• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Alvs

Min väninna ska snart gifta sig, och de vill ha tre psalmer och en solosång (jag ska sjunga ). Jag undrar var i vigselgudstjänsten man lägger in den tredje? Det verkar vara en alldeles efter ingången och en efter vigseltalet. Tanken var väl att lägga solosången efter vigselakten. *förvirrad*

• allehanda

Första psalmen efter inledningsmusiken
    andra psalmen efter tillkännagivandet
    tredje psalmen efter välsignelsen(här kommer vigseltalet också)

• HannaBanani

Hej!

Jag och min blivande har nu bestämt oss för vilken kyrka vi vill ha vårt bröllop i. En god vän till oss är prästvigd, har tidigare jobbat som (säger man så?) präst i just denna kyrka men detta var ca 20 år sedan. Vi vill väldigt gärna att han viger oss, men innan vi frågar honom så vill vi självklart veta om det ens är möjligt att han viger oss? Vilka bestämmelser finns det ang. att ta in en annan präst än just de präster som finns i den tilltänkta kyrkan? Och FÅR han fortfarande viga, trots att han inte jobbat som präst på ca 20 år?

• Kjell Präst
    HannaBanani skrev 2009-08-15 00:59:09 följande:
    Hej!Jag och min blivande har nu bestämt oss för vilken kyrka vi vill ha vårt bröllop i. En god vän till oss är prästvigd, har tidigare jobbat som (säger man så?) präst i just denna kyrka men detta var ca 20 år sedan. Vi vill väldigt gärna att han viger oss, men innan vi frågar honom så vill vi självklart veta om det ens är möjligt att han viger oss? Vilka bestämmelser finns det ang. att ta in en annan präst än just de präster som finns i den tilltänkta kyrkan? Och FÅR han fortfarande viga, trots att han inte jobbat som präst på ca 20 år?
    Att ha med sig egen präst är inget problem, det går utmärkt. När det gäller er gode vän så finns ju frågan: Varför har han inte jobbat som präst på tjugo år? Vill han ens vara präst? Rent generellt är det ju så att en människa som är prästvigd är präst på livstid. Även sedan man pensionerats från sin tjänst har man alltså rätt att förrätta gudstjänster som exempelvis vigslar.
  • HannaBanani

Kjell Präst skrev 2009-08-15 07:00:44 följande:

Att ha med sig egen präst är inget problem, det går utmärkt. När det gäller er gode vän så finns ju frågan: Varför har han inte jobbat som präst på tjugo år? Vill han ens vara präst? Rent generellt är det ju så att en människa som är prästvigd är präst på livstid. Även sedan man pensionerats från sin tjänst har man alltså rätt att förrätta gudstjänster som exempelvis vigslar.
    Tack för svaret, vad bra att man får ha med sig sin egna präst! Det är alltså helt enkel upp till vår vän om han vill viga oss?
  • tågjäntan

Om han fortfarande har vigselrätt, antar jag.
    Präster; jag har förstått på er att man har det om man pensioneras,men då väljer man ju inte aktivt bort det. Hur är det om man väljer att helt byta inriktning och bli snickare eller arkeolog i stället, har man kvar vigselrätten då?

• Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2009-08-16 16:01:02 följande:
    Om han fortfarande har vigselrätt, antar jag. Präster; jag har förstått på er att man har det om man pensioneras,men då väljer man ju inte aktivt bort det. Hur är det om man väljer att helt byta inriktning och bli snickare eller arkeolog i stället, har man kvar vigselrätten då?
    Det är där jag är osäker, därav mitt lite luddiga svar. Jag tror att man har kvar rätten att viga så länge man inte gjort något som är oförenligt med kyrkans anda och lära. Om man är präst men begår en våldtäkt till exempel (jo, sådana puckon finns förstås) så kan man förlora sin rätt att verka som präst. Men blir, som det populärt kallas, "avkragad". Då får man inte heller förrätta vigslar. Men om man bara har valt att göra något annat... Jag vet faktiskt inte! Kanske någon av de andra prästerna kan hjälpa till här?
  • JustMeAndMyLove

Kan en präst som blivit av med sin vigselrätt, eller ja, blivit "avkragad" någonsin få tillbaka den?
    Känner en ärst som blev alkoholist och gjorde en del okristliga saker i berusat tillstånd. Han har nu varit nykter i 5 år men verkar inte kunna gå tillbaka till att jobba som präst? Lite hårt enligt mig.
    Och nej han hade inte gjort några grova brott, misshandel, våldtäkt eller nått åt det hållet.

