• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • tågjäntan

Blivande präst skrev 2009-08-04 00:31:41 följande:

Alt. 1:1. Vigselbevis överlämnas i samband med vigseltalet.Alt. 2:1. Vigselbevis överlämnas efter den avslutande psalmen.
    Jag har funderat över detta med vigselbeviset. Vi fick inte vårt vigselbevis under själva vigseln utan först precis innan gästerna fotade oss utanför kyrkan. Då blev jag lite förvånad. Nu minns jag inte om vi pratade om det efteråt, men vad gäller juridiskt i samband med det? Eller det kanske inte spelar någon roll? Eller det kanske inte ens måste ges ut något?
  • Frulle

Det finns under din sida här.. Planering. Jättebra!

Luckyy skrev 2009-08-04 19:35:02 följande:
    har ni nått tips på nån tråd där jag kan få lite hjälp att "planera", jag har ingen aning om med vad jag ska börja med.. är rätt så lång tid kvar men blir endå stressad...
  • Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2009-08-04 19:35:18 följande:
    Blivande präst skrev 2009-08-04 00:31:41 följande:
    Jag har funderat över detta med vigselbeviset. Vi fick inte vårt vigselbevis under själva vigseln utan först precis innan gästerna fotade oss utanför kyrkan. Då blev jag lite förvånad. Nu minns jag inte om vi pratade om det efteråt, men vad gäller juridiskt i samband med det? Eller det kanske inte spelar någon roll? Eller det kanske inte ens måste ges ut något?
    Vigselbeviset är inte juridiskt bindande, det är mest som ett minne av dagen. Jag brukar lämna över det i samband med vigseltalet.
  • Svanboet

Har man hängt med länge och väl om man inte behöver prästerna till att svara i präst-tråden?

Det är ju tur att vi lär oss nått längs vägen

• Frulle

Exakt!

(jag verkar ha lärt mig en del under min tid på bt!)
    Kjell Präst skrev 2009-08-04 22:41:38 följande:

Vad ska man med präster till när det finns vikarierande Frullar och tågjäntor...?
  • Tindre

Hej på er!

Jag har ramlat in och läst tråden här med jämna mellanrum och tycker att det är toppen att ni ställer upp och svarar på frågor - prästvigd eller ej.

Nu har jag själv en fråga (som antagligen redan har svarats på ett par gånger men jag hittar inte i alla de mängder av poster som finns i trådarna) nämligen;

Några av våra gäster kommer från Tyskland men vi kommer ändå köra hela vigseln på svenska. Däremot tänkte jag göra några vigselprogram på tyska så att våra egenutsedda tolkar inte behöver viska i kyrkan. Jag har hört att vigselordningen ska finnas på de "vanligaste" språken, däribland tyska, och undrar nu om någon kan vara så rar och klippa in den ordningen här? På tyska då såklart.
    Jag har försökt söka på internet men uppenbarligen är mina google-kunskaper något bristfälliga.

Tack för hjälpen!

• Kjell Präst
    Tindre skrev 2009-08-05 10:14:34 följande:
    Hej på er!Jag har ramlat in och läst tråden här med jämna mellanrum och tycker att det är toppen att ni ställer upp och svarar på frågor - prästvigd eller ej. Nu har jag själv en fråga (som antagligen redan har svarats på ett par gånger men jag hittar inte i alla de mängder av poster som finns i trådarna) nämligen;Några av våra gäster kommer från Tyskland men vi kommer ändå köra hela vigseln på svenska. Däremot tänkte jag göra några vigselprogram på tyska så att våra egenutsedda tolkar inte behöver viska i kyrkan. Jag har hört att vigselordningen ska finnas på de "vanligaste" språken, däribland tyska, och undrar nu om någon kan vara så rar och klippa in den ordningen här? På tyska då såklart. Jag har försökt söka på internet men uppenbarligen är mina google-kunskaper något bristfälliga.Tack för hjälpen!
    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Du har helt rätt i att vigselordningen finns på andra språk, däribland tyska. Det finns en speciell handbok där detta finns. Dessvärre känner jag inte till om den även finns på Internet (även mina tyskakunskaper är begränsade...).
  • Tindre

Någon annan som kanske vet? *hoppelihoppas*

• Svanboet

Går det inte att få tag på på bibblan då?

Tindre skrev 2009-08-06 08:30:57 följande:
    Någon annan som kanske vet? *hoppelihoppas*
Svar på tråden Fråga prästerna 8