Om jag tar det ur min högst personligen synvinkel som gäst tycker så tycker jag ofta blir lite långdraget att vänta på brudparet när de är iväg och fotar sig. Visst, man ska ofta transportera sig till en festlokal, men det ska man ju ändå, oavsett om brudparet också åker direkt eller inte. Och ofta tar fotnignen 1-1,5 h och visst, det är trevligt att mingla runt med de andra gästerna men det fortsätter man ju att göra när brudparet kommer, för de vill ju inte gå in direkt och sätta sig vid en middag, utan mingla med sina gäster, i kanske upp till en timme. För mig som gäst har det då kanske blivit mingel i 2-2,5 timme. Och helt ärligt, jag tycker inte att tipspromenader är så rolig eller annat "kul" som hittas på åt gästerna.
Jag vet att många drar upp det här med att de inte vill ses fören i kyrkan för att det skulle vara något "magiskt" och speciellt, men man kan skapa andra tillfällen att se varandra för första gången och få pirr och speciella magiska ögonblick. Tex ta en stund innan fotografering, träffas på en fin plats, ha med champange att skåla i och så mötas där när båda är iordninggjorda.
Vi fotades innan och för mig bidrog det snarare bara till att gå in i kyrkan tillsammans kändes ännu större och jag såg såååå fram emot det. För det hant liksom sjukan in i mig under fotningen att "vi gör det, idag gifter vi oss, det är inte en dröm, det här händer". Och det tog bort nervositeten lite också för min del. Jag gillar inte att fotas, och hade annars nog spänt mig ännu mer i kyrkan när fotografen och alla gästerna tog bilder, nu var jag mer avslappnad.