• MrsMuffin

Fel att fotas EFTER vigseln???

Jag ha en liten dröm om att jag o sambon ses i kyrkan, det vill säga - jag vill att vi fotas EFTER vigseln. Nu säger alla ( typ mamma, fotografen etc ) att man bör fotas INNAN, varför har jag inte riktigt fattat... Är det för att smink och så förstörs?? Mamma sade att gästerna får vänta för länge annars, men spelar det så stor roll? Man kan väl ordna lite drinkar, nån tipspromenad etc?? Som tidsfördriv?

Jag känner att vi vill ses i kyrkan, kanske löjligt men jag känner det liksom så starkt. Vad göra? Nån som blivit fotad efter vigseln???

• Svar på tråden Fel att fotas EFTER vigseln???
  • Ore

Har kanske nämnt det tidigare, upp till en timma är inga större problem att fördriva vid en festlokal i väntan på brudparet. Man hinner komma dit, parkera bilen, hänga av sig ev. ytterkläder, lämna present på presentbordet, kolla bordsplaceringen, få sig något att dricka, hälsa på litet folk och småmingla litet i väntan på brudparet. Men börjar det gå en timma eller längre innan brudparet dyker upp så ledsnar man ganska snabbt, det blir helt enkelt en känsla av tristess och "dötid", som sedan är svår att skaka av sig under resten av kvällen.

I fotograferingsväg så tycker jag att vi fick det bästa av två världar, vi fotades i cirka 1,5 h innan vigseln (iofs med förflyttningar också) och sedan var fotografen med och fotade i kyrkan och minglet på kyrkbacken, och sedan i ytterligare en halvtimma innan vi åkte till festlokalen. Våra toastmasters hade en aktivitet, så vi fick inte komma till lokalen för tidigt, men vi var inte alls långt ifrån så när vi fick klartecken så var vi där på några minuter.

• Spetan

Efter innan är ni ju inte gifta!

• pluggisen

Hejsan!

Jag gifte mig förra året i augusti och vi fotades också efter bröllopet då vi ville vara gifta på riktigt på fotona. Det var ingen som reagerade eller tog illa upp utan det var nästan till dte positiva. Gästerna hann komma till festlokalen i lugn och ro, toastmasterparet hann informera gästerna om kvällen och bjöd på champagne under tiden. När vi kom blev det brudskål med tal och ny champagne och snittar, vilket var uppskattat. Så jag tyckte det var jättebra med fotografering efter vigslen. Dagen blev super och jag hade gärna gjort om det när man läser här inne.

Saknar bröllopsplanerandet..............

• WACOM

se till att eran Toastmaster/Toastmadam kan göra en överakskning åt er genom att uppehålla gästerna med det
    så går tiden snabbare

och så får ni en överaskning när ni kommer tilbacka till festen

Lycka till

Wacom

• Maalina

Jag var på ett bröllop förra lördagen där det var precis som du beskrev... Bruden och brudgummen möttes i kyrkan och det var ett fantastiskt ögonblick när mannen fick se sin blivande fru!

På inbjudningarna stod det att det var vigsel i kyrkan klockan ett och att middagen serverades kl. 16, så när vigseln var över visste de att de kunde ta det lugnt och inte behövde vara på plats förrän 16. Det var många som åkte och lämnade barn som inte skulle vara med på festen och några åkte och köpe cigaretter ;) På middagsplatsen fanns det drinkar och tipspromenad och dessutom hade två av gästerna fått uppdraget att öppna presenterna så dessa låg till allas beskådning. Det var ingen som sa något negativt om detta upplägg!

Jag kommer definitivt att ha det så på mitt bröllop!

• Maalina

Många återkommer till att gästerna blir hungriga och irriterade... Kan inte detta lösas enkelt genom att man serverar snittar eller något liknande medan de väntar?

Jag håller med någon som skrev ovan (kommer inte ihåg vem) som skrev att det faktiskt är brudparets dag! Jag kan aldrig tänka mig att min familj och mina vänner skulle bli sura eller irriterade över att bilderna tas efteråt..

• allehanda
    Maalina skrev 2009-07-29 21:12:00 följande:
    Många återkommer till att gästerna blir hungriga och irriterade... Kan inte detta lösas enkelt genom att man serverar snittar eller något liknande medan de väntar?Jag håller med någon som skrev ovan (kommer inte ihåg vem) som skrev att det faktiskt är brudparets dag! Jag kan aldrig tänka mig att min familj och mina vänner skulle bli sura eller irriterade över att bilderna tas efteråt..
    Det är inte spännande att äta snittar i en timme och sedan vänta tills brudparet har minglat iytterliggare 30-45 minuter. Stor fasa för bröllop 13 och fest 16, bor alla gäster sidan festlokalen?Här på landet funkar inte såna bröllop som tur är.
    Visst är det brudparets dag MEN som arrangörer av en fest har man ett stort ansvar att alla gästerna trivs, annars blir det nämligen ingen rolig fest.
  • Maalina

Såså, inte bli irriterad nu ;)

På bröllopet jag var startade vigseln kl. 13 och den var slut vid 14.. Därmed är det alltså två timmar som gästerna fick vänta och under denna tiden skulle de ta sig till lokalen i lugnt tempo, dricka lite, käka lite snittar, kolla på presenterna och prata med varandra.. Inget gnäll där, inte..

När brudparet sedan dök upp kl. 16 var det inget mingel med dom innan maten. Alla tog emot dom utanför när de kom, de gick rakt in till sina platser och så serverades maten. Det blev mingel efter första huvudrättsserveringen..

• Cattis77

Jag gifter mig på lördag och vi ska fotas efter kyrkan för min blivande vill inte se mig innan vi är i kyrkan o han väntar på mig vid altaret!!

• Danielaa

Vi gifter oss nästa lördag å vi kommer absolut fotas EFTER vigseln!

Svar på tråden Fel att fotas EFTER vigseln???