• MrsMuffin

Fel att fotas EFTER vigseln???

Jag ha en liten dröm om att jag o sambon ses i kyrkan, det vill säga - jag vill att vi fotas EFTER vigseln. Nu säger alla ( typ mamma, fotografen etc ) att man bör fotas INNAN, varför har jag inte riktigt fattat... Är det för att smink och så förstörs?? Mamma sade att gästerna får vänta för länge annars, men spelar det så stor roll? Man kan väl ordna lite drinkar, nån tipspromenad etc?? Som tidsfördriv?

Jag känner att vi vill ses i kyrkan, kanske löjligt men jag känner det liksom så starkt. Vad göra? Nån som blivit fotad efter vigseln???

• Svar på tråden Fel att fotas EFTER vigseln???
  • Carrod

vi fotades efter vigseln. Vilket var perfekt.
    För gästerna transporterades/åkte till lokalen ca 800 m bort å fick lite snittar å minglade lite.. ca 1.1,5 tim senare så kom vi dit.vilket var perfekt. Det var ett bra sätt för folk att få prata av sig lite + att det tog ju en stund innan alla kom till lokalen så det är inga problem. 1 timme springer iväg ganska fort om det finns snittar å bål ;)

• augustibrud2009

Jag tycker precis som dig TS därför kommer vi också fotas efter vigseln, men gästerna ska ju i "mellantiden" dels ta sig till festlokalen, sen är det ju alltid lite pyssel med toa besök och sådant. I tiden som blir är det upp till vår toastmaster att fixa aktiviteter som får gästerna att prata med varandra. Det kommer finnas bål och lite tilltugg så man kan stoppa något i magen. Tror inte det kommer blir några problem.

• allehanda

Som gäst tycker jag att det är aptråkigt att efter vigseln sitta o glo i en lokal i väntan på. Och charader, lekar, tipsrundor o dylikt är inte något jag längtar efter.
    Tacka vet jag ett bröllop kl.16 med ett brudpar som är färdiga med fotografen innan och som inte släpar runt på en blixtrande kille i udda blazer halva natten.

• sarasarasara
    Aleta skrev 2009-07-23 11:58:52 följande:
    För att svara TS så beror det ju på hur länge man tänker hålla på med fotograferingen.Själva gjorde vi det efteråt.Vi gjorde oss iordning på olika ställen och sedan sågs vi precis innan vi skulle gå in. Det var jättemysigt att stå bakom husknuten och vänta på att musiken skulle börja (utomhusvigsel).Fotograferingen fick ta 20 minuter, blev det inga bra bilder då så sa vi att vi struntar i det, vi ville ha kul med våra gäster.Jag HAR varit på bröllop när brudparet har försvunnit i väg en låååååååååång stund och tiden har fyllts ut med annat för gästerna. Jättetråkigt som gäst, man hinner bli både trött och hungrig om fördrinken håller på i mer än en timme.
    Hur funkade det då? Gick det snabbt, och blev det bra bilder? Jag vet inte, men jag vill så himla gärna att vi ska vara gifta när vi tar bilderna, fast det egentligen inte borde spela någon roll. Men vi gifter oss borgerligt på samma ställe som vi har festen, så vi behöver bara smita runt hörnet där min syster kommer att fotografera. Men det känns ändå tråkigt att låta gästerna vänta. Men, en halvtimme måste de väl kunna mingla runt?
  • Lischen

Jag har varit på flera bröllop där de tagit korten efter bröllopet. Det har fungerat utmärkt. Gästerna känner ju oftast varandra och vill prata av sig, gå på toa, amma barn... Så länge det finns ngt att stoppa i magen under tiden kan man vänta en timme utan problem.

En halvtimme är absolut inte något problem!! På den tiden hinner inte ens hälften av dina gäster besöka toaletten!!

