  • När2blir1

Vi ska oxå ses vid kyrkan är det planerat. Så vi ska med fotas efter vigseln. Vi har fotograf hela dagen så då hinner hon fota gäster å dyl innan. Det blir bara bra. Vi ska med ha bål och lite kallskuret när vi är borta så hinner med alla gäster mingla lite med varandra innan vi kommer. Har funderat på tipspromenad med men kommer inte på nått.. :-/

• Aleta

Det är nog ingen som öppet surar eller är irriterad.
    Men det är definitivt inget perfekt upplägg för gästerna att mingla i över en timme. För mig handlar det om en omsorg av mina vänner, helt enkelt.

Gör man som du skrev och anger en tid för fördrinken så kan man ju disponera sin tid vilket är mycket bättre, men det har hänt att det inte görs. Då ser det ut så här för gästen:

Vigseln börjar klockan 13:00, man ska göra sig i ordning och äta en lätt lunch innan. Eftersom man kanske har långt att åka osv. hinner man slänga i sig en macka eller en hamburgare. Det är för tidigt för att vara hungrig. Klockan 14:00 är det klart i kyrkan och man åker till festlokalen (efteråt bjuder vi på middag i festlokalen, står det i inbjudan, alltså ingen tid). Det är knappast längre restid än en halvtimme dit, så då säger vi det. 14:30 är man på plats och får en fördrink och lite snittar kanske. Sedan har man trevligt och minglar. Vid 15:30 börjar man vara rejält trött och hungrig. Längtar efter någonstans att sitta och något att äta. (Kanske solen steker och man är höggravid också. )
    Klockan 16:00 (efter 1,5 timmar) kommer äntligen brudparet. Alla blir jätteglada och jublar, det blir ny fart på stämningen. Sedan minglar brudparet i kanske en halvtimme och om man har tur så går man och sätter sig till bords vid 16:30 alltså två timmar efter att man kom till festlokalen.
    Alla är vrålhungriga eftersom man åt en tidig frukost före sin långa resa hemifrån och bara den tidiga hamburgaren till lunch. Snittarna var givetvis goda, men knappast mättande.

Visst är det kul att gå på bröllop, men man kan faktiskt göra sitt bästa för sina gäster också.

Det där med att inte ses före vigseln tycker jag bara är filmtrams (sorry alla Hollywoodromantiker ). Så jag har väldigt svårt att förstå att man åsidosätter sina nära och kära för en sådan sak. MEN, det är givetvis upp till var och en att göra som man vill, det här är bara min enkla åsikt.

Maalina skrev 2009-07-29 21:12:00 följande:
    Många återkommer till att gästerna blir hungriga och irriterade... Kan inte detta lösas enkelt genom att man serverar snittar eller något liknande medan de väntar?Jag håller med någon som skrev ovan (kommer inte ihåg vem) som skrev att det faktiskt är brudparets dag! Jag kan aldrig tänka mig att min familj och mina vänner skulle bli sura eller irriterade över att bilderna tas efteråt..
  • sindri

jag kanske e löjlig men har man som iallafall jag och min sambo har gjort så har vi bott ihop innan och sett varandra klädda i alla des olika saker.så de här om att inte ses innan kan ja inte alls förstå. så vi ska fotas före våran vigsel för då kan mna ta tid på sig med bilderna och inte känna någon stress alls för att man har gäster som väntar. men de är bara min högst personliga åsigt.