Kjell Präst skrev 2009-08-16 16:06:32 följande:

Det är där jag är osäker, därav mitt lite luddiga svar. Jag tror att man har kvar rätten att viga så länge man inte gjort något som är oförenligt med kyrkans anda och lära. Om man är präst men begår en våldtäkt till exempel (jo, sådana puckon finns förstås) så kan man förlora sin rätt att verka som präst. Men blir, som det populärt kallas, "avkragad". Då får man inte heller förrätta vigslar. Men om man bara har valt att göra något annat... Jag vet faktiskt inte! Kanske någon av de andra prästerna kan hjälpa till här?
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-16 16:11:05 följande:
    Kan en präst som blivit av med sin vigselrätt, eller ja, blivit "avkragad" någonsin få tillbaka den?Känner en ärst som blev alkoholist och gjorde en del okristliga saker i berusat tillstånd. Han har nu varit nykter i 5 år men verkar inte kunna gå tillbaka till att jobba som präst? Lite hårt enligt mig.Och nej han hade inte gjort några grova brott, misshandel, våldtäkt eller nått åt det hållet.Kjell Präst skrev 2009-08-16 16:06:32 följande:
    Tyvärr kan jag inte svara på det här heller. Vissa präster som gör dumheter kan få en prövotid på sig att bevisa att de har bättrat sig, men då "avkragas" de inte utan får fortfarande vara präster (om jag inte minns fel). Om man kan få en ny prövning när man väl blivit av med kragen, vet jag tyvärr inte.
  • Clea

Hej!

Svaret på min fråga finns säkert här under någon av sidorna men de är alldeles för många att leta i så jag frågar(ev. igen):

Ordningen i vigselprogrammet/cermonin bestämmer brudparet det eller har kyrkan man viger sig i en viss ordning.

Får man välja var/när solosången ska sjungas tex? Får man ha fler solosånger än två?

Psalmerna man väljer, måste man ha med alla verser?

• Jeez

Det finns en ordning som är gemensam för Svenska kyrkans alla församlingar. Kolla på www.svenska kyrkan.se

Tillsammans med prästen kan man komma överens om var solosångerna ligger. Alla solon är extragrejjer -och lägga till i ordning kan man -men inte dra ifrån (tex en psalm). Så ja, man kan ha fler solon än tre.

Man måste inte ha alla verser på psalmerna man väljer.

Clea skrev 2009-08-16 21:11:02 följande:
    Hej!Svaret på min fråga finns säkert här under någon av sidorna men de är alldeles för många att leta i så jag frågar(ev. igen): Ordningen i vigselprogrammet/cermonin bestämmer brudparet det eller har kyrkan man viger sig i en viss ordning. Får man välja var/när solosången ska sjungas tex? Får man ha fler solosånger än två? Psalmerna man väljer, måste man ha med alla verser?
  • badkulan 83

Jag har en liten fundering angående valet av vigselförättare. Jag ska gifta mig nästa sommar och har bokat en kyrka. Jag skulle vilja ha min konfirmationspräst som vigselförrättare. Jag konfirmerade mig för 11 år sedan.

Nu funderar jag på om jag kan maila den aktuella prästen. Jag har varit inne på svenska kyrkans hemsida och hittat telefonnummer till prästen, men det känns inte riktigt naturligt för mig att ringa så här i ett första skede. Har alla präster inom svenska kyrkan mailadresser enligt ordningen namn.efternamn@svenskakyrkan.se?

• Kjell Präst

badkulan 83 skrev 2009-08-17 10:01:13 följande:

Har alla präster inom svenska kyrkan mailadresser enligt ordningen namn.efternamn@svenskakyrkan.se?
    Nej, tyvärr är det inte så enkelt (jag själv har exempelvis inte det). Stod det inga mailadresser på hemsidan?
    Kanske kan du ringa pastorsexpeditionen och fråga efter prästens mailadress?
  • badkulan 83

Tack för snabbt svar! Pastorsexpeditionen, det tänkte jag inte på..Tack, tack

• JohanochLouise

Hejsan,

Vi träffade våran präst idag och det var katastrof. Vi ska gifta oss den 12 september - kan man hinna byta och gör man det då i samma församling?

Om man tar en annan präst från en annan församling eller t o m en annan stad kostar det något då???

• Jeez

Församlingen har ingen skyldighet att erbjuda er en annan präst. Det ni kan göra är att prata med kyrkoherden i församlingen och berätta om er upplevelse. Beroende på omständigheter kan de kanske hjälpa till med annan präst (men som sagt, ni har ingen rätt att få annan serverad). Oavsett om de kan hjölpa er eller inte tycer jag att det är viktigt att sagda prsät och chef till honom får återkoppling om er upplevlese. Visst är det jobbigt att bli kritiserad och en del håller de kanske inte med om, men det är ju också enda chansen att kunna förändra en situation.

Ni kan också försöka hitta en "egen" präst. Det har man alltid rätt till. Men återigen, församlingen har ingen skyldighet att ersätta honom/henne.

JohanochLouise skrev 2009-08-17 23:14:24 följande:
    Hejsan,Vi träffade våran präst idag och det var katastrof. Vi ska gifta oss den 12 september - kan man hinna byta och gör man det då i samma församling?Om man tar en annan präst från en annan församling eller t o m en annan stad kostar det något då???
Svar på tråden Fråga prästerna 8