Visst slipper man ris i håret om man tar kort efteråt, men man får inte samma glitter i ögonen och leendena är spända o nervös istället för nyförälskat lyckliga leenden!

Och det är ER dag! Som gäst har iallafall jag inställningen att det är brudparets egen särskilda dag, och de får (ska!) vara egoistiska!!

• MrsMuffin

Jag tänker liksom att de skall hinna ta sig till festlokalen, kissa, äta lite, mingla...en timme borde gå snabbt! Fast vet ej hur lång tid vår fotograf tar på sig, 2h känns lite långt.

Är aldrig fotografen m under vigseln?? Kostar det extra? Tänkte kanske om hon kunde vara m i kyrkan och sen en stund utanför?

Jag vet inte, börjar tvivla. Men det vore kul att ses i kyrkan helt klart. Fast shit vilket smink man måste ha då...hur är det möjligt att det kan sitta en hel dag, genom massor av gråt?

• Nina001

Jag bor i Australien och har finns det ingen som skulle komma pa tanken att ta foton innan vigseln. Ofta tas foton pa buruden och brudgumen separat innan vigseln nar de gor sig iordning och nar de ar klara men alla bilder pa brudparet tas efter. Jag har varit pa manga brollop har och ibland sa ar vigseln kl 14 och middagen biorjar inte for 19 man hittar pa skaer att gora ofta finns det manga manniskor som man inte sett pa ett tag.
    Jag ska gifta mig nasta ar och kommer absolut inte att ta foton innan vigseln.

• Aleta

En halvtimme är ingen lång tid, det är väl lagom för mingel tycker jag.
    Bilderna blev tillräckligt bra, det var inga proffsfotografer och de togs utomhus vid sjön. Vi var nöjda i alla fall.

sarasarasara skrev 2009-07-23 23:35:11 följande:
    Hur funkade det då? Gick det snabbt, och blev det bra bilder? Jag vet inte, men jag vill så himla gärna att vi ska vara gifta när vi tar bilderna, fast det egentligen inte borde spela någon roll. Men vi gifter oss borgerligt på samma ställe som vi har festen, så vi behöver bara smita runt hörnet där min syster kommer att fotografera. Men det känns ändå tråkigt att låta gästerna vänta. Men, en halvtimme måste de väl kunna mingla runt?
  • Aleta

Jag antar att du menar om man fotar sig före vigseln.
    Eftersom jag har varit gift en gång tidigare så har jag testat det alternativet också och då var det hos en fotograf i en studio.

De bilderna blev inte alls stela utan istället mycket bra!
    Sedan kompletterade vi dem med foton från kyrktrappan och vid minglet som gästerna tog.

Om jag hade varit lika intresserad av fina foton den här gången så kan jag efter att ha provat båda alternativen säga att jag absolut skulle välja att fotas FÖRE vigseln.

För mig är det betydligt viktigare att få vara med och ta hand om mina gäster som har rest långt och vill vara med och fira. Att umgås med verkliga personer är för mig viktigare än att leka egoist för att få till detaljer.

Lischen skrev 2009-07-23 23:49:10 följande:
    Visst slipper man ris i håret om man tar kort efteråt, men man får inte samma glitter i ögonen och leendena är spända o nervös istället för nyförälskat lyckliga leenden! Och det är ER dag! Som gäst har iallafall jag inställningen att det är brudparets egen särskilda dag, och de får (ska!) vara egoistiska!!
  • Aleta

Kan inte annat än hålla med.

allehanda skrev 2009-07-23 20:02:26 följande:
    Som gäst tycker jag att det är aptråkigt att efter vigseln sitta o glo i en lokal i väntan på. Och charader, lekar, tipsrundor o dylikt är inte något jag längtar efter.Tacka vet jag ett bröllop kl.16 med ett brudpar som är färdiga med fotografen innan och som inte släpar runt på en blixtrande kille i udda blazer halva natten.
Svar på tråden Fel att fotas EFTER vigseln???