• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Jeez

Ni kan fråga honom men det är upp till hon om om han vill/kan. Församlingen där ni gifter er har ingen skyldighet att betala honom så han kan åka dit på att göra det på sin fritid. Om ni tillhör den församling där han jobbar så kan han kanske få göra det i sin tjänst. Enklast är att ta kontakt med honom själv och fråga.

Det ni gör nu då, eftersom ni är gifta juridiskt, är en välsignelse över borgerligt ingått äktenskap. Den liknar en vigsel men är inte exakt lika. Det är inga konstigheter kyrkligt sett.

Miss Giggle skrev 2009-08-01 12:55:20 följande:

När vi gifter oss skulle vi väldigt gärna ha samma präst som döpte vår dotter, men vi kommer inte att gifta oss i en kyrka som tillhör hans församling, kan man ändå få den prästen? Vi var tvugna att gifta oss borgerligt för ett tag sedan, mot min vilja, men nu ska jag äntligen få gifta mig i kyrkan som betyder mycket mycket mer för mig. Hur ser man på det inom kyrkan? Dvs att vi redan är gifta lagligt?Är det ngt speciellt att ta ställning till då?
  • Kjell Präst

Har tidigare lovat återkomma i två psalmfrågor.
    Dels var det någon som ville ha psalmer med "medeltidsfeeling"

Nu vet jag inte när vigseln skulle äga rum. I december kan man alltid använda min favoritadventspsalm, nr 104 "Gläd dig, du Kristi brud". Den låter medeltid och är väldigt vacker (tycker jag). På försommaren går det ju att sjunga 199 "Den blomstertid nu kommer". Den är visserligen lite sen (1693) men skulle nog ändå kunna passa in i sammanhanget. Franciskuspsalmen 23 "Tack gode Gud för allt som finns" som jag tipsat om tidigare går ju också bra, tycker jag (melodin är från 1623). En favoritpsalm som jag brukar rekommendera till begravningar, men som skulle kunna passa bra även på en vigsel om man sjunger verserna 1-3 är 169B, "I himmelen, i himmelen". Det är en folkmelodi som också kan låta medeltid.
    Ja, det var några förslag till en medeltidsvigsel.

Så var det en septembervigsel också.
    Några höstpsalmer lämpliga för vigsel finns egentligen inte, utan det får bli mer allmänna psalmer. De vanliga vigselpsalmerna ggår förstås. Trogna läsare av den här tråden vet att nr 84 och 411 är mina favoriter bland dessa.
    I övrigt skulle man exempelvis kunna ta nr 96 "Öppna mig för din kärlek", en rätt enkel och finstämd psalm. Nr 333 "Änglarna sjunger i himlen" rekommenderar jag då och då här på BT(vet dock inte om någon har följt detta råd...)En svängig psalm!
    En annan rätt fartfylld psalm är nr 89 "Se, jag vill bära ditt buskap, Herre". Den har jag hört på en vigsel, det blev fint!
    Ja, det var i alla fall några förslag. Man kan förstås också följa kyrkoåret i sitt psalmval och välja psalmer som är aktuella den helg man gifter sig (om det är en helg, annars helgen före eller helgen efter)

• Kjell Präst

Slutrapport från Ullared: Ungefär 30 kassar hade vi med oss hem. Det tog cirka tre timmar att packa upp alltihop...

• JustMeAndMyLove

OMG :0

Kjell Präst skrev 2009-08-02 07:14:01 följande:

Slutrapport från Ullared: Ungefär 30 kassar hade vi med oss hem. Det tog cirka tre timmar att packa upp alltihop...
  • nano86

En liten psamlfråga.

Vi ska gifta oss i slutet av nov. Själv älskar jag psalmen "här är rymlig plats här är guds bord" (finns säkert kortare titel på den ) men jag vet inte om den är så passande på bröllop? Finns det fler som är lite lika i melodin som skulle passa på bröllop vid den tiden på året. Älskar julpsalmer också men kanske är lite fel det med?

• Kjell Präst
    nano86 skrev 2009-08-02 21:50:51 följande:
    En liten psamlfråga.Vi ska gifta oss i slutet av nov. Själv älskar jag psalmen "här är rymlig plats här är guds bord" (finns säkert kortare titel på den ) men jag vet inte om den är så passande på bröllop? Finns det fler som är lite lika i melodin som skulle passa på bröllop vid den tiden på året. Älskar julpsalmer också men kanske är lite fel det med?
    Den psalm du nämner har nummer 396 och heter "Gud är en av oss vid detta bord". Det är en nattvardspsalm och om ni inte tänker ha nattvard vid er vigsel så är den psalmen kanske inte den allra lämpligaste.

