• MrsMuffin

Fel att fotas EFTER vigseln???

Jag ha en liten dröm om att jag o sambon ses i kyrkan, det vill säga - jag vill att vi fotas EFTER vigseln. Nu säger alla ( typ mamma, fotografen etc ) att man bör fotas INNAN, varför har jag inte riktigt fattat... Är det för att smink och så förstörs?? Mamma sade att gästerna får vänta för länge annars, men spelar det så stor roll? Man kan väl ordna lite drinkar, nån tipspromenad etc?? Som tidsfördriv?

Jag känner att vi vill ses i kyrkan, kanske löjligt men jag känner det liksom så starkt. Vad göra? Nån som blivit fotad efter vigseln???

• Svar på tråden Fel att fotas EFTER vigseln???
  • LindaMattis

Vår fotograf säger att bilderna blir bättre efter när man är gift, ringen sitter där den ska, spänningarna har släppt, man e man o hustru osv. det syns i ögonen! Gästerna kan vänta... bilderna ska du leva med i resten av ditt liv! :) Fixa lite tidsfördriv och lite förtäring åt gästerna så länge så, de klarar sig utan er ett tag! Det är jag alldelles övertygad om!

• Popcorn

Jag är fotograf och kan ge min syn på saken.

Bilderna blir inte automatiskt bättre eller sämre för att man tar porträttbilderna före eller efter vigseln. Jag kan inte säga att brudparen strålar och är extra kära och avslappnade framför kameran efter vigseln (är de inte lika kära före är det något fel) och den förväntan man har före vigseln syns inte heller per automatik på bilderna om man fotograferar före. Eventuella spår på sminket går alltid att fixa och jag tycker inte att det finns några som helst bildmässiga skäl att välja det ena eller andra (bortsett från möjligen ljuset på vinterhalvåret). Det är i alla fall min erfarenhet.

Om bilderna blir bra eller inte beror på helt andra saker, främst fotografens bildseende och kunnande och förmåga att föra över inspiration och ett avslappnat beteende till brudparet framför kameran och det gäller oavsett när bilderna tas under dagen. Den nervositet som kan finnas före vigseln försvinner normalt sett när paret får något "att göra" (fotograferas) och jag har hört av flera att det var skönt just att ha något att tänka på strax innan vigseln.

Vad som dock är viktigt är att avsätta lagom med tid så att man undviker en stressad fotostund men det gäller ju oavsett om man gör det före eller efter. Det i mitt tycke helt avgörande för när man gör fotograferingen är dagens planering i övrigt, dvs. tiden för vigseln respektive middagen, fotograferingstidens längt samt hänsyn till gästernas väntan för det fall man prioriterar många bilder med variation i fotomiljö genom att man t.ex. fotograferar på flera ställen vilket självklart gör att det tar längre tid än annars.

Jag har som fotograf ingen särskild åsikt om man "bör" fotografera före eller efter vigsel utan gör som mina kunder vill, dock med beaktande av tidsplaneringen så att jag får tillräcklig tid att göra mitt jobb bra.

Avslutningsvis lite statistik, av mina 45 senaste bröllopsfotograferingar har jag fotograferat porträttbilderna före vigseln i 34 fall och efter vigseln i 11 fall. Jag är helt säker på att det inte syns på bilderna vilka som är vilka!

• Aleta

Tack för ditt inlägg!
    Så sant, så sant. Framförallt det där med tiden, det är nog därför många väljer före, för att kunna lägga extra mycket tid på att få fina bilder. Och självklart är det viktigt hur bra fotografen är.

Popcorn skrev 2009-07-25 01:11:21 följande:
    Jag är fotograf och kan ge min syn på saken. Bilderna blir inte automatiskt bättre eller sämre för att man tar porträttbilderna före eller efter vigseln. Jag kan inte säga att brudparen strålar och är extra kära och avslappnade framför kameran efter vigseln (är de inte lika kära före är det något fel) och den förväntan man har före vigseln syns inte heller per automatik på bilderna om man fotograferar före. Eventuella spår på sminket går alltid att fixa och jag tycker inte att det finns några som helst bildmässiga skäl att välja det ena eller andra (bortsett från möjligen ljuset på vinterhalvåret). Det är i alla fall min erfarenhet. Om bilderna blir bra eller inte beror på helt andra saker, främst fotografens bildseende och kunnande och förmåga att föra över inspiration och ett avslappnat beteende till brudparet framför kameran och det gäller oavsett när bilderna tas under dagen. Den nervositet som kan finnas före vigseln försvinner normalt sett när paret får något "att göra" (fotograferas) och jag har hört av flera att det var skönt just att ha något att tänka på strax innan vigseln. Vad som dock är viktigt är att avsätta lagom med tid så att man undviker en stressad fotostund men det gäller ju oavsett om man gör det före eller efter. Det i mitt tycke helt avgörande för när man gör fotograferingen är dagens planering i övrigt, dvs. tiden för vigseln respektive middagen, fotograferingstidens längt samt hänsyn till gästernas väntan för det fall man prioriterar många bilder med variation i fotomiljö genom att man t.ex. fotograferar på flera ställen vilket självklart gör att det tar längre tid än annars. Jag har som fotograf ingen särskild åsikt om man "bör" fotografera före eller efter vigsel utan gör som mina kunder vill, dock med beaktande av tidsplaneringen så att jag får tillräcklig tid att göra mitt jobb bra. Avslutningsvis lite statistik, av mina 45 senaste bröllopsfotograferingar har jag fotograferat porträttbilderna före vigseln i 34 fall och efter vigseln i 11 fall. Jag är helt säker på att det inte syns på bilderna vilka som är vilka!
  • Fredolin

Hej!

