• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Igia

Var kommer ordet/benämningen komminister ifrån? Varför får man inte benämning präst? Man utbildar sig till en sak och kallas nåt annat... Lite märkligt

• Duchess
    Igia skrev 2009-08-11 20:03:10 följande:
    Var kommer ordet/benämningen komminister ifrån? Varför får man inte benämning präst? Man utbildar sig till en sak och kallas nåt annat... Lite märkligt
    Nu får någon med prästkrage rätta mig om jag minns fel, men jag tror att titeln komminister kommer från co-minister, dvs medtjänare.

Alla prästvigda är präster. Sedan kan man ha olika slags tjänster, t ex pastorsadjunkt (första tjänstgöringsåret, ungefär som AT/ST-läkare), komminister och kyrkoherde.
  • Kjell Präst
    Igia skrev 2009-08-11 20:03:10 följande:
    Och jag som tyckte jag förklarade så bra
    Präst är man alltså hela livet efter sin prästvigning. Man har rätt att kalla sig präst även efter sin pensionering. En komminister är däremot en tjänst i ett arbetslag. Tror dessutom att Duchess har rätt i sin tolkning av ordet, precis som hon (förstås) har rätt i resten av sin förklaring.
  • Igia

Tackar!
    Kjell din förklaring var väldigt bra men nu blev den ännu bättre. Präst är någor man är och komminister är nåt man jobbar som

• Kjell Präst
    Igia skrev 2009-08-11 20:51:33 följande:
    Präst är någor man är och komminister är nåt man jobbar som
    Mitt i prick!
  • JustMeAndMyLove

Men hjälp! Så det finns typ "grenyrken" inom prästyrket?
    Trodde allt hette präst och när folk inte sagt präst trodde jag de kanske var nått annat...

nyfiken bara: krävs det utbildning för att bli prästvigd? Typ universitetsutbildning eller liknande?

(så där lagom intelligent inlägg kl 3 på natten kände jag nu)

Duchess skrev 2009-08-11 20:34:16 följande:
    Nu får någon med prästkrage rätta mig om jag minns fel, men jag tror att titeln komminister kommer från co-minister, dvs medtjänare. Alla prästvigda är präster. Sedan kan man ha olika slags tjänster, t ex pastorsadjunkt (första tjänstgöringsåret, ungefär som AT/ST-läkare), komminister och kyrkoherde.
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-12 02:40:45 följande:
    Men hjälp! Så det finns typ "grenyrken" inom prästyrket? Trodde allt hette präst och när folk inte sagt präst trodde jag de kanske var nått annat...nyfiken bara: krävs det utbildning för att bli prästvigd? Typ universitetsutbildning eller liknande?(så där lagom intelligent inlägg kl 3 på natten kände jag nu)
    Ja, minst fem års utbildning har man. Först fyra teoretiska år på universitet/högskola, så ett år där man får lära sig hantverket, dvs man döper dockor, håller begravningar med tom kista och viger sina klasskamrater och så. Det sista året äger rum på något av Svenska kyrkans två "Pastoralinstitut" som ligger i Lund och Uppsala.
    Dessutom tillkommer (i Stockholm, vet inte hur det ser ut i andra stift)"Svenska kyrkans grundkurs" som löper på ett år heltid eller en termin på halvtid.
    Ja, så såg utbildningen ut när jag studerade - nu pågår förändringar av präststudierna där man mer kommer att varva teori och praktik. Men en sak är säker: Det vigs inga outbildade präster för tjänst i Svenska kyrkan.
  • abylove

Om man bara vill ha ett "snabbis" bröllop men ändå vill ha det i kyrkan å inte bara en två sekunders i något tomt ekande hus med en in en ut metoden....

Funkar det ... med bara några "vittnen"/gäster.. inte världens klänning å bukett ... Hur lång tid tar ett "bröllop" i kyrkan.. något att tänka på...

Vi har alldeles för stor släkt för att överhuvudtaget orka med / ha råd med ett "drömbröllop" så vi måste ha ett "litet" å för barnens skull så vill vi gifta oss så snart som vi kan... Brukar det vara lång väntetid.... ?!

Tack på förhand !

• Jeez

Jepp, det går bra! Ordningen är densamme, men man väljer ofta inte extramusik. Då tar det kanske 15-25 minuter, beroende på hur många verser psalmer och hur långt tal prästen håller.

abylove skrev 2009-08-12 07:56:40 följande:
    Om man bara vill ha ett "snabbis" bröllop men ändå vill ha det i kyrkan å inte bara en två sekunders i något tomt ekande hus med en in en ut metoden....Funkar det ... med bara några "vittnen"/gäster.. inte världens klänning å bukett ... Hur lång tid tar ett "bröllop" i kyrkan.. något att tänka på... Vi har alldeles för stor släkt för att överhuvudtaget orka med / ha råd med ett "drömbröllop" så vi måste ha ett "litet" å för barnens skull så vill vi gifta oss så snart som vi kan... Brukar det vara lång väntetid.... ?!Tack på förhand !
  • abylove

TAck....då ska jag fortsätta att planera

Svar på tråden Fråga prästerna 8