• MrsMuffin

Fel att fotas EFTER vigseln???

Jag ha en liten dröm om att jag o sambon ses i kyrkan, det vill säga - jag vill att vi fotas EFTER vigseln. Nu säger alla ( typ mamma, fotografen etc ) att man bör fotas INNAN, varför har jag inte riktigt fattat... Är det för att smink och så förstörs?? Mamma sade att gästerna får vänta för länge annars, men spelar det så stor roll? Man kan väl ordna lite drinkar, nån tipspromenad etc?? Som tidsfördriv?

Jag känner att vi vill ses i kyrkan, kanske löjligt men jag känner det liksom så starkt. Vad göra? Nån som blivit fotad efter vigseln???

• Svar på tråden Fel att fotas EFTER vigseln???
  • Lindbergs fru

Det är jättevackert med vinterbröllop. Vi skulle valt det om inte jag jobbat idiotmycket den perioden på året. Häst o vagn med goa filtar och det ryker ur näsborrarna på hästarna. Jättevackert.Fint när det skymmer tidigt med mycket tända ljus! Det finns väl blixt!! :) Du kommer att få ett fint bröllop!
    kram

• Humlan66

Vi kommer nog att ta lite bilder innan vigseln och resten efter, bara för att gästerna ska slippa vänta så länge

Men för dom brudar som inte vill visa sig för sin man före vigseln kan det vara en ide att be fotografen ta bilder bara på bruden. Bara där har man spart in tid

• ElinDaniel

Hej, muffins. Jag o min sambo bråkas med just de frågorna... JAg vill bli överlämnad av min pappa. Men just detta är ne het potatis just nu. Det står i tidningar o pratas i annan media om att det är fönedrande... Att pappan GER bort dottern. Jag har alltid sett det som en enorm kärlekssymbol... Att bli ledd till aldtaret med den första mannen i mitt liv, och sedan lämna kyrkan tillsammans med den sista mannen. ;) Nåt sånt... Hehe.

Jag vet inte om kyrkan tillåter det, har inte frågat än.

Klart det är skönt att gå in tillsammans med den blivande maken, känns smidigare också... Kanske... HUr löser man de annars? Vart väntar var o en, så man inte "ser" varandra??

Jag är också intresserad av hur andra ska göra i denna frågan! Bra att den togs upp!

• WACOM

För fotografen spelar det oftas ingen roll..

om man fotograferas efter vigselen

1. ni kommer att vara från era nära och kära i minst 1-2tim
    och dom få hitta på något kul under tiden.
    2. fotografen får sitta i timmar efter åt och tabort ris i
    håret mm och om man har gråtit och smiket har runit ut lite
    3. är det en varm sommar dag så kan man svetas mycket.

om man fotografera innan vigselen

1. så kan det var vädigt stäsigt om man har en tidig vigsel med
    smink och hår
    2. vissa vill inte ta på sig ringarna inann under fotografering
    och då kan dom inte vara med på bilderna som tas
    3. att få umgås med sina göster utan avbrott för fotograferingen
    4. har man en sen vigsel så har man mer tid och kan ev.
    fotograferas på fler en ett ställe.

Lycka till
    // Wacom

• soffi73

Vi kommer fotos efter vigseln.Min kille är engelsman och da vi gifter oss i England och man där inte ser varann förrän vid altaret som kom inte nat annat i fraga än att vi fotas efter vigseln. Fotografen kommer doch vara med mig pa morgonen när jag gör mig i ordning etc och har mina brudtärnor om mig.

• Helleflundra

Vi fotas också efter vigseln då vi inte heller ser varandra innan. Jag tycker det kändes självklart att ta bilderna när vi faktiskt är gifta och inte innan. Stå på dig, det är ju ditt och din blivandes bröllop, så det är ni som bestämmer. Inget är rätt eller fel, allt har sina för och nackdelar så välj det som känns rätt för er och byt fotograf om han inte vill anpassa sig efter ER dag!

• Sundance

Nu har jag inte läst alla inlägg så med risk för att skriva samma som nån annan...

Vi tänker precis som du och vill inte ses innan. Det är den stunden jag ser mest fram emot på hela dagen; när han ser mig för första gången den dagen och vår musik spelas. Vi kommer att ha en fotograf med under själva vigseln som tar en del reportagabilder så förhoppningsvis får vi några fina foton då. Därför räknar jag med att det kommer att räcka med 30-40 min för den mer regiserade fotgraferingen efteråt. Under tiden ska min svägerska fota alla gäster i par eller grupper (som de vill) och de får bubbel och jordgubbar.

• gotlandsulrika

Varför det inte skulle funka efter förstår jag inte. Det bästa är att fota när det inte är stressigt och ofta har nerverna lagt sig lite efter vigseln och bilderna blir mer avslappnade.

• ElinDaniel

Ingen aning om jag lyckats skriva i fel tråd... men nåt fel blev det me förra inlägget :P

• Aleta

För att svara TS så beror det ju på hur länge man tänker hålla på med fotograferingen.

Själva gjorde vi det efteråt.
    Vi gjorde oss iordning på olika ställen och sedan sågs vi precis innan vi skulle gå in. Det var jättemysigt att stå bakom husknuten och vänta på att musiken skulle börja (utomhusvigsel).
    Fotograferingen fick ta 20 minuter, blev det inga bra bilder då så sa vi att vi struntar i det, vi ville ha kul med våra gäster.

Jag HAR varit på bröllop när brudparet har försvunnit i väg en låååååååååång stund och tiden har fyllts ut med annat för gästerna. Jättetråkigt som gäst, man hinner bli både trött och hungrig om fördrinken håller på i mer än en timme.

Svar på tråden Fel att fotas EFTER vigseln???