• MrsMuffin

Fel att fotas EFTER vigseln???

Jag ha en liten dröm om att jag o sambon ses i kyrkan, det vill säga - jag vill att vi fotas EFTER vigseln. Nu säger alla ( typ mamma, fotografen etc ) att man bör fotas INNAN, varför har jag inte riktigt fattat... Är det för att smink och så förstörs?? Mamma sade att gästerna får vänta för länge annars, men spelar det så stor roll? Man kan väl ordna lite drinkar, nån tipspromenad etc?? Som tidsfördriv?

Jag känner att vi vill ses i kyrkan, kanske löjligt men jag känner det liksom så starkt. Vad göra? Nån som blivit fotad efter vigseln???

• Svar på tråden Fel att fotas EFTER vigseln???
  • Lakritsbåten

Vår fotosession tar 2 timmar vilket jag tycker är alldeles för länge för gästerna att vänta -alldeles oavsett bål, tipspromenad etc.

Det är vårt skäl att fotas före vigseln.

• Cape

Jag gifter mig själv i augusti och vi kommer att fotograferas före vigseln. Känns taskigt att våra gäster ska behöva vänta ett par timmar på oss medan vi fotograferas.

Min största övertygelse inför detta fick jag var vi på ett bröllop där brudparet så himla gärna ville fotograferas efter att de gift sig, just för att hon skulle föras in med sin far i kyrkan och det var då de sågs första gången. Superromantiskt med andra ord.

Problemet var bara att den långa väntan det tog att vänta på brudparet efter kyrkan tog död på gästernas tålamod. Visst fanns det tipspromenad (vem gillar det EGENTLIGEN!!!?), lite snittar och champagne.

Jag som kände de flesta av gästerna roade mig genom att snacka med gamla vänner som man inte sett på länge, men brudparets mer ytliga bekanta som inte kände familj och övriga vänner stod mest för sig själva och såg minst sagt uttråkade ut.

Värmen var katastrofal och vi stod och väntade och väntade. Vill man nödvändigtvis fotografera sig efter vigseln är det enligt min mening viktigt att informera gästerna om detta och ange en tid då brudskålen skall ske. Då kan gästerna välja om de vill åka direkt till festlokalen eller ifall de vill åka hem och ta en liten siesta så att de kan ladda inför kvällen istället.

Låter kanske lite trångsynt att tänka såhär men era gäster får garanterat en trevligare kväll.

• elsi

Villemoa, jag citera min ursäkt om missförstånd du kanske missad det..

elsi skrev 2009-07-24 11:05:25 följande:
    oj. det var inte min mening att trampa någon på tår, förlåt mig, jag menade: fejk alltså i att man är inte man o fru ännu! inte fejk lycka.vi skulle inte träffas innan, och det är därför det var så. Gå man in tillsammans, då är det nog en härlig stund man få tillsammans innan vigseln, verkligen intimt..Förlåt, igen . Ja göt som man ville, jag är ganska särkert att en medlem i min familj är inte nöjd eftersom vi fick ingen bra officiel "familj" foto.. nåja jag giller den som finns!
  • 20090725

vi har skrivit på våra inbjudningar att vi bjuder på fest kl 17.00... så det e då det börjar...

men det kommer att serveras bål å snittar å sådant för folk som åker direkt, vilket vi har sagt till folk oxå, men alla e medvetna om att vi inte kommer att komma förrens 17...

• Villemoa

Ja, jag såg den efter att jag själv skrivit mitt inlägg.

elsi skrev 2009-07-24 21:17:15 följande:
    Villemoa, jag citera min ursäkt om missförstånd du kanske missad det..
  • Aleta

Jag har också varit på sådana bröllop (utom brudöverlämningen då, vilket jag för övrigt inte tycker är ett dugg romantiskt.) Och jag håller med dig fullständigt. Just det där med hettan var extra jobbigt för de som var gravida t ex. i slutändan så blev minst två tvungna att lämna middagen innan den var klar, för de orkade helt enkelt inte längre. Det tycker jag var väldigt synd.

En jättebra idé att informera gästerna om att det är ledig tid innan fördrinken istället för att försöka aktivera dem.

Cape skrev 2009-07-24 20:51:21 följande:
    Jag gifter mig själv i augusti och vi kommer att fotograferas före vigseln. Känns taskigt att våra gäster ska behöva vänta ett par timmar på oss medan vi fotograferas. Min största övertygelse inför detta fick jag var vi på ett bröllop där brudparet så himla gärna ville fotograferas efter att de gift sig, just för att hon skulle föras in med sin far i kyrkan och det var då de sågs första gången. Superromantiskt med andra ord.Problemet var bara att den långa väntan det tog att vänta på brudparet efter kyrkan tog död på gästernas tålamod. Visst fanns det tipspromenad (vem gillar det EGENTLIGEN!!!?), lite snittar och champagne. Jag som kände de flesta av gästerna roade mig genom att snacka med gamla vänner som man inte sett på länge, men brudparets mer ytliga bekanta som inte kände familj och övriga vänner stod mest för sig själva och såg minst sagt uttråkade ut. Värmen var katastrofal och vi stod och väntade och väntade. Vill man nödvändigtvis fotografera sig efter vigseln är det enligt min mening viktigt att informera gästerna om detta och ange en tid då brudskålen skall ske. Då kan gästerna välja om de vill åka direkt till festlokalen eller ifall de vill åka hem och ta en liten siesta så att de kan ladda inför kvällen istället.Låter kanske lite trångsynt att tänka såhär men era gäster får garanterat en trevligare kväll.
  • elsi
    Villemoa skrev 2009-07-24 21:43:31 följande:
    Ja, jag såg den efter att jag själv skrivit mitt inlägg.
    Phew min svengelska är nog inte lätt att begripa
  • Villemoa

Nä, ibland kan det bli knas Tur då att det finns personer här på BT som genast kan påpeka det hela

elsi skrev 2009-07-24 21:51:04 följande:
    Phew min svengelska är nog inte lätt att begripa
  • Jen09

Vi ska fotas efteråt. Jag vill vara gift när bilderna tas. Kompromissar lite genom att inte hålla på så länge, vi ska skynda oss så gott det går! Serverar snittar och bubbel medans gästerna väntar, och toastmasterparet får presentera sig. Dessutom ska en god vän ta kort på alla gäster, i par, eller i "gäng".

• Bondbönan

Vi ska fotas efteråt främst pga att vi vill fotas ihop med våra gäster! Gigantiskt gruppfoto!!! Sedan några på mig och killen på plats, vid havet. Behöver nog inte ta två timmar...

Svar på tråden Fel att fotas EFTER vigseln???