Tack för ditt inlägg!
Så sant, så sant. Framförallt det där med tiden, det är nog därför många väljer före, för att kunna lägga extra mycket tid på att få fina bilder. Och självklart är det viktigt hur bra fotografen är.
Popcorn skrev 2009-07-25 01:11:21 följande:
Jag är fotograf och kan ge min syn på saken. Bilderna blir inte automatiskt bättre eller sämre för att man tar porträttbilderna före eller efter vigseln. Jag kan inte säga att brudparen strålar och är extra kära och avslappnade framför kameran efter vigseln (är de inte lika kära före är det något fel) och den förväntan man har före vigseln syns inte heller per automatik på bilderna om man fotograferar före. Eventuella spår på sminket går alltid att fixa och jag tycker inte att det finns några som helst bildmässiga skäl att välja det ena eller andra (bortsett från möjligen ljuset på vinterhalvåret). Det är i alla fall min erfarenhet. Om bilderna blir bra eller inte beror på helt andra saker, främst fotografens bildseende och kunnande och förmåga att föra över inspiration och ett avslappnat beteende till brudparet framför kameran och det gäller oavsett när bilderna tas under dagen. Den nervositet som kan finnas före vigseln försvinner normalt sett när paret får något "att göra" (fotograferas) och jag har hört av flera att det var skönt just att ha något att tänka på strax innan vigseln. Vad som dock är viktigt är att avsätta lagom med tid så att man undviker en stressad fotostund men det gäller ju oavsett om man gör det före eller efter. Det i mitt tycke helt avgörande för när man gör fotograferingen är dagens planering i övrigt, dvs. tiden för vigseln respektive middagen, fotograferingstidens längt samt hänsyn till gästernas väntan för det fall man prioriterar många bilder med variation i fotomiljö genom att man t.ex. fotograferar på flera ställen vilket självklart gör att det tar längre tid än annars. Jag har som fotograf ingen särskild åsikt om man "bör" fotografera före eller efter vigsel utan gör som mina kunder vill, dock med beaktande av tidsplaneringen så att jag får tillräcklig tid att göra mitt jobb bra. Avslutningsvis lite statistik, av mina 45 senaste bröllopsfotograferingar har jag fotograferat porträttbilderna före vigseln i 34 fall och efter vigseln i 11 fall. Jag är helt säker på att det inte syns på bilderna vilka som är vilka!