Jag har också varit på sådana bröllop (utom brudöverlämningen då, vilket jag för övrigt inte tycker är ett dugg romantiskt.) Och jag håller med dig fullständigt. Just det där med hettan var extra jobbigt för de som var gravida t ex. i slutändan så blev minst två tvungna att lämna middagen innan den var klar, för de orkade helt enkelt inte längre. Det tycker jag var väldigt synd.
En jättebra idé att informera gästerna om att det är ledig tid innan fördrinken istället för att försöka aktivera dem.
Cape skrev 2009-07-24 20:51:21 följande:
Jag gifter mig själv i augusti och vi kommer att fotograferas före vigseln. Känns taskigt att våra gäster ska behöva vänta ett par timmar på oss medan vi fotograferas. Min största övertygelse inför detta fick jag var vi på ett bröllop där brudparet så himla gärna ville fotograferas efter att de gift sig, just för att hon skulle föras in med sin far i kyrkan och det var då de sågs första gången. Superromantiskt med andra ord.Problemet var bara att den långa väntan det tog att vänta på brudparet efter kyrkan tog död på gästernas tålamod. Visst fanns det tipspromenad (vem gillar det EGENTLIGEN!!!?), lite snittar och champagne. Jag som kände de flesta av gästerna roade mig genom att snacka med gamla vänner som man inte sett på länge, men brudparets mer ytliga bekanta som inte kände familj och övriga vänner stod mest för sig själva och såg minst sagt uttråkade ut. Värmen var katastrofal och vi stod och väntade och väntade. Vill man nödvändigtvis fotografera sig efter vigseln är det enligt min mening viktigt att informera gästerna om detta och ange en tid då brudskålen skall ske. Då kan gästerna välja om de vill åka direkt till festlokalen eller ifall de vill åka hem och ta en liten siesta så att de kan ladda inför kvällen istället.Låter kanske lite trångsynt att tänka såhär men era gäster får garanterat en trevligare kväll.