• Söderlundskan

vi ska fotas efter vigseln.. Ahde inte tänkt en tanke på innan jag läste här att det skulel kunna bli "fel"..ähh, bryr mig inte om en sån bagatellsak heller..Tjejer!! Det e vår dag, alla vi lär väl få göra som vi vill =)
    (haha, inte för att jag gjort det me precis allt, men vissa punkter tycker jag nte det finns nå rätt eller fel..) *s*

• tågjäntan

Jag var på ett bröllop i Skottland för två år sedan. Där finns det inte på kartan att brudpar ska fotas innan vigseln. Jag berättade för ena tjejen som satt bredvid mig - hon blev nästan chockad när jag berättade hur vi brukar göra i SVerige. Väl på festplatsen fick vi alltså mingla, jag mins inte hur länge. SEdan när brudparet kom ville de, främst bruden, mingla en stund, då blev det lite segt, eller hungrigt. Fast jag tyckte mest det var tråkigt att de bara kom in så där utan att göra någon "affär" eller vad man ska säga, av det .
    Det gick ändå väldigt bra. Visserligen var det kanske lite mer spännande med ett svensk-skotsk bröllop, men om det fungerar där borde det väl fugera här oxå. Vare sig man är filminspirerad eller inte. Eller är vi svenskar så annorlunda?

• elsi

Det där med att inte ses före vigseln tycker jag bara är filmtrams (sorry alla Hollywoodromantiker ). Så jag har väldigt svårt att förstå att man åsidosätter sina nära och kära för en sådan sak. MEN, det är givetvis upp till var och en att göra som man vill, det här är bara min enkla åsikt.

Traditionen att inte ses innan går ju lite längre bak i tiden än filmtrams, särskilt Hollywood trams, fast kanske inte i sverige..
    vad vet jag, ..
    den här diskussionen är nästan lika het som att gå in med sin far eller inte . Otroligt!!!

• lindab87

Jag gifte mig i Lördags, fotade efter gick super, va borta ca 2 timmar gästerna fick börja med fördrinken och så hade vi lite snittar sen hade vi gjort tips promenad och frågorna handlade om oss ! Alla hade det kul när vi kom tillbaka inga problem :D

• Maalina

Vilket skräckscenario ;) Gravid och långt att resa och solen steker och brudparet minglar i oändlighet och ingen får sitta ner eller äta någonting...

På bröllopet jag var på fanns en jättestor terass med sittplats åt alla (i skuggan) samt drickor och snittar (smörgåsliknande grejer). Min bror och vår kusin spelade gitarr och sjöng allsång för dem som var intresserade medan resten gick runt och pratade och tittade på presentbordet... När brudparet sedan kom var det som sagt raka vägen till bordet så maten serverades 16:00, nemas problemas...

Jag säger bara att man kan få det att funka!

Aleta skrev 2009-07-30 19:28:45 följande:
    Det är nog ingen som öppet surar eller är irriterad. Men det är definitivt inget perfekt upplägg för gästerna att mingla i över en timme. För mig handlar det om en omsorg av mina vänner, helt enkelt.Gör man som du skrev och anger en tid för fördrinken så kan man ju disponera sin tid vilket är mycket bättre, men det har hänt att det inte görs. Då ser det ut så här för gästen:Vigseln börjar klockan 13:00, man ska göra sig i ordning och äta en lätt lunch innan. Eftersom man kanske har långt att åka osv. hinner man slänga i sig en macka eller en hamburgare. Det är för tidigt för att vara hungrig. Klockan 14:00 är det klart i kyrkan och man åker till festlokalen (efteråt bjuder vi på middag i festlokalen, står det i inbjudan, alltså ingen tid). Det är knappast längre restid än en halvtimme dit, så då säger vi det. 14:30 är man på plats och får en fördrink och lite snittar kanske. Sedan har man trevligt och minglar. Vid 15:30 börjar man vara rejält trött och hungrig. Längtar efter någonstans att sitta och något att äta. (Kanske solen steker och man är höggravid också. )Klockan 16:00 (efter 1,5 timmar) kommer äntligen brudparet. Alla blir jätteglada och jublar, det blir ny fart på stämningen. Sedan minglar brudparet i kanske en halvtimme och om man har tur så går man och sätter sig till bords vid 16:30 alltså två timmar efter att man kom till festlokalen.Alla är vrålhungriga eftersom man åt en tidig frukost före sin långa resa hemifrån och bara den tidiga hamburgaren till lunch. Snittarna var givetvis goda, men knappast mättande. Visst är det kul att gå på bröllop, men man kan faktiskt göra sitt bästa för sina gäster också.Det där med att inte ses före vigseln tycker jag bara är filmtrams (sorry alla Hollywoodromantiker ). Så jag har väldigt svårt att förstå att man åsidosätter sina nära och kära för en sådan sak. MEN, det är givetvis upp till var och en att göra som man vill, det här är bara min enkla åsikt.
  • Aleta

