• MrsMuffin

Fel att fotas EFTER vigseln???

Jag ha en liten dröm om att jag o sambon ses i kyrkan, det vill säga - jag vill att vi fotas EFTER vigseln. Nu säger alla ( typ mamma, fotografen etc ) att man bör fotas INNAN, varför har jag inte riktigt fattat... Är det för att smink och så förstörs?? Mamma sade att gästerna får vänta för länge annars, men spelar det så stor roll? Man kan väl ordna lite drinkar, nån tipspromenad etc?? Som tidsfördriv?

Jag känner att vi vill ses i kyrkan, kanske löjligt men jag känner det liksom så starkt. Vad göra? Nån som blivit fotad efter vigseln???

• Svar på tråden Fel att fotas EFTER vigseln???
  • Sister of the Night

Jag kommer in i kyrkan en stund före min blivande man. Jag har tänkt tända ljus före vigseln. När han kommer så går vi fram tillsammans.

• 20090725

vi kommer att gå in tillsammans, vi kommer att klä på oss kläderna hemma, då vi bor vägg i vägg med kyrkan, så det kommer att vara fullt hus här hemma när alla skall ta på sig samtidigt...hehe... vi två, tärnan, bestmanen å sambons tre barn... phuuu...

• Miss Svensson
    MrsMuffin skrev 2009-07-22 21:18:48 följande:
    Miss Svensson: Skall din sambo stå där framme, lr hur har ni tänkt att göra??Ni andra, skall ni bli "överlämnade" eller går ni in ihop? *nyfiken*
    Ja han står där framme och väntar på mig.... Jisses så nervös man kommer vara.. Kommer bara ihåg när jag var tärna.. Som blommorna skakade.. haha
  • allehanda

Miss Svensson skrev 2009-07-22 21:17:06 följande:
    [citat]
    Vi kommer också att göra så, för min sambo vill hålla på traditionen och inte se mig förrän jag kommer in i kyrkan..

Undrar vilken tradition du menar, är ni engelsmän eller amerikaner?
    Svensk tradition bjuder att brudparet kommer tillsammans.

• MammaMiaa

Vi ska gå in tillsammans. Först kommer brudnäbbarna sen kommer vi och bakom oss går bestman som kommer få agera lite som tärna rätta till släppet. Sen ska han få hålla brudbuketten.

• Sister of the Night
    allehanda skrev 2009-07-22 22:02:01 följande:
    Miss Svensson skrev 2009-07-22 21:17:06 följande:[citat]Vi kommer också att göra så, för min sambo vill hålla på traditionen och inte se mig förrän jag kommer in i kyrkan.. Undrar vilken tradition du menar, är ni engelsmän eller amerikaner?Svensk tradition bjuder att brudparet kommer tillsammans.
    Om man bortser från överlämningsgrejen så är det väl lite tradition här också att det betyder otur om mannen ser kvinnan före vigseln?
  • Villemoa

Man kan inte säga att det är fel att fotas efter vigseln, finns inga rätt eller fel. Ni ska göra som NI känner och inte som andra säger att ni borde göra!

Vi valde dock att fotas innan vigseln av flera anledningar (utan inbördes ordning);

1) Ville att smink och hår skulle vara som fräschast
    2) Vigseln började 16.00 och vi ville utnyttja dagsljuset eftersom vi gifte oss i slutet på april
    3) Vi ville inte att gästerna skulle behöva vänta på oss då vi vigdes kl.16.00

Dock kan jag inte hålla med om att man skulle se lyckligare och kärare ut på bilderna om man fotades efter vigseln som innan. Vi ser minst lika kära och lyckliga ut på bilder tagna både innan och efter, inte bara vår åsikt utan även fotografernas, vännernas, familjernas. Har bilder i galleriet så ni kan jämföra själva Bilderna som kommer först är tagna innan och sen kommer "efter"-bilderna.

Så TS, om du vill träffa din blivande man och han dig precis INNAN ni går in i kyrkan så ska ni göra det!

• Hoffsennanen Tottoplex

Miss Svensson: Du tänker precis som jag!

Ts: Jag vill göra som du! Va på ett bröllop för några helger sen och de tog efteråt...Bara de att vi var super hungriga!Hade åkt några timmar och va stressade...och de fanns inte super mycke tilltugg för gäster under väntan. Så ordentliga snittar säger jag bara!Inte så man blir mätt såklart men tror du förstår!

• Aleta

Gör det?
    Det låter som något hämtat ur en amerikansk film (det också).

Sister of the Night skrev 2009-07-22 22:07:57 följande:

Om man bortser från överlämningsgrejen så är det väl lite tradition här också att det betyder otur om mannen ser kvinnan före vigseln?
  • Sister of the Night

Jag vet inte säkert! men jag har för mig att jag har läst om det som en -nåja- åtminstone halvgammal, lite sådär skrockig tradition av äldre modell.

Men jag förstår din koppling.

Svar på tråden Fel att fotas EFTER vigseln???