• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • passionsblomman

Jag lovar, det skulle hända. Brudar accepterar inte vad som helst numera. Präster som överglänser dem på DERAS dag går inte för sig.

Frulle skrev 2009-07-24 11:01:07 följande:
    hahaha!! Äääääh sluta!!
  • Frulle

Men jag överglänser absolut ingen!!!
    Men ni är snälla iaf!

• Mmmajsan

Tack för svaret, Kjell präst!

• tågjäntan

Frulle, du kan ju stödja Kjell i hans rekomendationer av psalmer .
    Inget fel på dem eller så. Själv har jag nog inte hört någon av dem. Men kanske just för att de inte är så kända.

• Frulle

Du menar 84 och 411?? Ja då. Dom hade vi på vår vigsel. Tack vare Kjell!!

tågjäntan skrev 2009-07-25 23:35:16 följande:
    Frulle, du kan ju stödja Kjell i hans rekomendationer av psalmer .Inget fel på dem eller så. Själv har jag nog inte hört någon av dem. Men kanske just för att de inte är så kända.
  • Kjell Präst

Här sitter jag på Gekås camping och skriver ett inlägg...
    Var bara tvungen att säga det

• Arwent

Kjell Präst skrev 2009-07-26 21:09:39 följande:

Här sitter jag på Gekås camping och skriver ett inlägg...Var bara tvungen att säga det
    Dit ska jag i morgon
  • Frulle

Här sitter jag på Gekås camping och skriver ett inlägg...Var bara tvungen att säga det
  • Fjällbruttan

Hmmm... har shoppingdjävulen tagit dig??
    Eller försöker du leda oss andra ur fördärvet??

Ja... lite avundsjuk blir jag ju, det enda jag shopppade var en verktygslåda på Claes Ohlsson på vår semester...

411 och 84 är bäst!!

• Kjell Präst
    Fjällbruttan skrev 2009-07-26 22:21:39 följande:
    Hmmm... har shoppingdjävulen tagit dig??
    När det gäller Gekås har shoppingdjävulen absolut tagit tag i mig, vi åker hit en vecka varje år...det finns ju så grymt mycket bra grejer...
Svar på tråden Fråga prästerna 8