Nummer 518 heter "Hur härligt vittna land och sjö" och är en vinterpsalm som sjungs på samma melodi som 200 "I denna ljuva sommartid". Första versen lyder:

Hur härligt vittna land och sjö
    ännu i frost och vintersnö,
    o Gud, om dina under!
    Förvissnad, öde, mörk och kall,
    är jorden dock din fotapall
    som i sin blomstrings stunder

Den är väldigt vacker, men kanske aningen för dyster för att passa på en vigsel..?
    Men i slutet på november är det ju strax advent. Varför inte ta någon adventspsalm? 103 är ju "Bereden väg för Herran"
    Min egen favorit, 104 "Gläd dig, du Kristi brud" eller varför inte nr 105 "Hosianna, Davids son"?
  • sockersmulan

Hej

Det är så att min mamma har blivit allvarligt sjuk, och vi vet inte om hon kommer att leva nästa sommar när jag och min blivande ska ha vårt bröllop. Vet att hon väldigt gärna vill vara med när vi gifter oss, så vi funderar på att ha en liten ceremoni med familjerna nu i sommar/höst, och sedan ha vårt stora bröllop som planerat nästa sommar. Nu till min fråga: Har hört att man kan få en välsignelse av äktenskapet i efterhand - stämmer det? Isf skulle vi ju kunna gifta oss borgerligt nu och sedan få välsignelse i samband med bröllopet, vilket hade känts som en bra lösning för oss. Usch, det här är verkl en situation man inte vill vara i..

• passionsblomman

Åh vad tråigt att höra! Mina varmaste kramar till dig!
    sockersmulan skrev 2009-08-03 11:35:25 följande:
    HejDet är så att min mamma har blivit allvarligt sjuk, och vi vet inte om hon kommer att leva nästa sommar när jag och min blivande ska ha vårt bröllop. Vet att hon väldigt gärna vill vara med när vi gifter oss, så vi funderar på att ha en liten ceremoni med familjerna nu i sommar/höst, och sedan ha vårt stora bröllop som planerat nästa sommar. Nu till min fråga: Har hört att man kan få en välsignelse av äktenskapet i efterhand - stämmer det? Isf skulle vi ju kunna gifta oss borgerligt nu och sedan få välsignelse i samband med bröllopet, vilket hade känts som en bra lösning för oss. Usch, det här är verkl en situation man inte vill vara i..
  • Kjell Präst
    sockersmulan skrev 2009-08-03 11:35:25 följande:
    HejDet är så att min mamma har blivit allvarligt sjuk, och vi vet inte om hon kommer att leva nästa sommar när jag och min blivande ska ha vårt bröllop. Vet att hon väldigt gärna vill vara med när vi gifter oss, så vi funderar på att ha en liten ceremoni med familjerna nu i sommar/höst, och sedan ha vårt stora bröllop som planerat nästa sommar. Nu till min fråga: Har hört att man kan få en välsignelse av äktenskapet i efterhand - stämmer det? Isf skulle vi ju kunna gifta oss borgerligt nu och sedan få välsignelse i samband med bröllopet, vilket hade känts som en bra lösning för oss. Usch, det här är verkl en situation man inte vill vara i..
    Det går alldeles utmärkt att få ett borgerligt ingånget äktenskap välsignat i efterhand. Den välsignelseceremonien kan göras rätt vigsellik med böner, psalmsång och bibelläsning, men den juridiska delen (frågorna, löftena, tillkännagivandet)ingår inte i en välsignelseakt över ingånget äktenskap. Vill man gärna ha med dessa delar så går det att formulera om dem så att välsignelseakten blir ännu mer vigsellik. Detta kan ni diskutera med den präst som ska genomföra välsignelseakten.
  • sockersmulan

Perfekt! Tack för snabbt svar!

Kjell Präst skrev 2009-08-03 11:53:53 följande:

Det går alldeles utmärkt att få ett borgerligt ingånget äktenskap välsignat i efterhand. Den välsignelseceremonien kan göras rätt vigsellik med böner, psalmsång och bibelläsning, men den juridiska delen (frågorna, löftena, tillkännagivandet)ingår inte i en välsignelseakt över ingånget äktenskap. Vill man gärna ha med dessa delar så går det att formulera om dem så att välsignelseakten blir ännu mer vigsellik. Detta kan ni diskutera med den präst som ska genomföra välsignelseakten.
Svar på tråden Fråga prästerna 8