Det tror jag också, att det går att få det att funka alltså, bara man planerar ordentligt.

Maalina skrev 2009-07-31 02:15:47 följande:
    Vilket skräckscenario ;) Gravid och långt att resa och solen steker och brudparet minglar i oändlighet och ingen får sitta ner eller äta någonting...På bröllopet jag var på fanns en jättestor terass med sittplats åt alla (i skuggan) samt drickor och snittar (smörgåsliknande grejer). Min bror och vår kusin spelade gitarr och sjöng allsång för dem som var intresserade medan resten gick runt och pratade och tittade på presentbordet... När brudparet sedan kom var det som sagt raka vägen till bordet så maten serverades 16:00, nemas problemas...Jag säger bara att man kan få det att funka!
  • soffi73

Vi har avsatt 1,5 reception time och var fotograf kommer behöva högst 25 min med oss tva bara, resten av tiden kommer han ga omkring och fota mellan gästerna, ta gruppfoton etc. Han har sagt att han sen gärna vill ha en kort foto session med oss tva igen runt 19.30 för att ljuset ligger mkt bättre da menade han, han behöver högst 20 min da sa han och under tiden far vara gäster mingla i baren innan vi öppnar dansen. Efter som vi delar upp fotograferandet i tva omganger sa har vi da ända tid att mingla själva ocksa med vara gäster under reception time och de behöver inte sta " ensamma". Det är ju ända för var del de kommer

• tågjäntan

Kommer du från Stor Brittanien eller USA? I Sverige har vi inget som motsvarar "reception" vad jag förstått. Vilket är i stället för festen.
    Jag bodde i USA och pluggade en termin. Då lyckades jag bli bjuden på tre bröllop. (Troligen hade jag inte blivit det i Sverige för så nära vänner hade vi inte blivit, utan jag blev bjuden som svensk.) Tyvärr kunde jag inte gå på något av dem för det var efter terminen var slut. På ett bröllop kunde jag kanske ha kommit för mina föräldrar var här en vecka. Jag sa att jag eventuellt kunde komma och eventuellt i så fall mina föräldrar. Det skulle inte kunnat gå i Sverige där vi oftast har stor middag med bordplacering och så, så man måste tala om i förväg om man kan komma eller inte.
    I USA öppnade man oftast presenterna under "reception". På de bröllop jag varit på har man inte öppnat några presenter (jo, förresten, på ett öppnade de några).
    Fast å andra sidan var jag på ett skotsk-svenskt bröllop (som ajg skrev om tidigare i tråden). Där var det middag med bordsplacering och så.

soffi73 skrev 2009-07-31 10:06:20 följande:
    Vi har avsatt 1,5 reception time och var fotograf kommer behöva högst 25 min med oss tva bara, resten av tiden kommer han ga omkring och fota mellan gästerna, ta gruppfoton etc. Han har sagt att han sen gärna vill ha en kort foto session med oss tva igen runt 19.30 för att ljuset ligger mkt bättre da menade han, han behöver högst 20 min da sa han och under tiden far vara gäster mingla i baren innan vi öppnar dansen. Efter som vi delar upp fotograferandet i tva omganger sa har vi da ända tid att mingla själva ocksa med vara gäster under reception time och de behöver inte sta " ensamma". Det är ju ända för var del de kommer
Svar på tråden Fel att fotas EFTER vigseln???