Vi fotograferas efter vigseln, vi har avsatt ca 1 h för det. Våra gäster har under den tiden möjlighet att ta sig till festlokalen som ligger en bra bit från kyrkan och sen kommer vi inglidande i limousine när alla är på plats. Jag tror att det kommer bli jättebra och det som möjligtvis kan röra till det är väl om jag gråter alltförmycket under vigseln, det gäller att ha en bra mascara ;).

Har förövrigt bara en vecka kvar så sen kan du få reda på hur det blev.

• furillen

vi fotades efter vigseln. det funkade hur bra som helst. vi smet iväg en timma medan gästerna minglade, drack champagne och åt jordgubbar, hade en lek där de skulle hitta sin bordsdam/herre och toastmastern gav lite allmän info. tror inte nån surade över det.
    är glad att vi gjorde som vi gjorde. vi såg inte varandra förrän vid vigseln och det var väldigt fint. plus att det ju faktiskt innebar att vi fick en stund nästan för oss själva att smälta att vi ju faktiskt precis gift oss.
    lycka till!
    (nu ska vi snart iväg och fira första bröllopsdagen )

• AK2009

Jag har också varit på ett bröllop där vi fick vänta på brudparet. Det var strålande väder och det bjöds på snittar och champange. Men jag och många andra kände att väntan var alldeles för lång. Många var hungriga och champangen fylldes på hela tiden och solen gassade på både gott och ont. Därför har vi själva valt att fotograferas före kyrkan, trots att min pappa ska föra in mig i.

Jag förstår din känsla av att mötas i kyrkan, känner samma sak, men av respekt inför gästerna väljer vi att fotograferas före. Har också hört en del par som tycker att det är skönt att träffas en stund före, då man får samla sig lite och nervositeten släpper lite. Jag vet inte, men så här tänker vi.

Tror som många andra här att det r viktigt att informera gästerna i tid om ni väljer att fotos efter och att ha tidsfördriv, kanske nått annant än tipspromenad. Och välj något mer att äta än bara snittar.

Lycka till!

• MrsMuffin

Herregud vad svårt det blir. Jag vet verkligen inte. Vi har många gamla med, och att vänta i flera timmar kan ju som vissa av er säger bli svinjobbigt. Får kolla lite med fotografen och se om man kan komma på nåt bra! Kanske börja fota i kyrkan och en liten stund efteråt..? En timme max kan man väl vänta..?

Fast fasen vet, svååårt. TACK för alla era svar iallafall!

• 08 08 09

Hej!

Ett litet internationelt inlagg - bor i England och har varit pa ca 5 brollop har, varav ALLA fotograferas efterat eftersom det ar "otur" att se bruden innan brollopet.

Vi gifter oss nara Sthlm den 8/8-09 (2 veckor kvar!) och kommer fotograferas efterat - eftersom min m2b inte vill se mig innan.

Det ar upp till brudparet hur de vill gora - om gasterna far trakigt far de val se till att underhalla sag sjalva.

Det viktigaste ar att ni kanner att ni gor det som ar bast for er, och inte for era gaster.

• Mizz Zunzhine

Vi tog kort både innan och efter vigseln. Det positiva med att ha tagit korten innan är att vi var inte ett dugg nervös sedan i kyrkan=)

• Aleta

Fast jag tycker att det är jätteviktigt att gästerna inte får
    tråkigt. Har man bjudit dem så har man ansvar för att de har trevligt. I så fall så är det bättre att informera tydligt att det blir ett långt mellanrum mellan vigseln och middagen så att man kan vila och äta lite istället.

Om man har inställningen att man bara ska vara ego och att gästerna minsann får anpassa sig så kan man väl gifta sig med bara vittnen istället. Gästerna är inte statister vilket tyvärr ofta antyds här på BT: "Gör som ni själva vill." "Strunta i gästerna." Osv. osv. osv.

08 08 09 skrev 2009-07-25 21:16:22 följande:

Hej!Ett litet internationelt inlagg - bor i England och har varit pa ca 5 brollop har, varav ALLA fotograferas efterat eftersom det ar "otur" att se bruden innan brollopet.Vi gifter oss nara Sthlm den 8/8-09 (2 veckor kvar!) och kommer fotograferas efterat - eftersom min m2b inte vill se mig innan.Det ar upp till brudparet hur de vill gora - om gasterna far trakigt far de val se till att underhalla sag sjalva. Det viktigaste ar att ni kanner att ni gor det som ar bast for er, och inte for era gaster.
Svar på tråden Fel att fotas EFTER vigseln???