• MrsMuffin

Fel att fotas EFTER vigseln???

Jag ha en liten dröm om att jag o sambon ses i kyrkan, det vill säga - jag vill att vi fotas EFTER vigseln. Nu säger alla ( typ mamma, fotografen etc ) att man bör fotas INNAN, varför har jag inte riktigt fattat... Är det för att smink och så förstörs?? Mamma sade att gästerna får vänta för länge annars, men spelar det så stor roll? Man kan väl ordna lite drinkar, nån tipspromenad etc?? Som tidsfördriv?

Jag känner att vi vill ses i kyrkan, kanske löjligt men jag känner det liksom så starkt. Vad göra? Nån som blivit fotad efter vigseln???

• Svar på tråden Fel att fotas EFTER vigseln???
  • elsi

tror inte man "strunta" i gästerna.. ett förslag är att skriva i inbjuden att man är välkommen till mottagningen kl ??? då vet de att det är ett paus mellan cermonien och "festen" eller vad man nu har planerat.
    Ganska ofta ska man ta sig från ett ställe där vigseln hölls, till en annan ställe,

oftas är det så i England att det är en paus imellan, kanske en timme beroende på vart man ska åka, men det är inte att strunta inte i gästerna, det är en annan stil bara.
    Tips ronda som verkar så poulär här är inte så vanligt i england heller..

• allehanda

Alltså det där med att det tar en stund att ta sig till lokalen. Jag kanske fattar trögt men visst tar det lika lång tid för mig som gäst som för brudparet att ta sig till festlokalen??? Ovanpå detta så skall brudparet fotograferas i en timme minst. Som värdar/brudpar för en fest så har man ett stort ansvar att även gästerna trivs(tycker gästerna det är tråkigt så blir festen därefter). Det är ju nämligen inte så att bara för att det är ett bröllop så kan man göra precis som man vill utan hela livet är en snirklig väg med en hel del kompromisser.
    Ang. fotografer så anser jag det oproffsigt att inbilla brudpar att det blir bäst foto efter.

• Aleta

Informerar man så att man kan åka hem eller ta sig en fika eller liknande så är det omtänksamt. Låter man gästerna vänta i ett par timmar (eventuellt med lekar eller annat) så är det tveksamt om man verkligen har tänkt efter.

Jag har som sagt varit på ganska många bröllop och när det är lång väntetid innan middagen (som man inte vet om i förväg) så blir man trött och hungrig. Inte är det speciellt kul med tipspromenader och annat heller. Det är trevligt att mingla och prata i trettio till 45 minuter max, sedan bör middagen börja tycker jag.

elsi skrev 2009-07-26 15:20:59 följande:
    tror inte man "strunta" i gästerna.. ett förslag är att skriva i inbjuden att man är välkommen till mottagningen kl ??? då vet de att det är ett paus mellan cermonien och "festen" eller vad man nu har planerat.Ganska ofta ska man ta sig från ett ställe där vigseln hölls, till en annan ställe,oftas är det så i England att det är en paus imellan, kanske en timme beroende på vart man ska åka, men det är inte att strunta inte i gästerna, det är en annan stil bara.Tips ronda som verkar så poulär här är inte så vanligt i england heller..
  • ClaraH

Som gäst tycker jag absolut att det är finast när brudparet kommer in tillsammans. Jag har bara varit på ett bröllop med överlämning i och för sig, men då blev jag mest förvånad och jag tänkte mer på att det kändes konstigt i Sverige att göra så, än att koncentrera mig på att känna den där speciella vigselstämningen infinna sig. Så när jag tänker efter blev det en lite negativ start på vigselakten. De flesta bröllops jag gått på var sent 80-tal och tidigt 90-tal och då hade det inte blivit modernt med bruddöverlämning ännu.

ElinDaniel skrev 2009-07-23 08:43:58 följande:
    Hej, muffins. Jag o min sambo bråkas med just de frågorna... JAg vill bli överlämnad av min pappa. Men just detta är ne het potatis just nu. Det står i tidningar o pratas i annan media om att det är fönedrande... Att pappan GER bort dottern. Jag har alltid sett det som en enorm kärlekssymbol... Att bli ledd till aldtaret med den första mannen i mitt liv, och sedan lämna kyrkan tillsammans med den sista mannen. ;) Nåt sånt... Hehe.Jag vet inte om kyrkan tillåter det, har inte frågat än.Klart det är skönt att gå in tillsammans med den blivande maken, känns smidigare också... Kanske... HUr löser man de annars? Vart väntar var o en, så man inte "ser" varandra??Jag är också intresserad av hur andra ska göra i denna frågan! Bra att den togs upp!
  • PennyJenny

Om jag tar det ur min högst personligen synvinkel som gäst tycker så tycker jag ofta blir lite långdraget att vänta på brudparet när de är iväg och fotar sig. Visst, man ska ofta transportera sig till en festlokal, men det ska man ju ändå, oavsett om brudparet också åker direkt eller inte. Och ofta tar fotnignen 1-1,5 h och visst, det är trevligt att mingla runt med de andra gästerna men det fortsätter man ju att göra när brudparet kommer, för de vill ju inte gå in direkt och sätta sig vid en middag, utan mingla med sina gäster, i kanske upp till en timme. För mig som gäst har det då kanske blivit mingel i 2-2,5 timme. Och helt ärligt, jag tycker inte att tipspromenader är så rolig eller annat "kul" som hittas på åt gästerna.

Jag vet att många drar upp det här med att de inte vill ses fören i kyrkan för att det skulle vara något "magiskt" och speciellt, men man kan skapa andra tillfällen att se varandra för första gången och få pirr och speciella magiska ögonblick. Tex ta en stund innan fotografering, träffas på en fin plats, ha med champange att skåla i och så mötas där när båda är iordninggjorda.

Vi fotades innan och för mig bidrog det snarare bara till att gå in i kyrkan tillsammans kändes ännu större och jag såg såååå fram emot det. För det hant liksom sjukan in i mig under fotningen att "vi gör det, idag gifter vi oss, det är inte en dröm, det här händer". Och det tog bort nervositeten lite också för min del. Jag gillar inte att fotas, och hade annars nog spänt mig ännu mer i kyrkan när fotografen och alla gästerna tog bilder, nu var jag mer avslappnad.

• londontjejen

Sjalvklart ska man fotas efterat. Gasterna far vanta det ar ju er dag. Jag tycker ej att din blivande ska se dej innan.

• SecretOne

Vi kommer att fotas innan men min pappa, som är fotograf för övrigt, rekommenderar att man gör det efter eftersom de han brukar plåta är mer avspända då och bilderna blir bättre.

• SandyT

Vi fotograferades efter vigseln, bilderna blev super fina. Det handlar om fotografens kunnande, som någon nämnde här & sminket kan man förbättra.

Gästerna fick tid o åka ut till lokalen, sätta sig, ta en drink osv. Sedan kom vi en stund efter, blev jätte lyckat. Alla klappade, det blev en speciell grej utav det hela. Hade man kommit samtidigt som gästerna så hade man ej fått chansen o göra en andre entré =)

Lyssna på dig själv, ej andra så kommer din dag bli helt perfekt. Lycka till

• allehanda
    SandyT skrev 2009-07-29 00:11:32 följande:
    Vi fotograferades efter vigseln, bilderna blev super fina. Det handlar om fotografens kunnande, som någon nämnde här & sminket kan man förbättra.Gästerna fick tid o åka ut till lokalen, sätta sig, ta en drink osv. Sedan kom vi en stund efter, blev jätte lyckat. Alla klappade, det blev en speciell grej utav det hela. Hade man kommit samtidigt som gästerna så hade man ej fått chansen o göra en andre entré =)Lyssna på dig själv, ej andra så kommer din dag bli helt perfekt. Lycka till
    Jaga har ALDRIG varit med om att brudparet kommer samtidigt med gästerna även om fotograferingen skett innan.De brukar köra en lite extra sväng så att gästerna hunnit fram, fåttt sin dricka och står och väntar på brudparet. Ser du det är kul att mingla MED brudparet i centrum, bottentrist att mingla utan dem.
  • SandyT

Men om man ändå tar en sväng så gästerna hinner sätta sig på plats osv då förstår jag ej problemet med fotograferingen efter vigseln. Tror knappast någon kommer ta illa upp eller så om man väntar en kvart extra. Fotograferingen tar ändå en timma och min erfarenhet är att det ändå tar sitt lilla tid innan alla gäster kommit, satt sig ner osv.

Svar på tråden Fel att fotas EFTER vigseln???