• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • källerudd
    prästeriet skrev 2009-07-22 21:32:56 följande:
    Jag förväntar mig absolut inte att bli medbjuden på middagen efter vigseln. Eftersom jag jobbar i en vigselförsamling hade det blivit fest varje lördag jag jobbar i så fall... Bjud med prästen om ni har en relation eller om det av något skäl känns rätt för just er. Men det är alltså inget måste.
    Min pappa känner prästen, jag vet vem han är till utseendet men inte mer än så...skulle kännas lite konstigt att ha honom med, kanske middagen då eftersom vi gifter oss en bit från stan..men om det skulle bli middag vore det alltså helt ok att placera honom längre bort från oss...

tack för svaret
  • Jeez

Jag har svarat i din tråd nu! Jag är fö också präst om det nu gör skillnad...

Peridot skrev 2009-07-22 19:37:15 följande:
    HejBehöver hjälp!har lagt in en tråd www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3493546.html( om den funkar)(Prästen tar med barnen på middagen)Vad gör vi????????
  • Kjell Präst
    prästeriet skrev 2009-07-22 21:32:56 följande:
    Jag förväntar mig absolut inte att bli medbjuden på middagen efter vigseln.
    Inte jag heller. Och blir jag det, tackar jag nej.
  • Aleta

Förr var det nog så att man alltid bjöd med prästen och han (den fanns nog inga kvinnliga då) satt till och med bredvid bruden.
    (Detta enligt min 60 år gamla etikettbok. Vi kan nog konstatera att det är mycket ovanligt numera. )

Bjud honom om ni eller er familj har en relation till honom, om ni vill. Det hade i alla fall jag gjort just i och med att ni gifter er på ert sommarställe och sedan även har festen där. (Fast jag skulle inte placera honom bredvid bruden, men någonstans nära eller på honnörsbordet om ni har ett sådant.

källerudd skrev 2009-07-22 21:13:42 följande:
    Jag har en fråga angående prästen på middag. Vi ska vigas utomhus vid mina föräldrars sommarställe och sen även har middag och fest där. Min mamma sa häromdagen att (när vi pratade om honörsbord och vilka som skall sitta nära) prästen skall sitta högt upp (på den arm som går från honörsbordet) alltså nära oss...Jag blev helt förvånad då jag inte haft en tanke på att prästen skall vara med på middagen. Men hon sa att det var brukligt..Är det så, ska prästen vara med på middag och fest?? Om han nu skall vara med måste han sitta högt upp då????Där vill vi ju våra närmaste skall sitta??
  • chokladmonstret

Hejhej Jag och min Sambo ska gifta oss vid stranden i närheten av våran stuga nästa midsommardagen.
    Min fråga är hur går en sådan cermoni till? hur gör man med psalmerna när det inte finns orgel och sådant?
    Antar att vi inte kommer träffa prästen föränn till våren så man är lite nyfiken hur det går till.
    Sen en till fråga eftersom vi gifter oss 7 mil hemifrån så blir det en präst som kommer från församlingen i den staden närmast, kvinnan i pastorsexpeditionen nämnde något om att dom skickar räkning till våran församling, en kompis till mig nämnde något om att våran församling måste acceptera det innan stämmer det?

• Jeez

ORdningen för en kyrklig vigsel är samma oavsett var den sker. Kolla på svenska kyrkans hemsida. Hur man löser pslamer varierar från präst till präst. Man sjunger a capella eller har någon som kompar på lämpligt instrument tex.

Vigselclearingen som finns mellan församlingar är endast obligatorisk i kombination med kyrkorummet. Det betyder att er hemförsamling inte har skyldighet att betala vigselförsamlingen för präst etc om ni har vigseln på stranden. De kan välja att göra det, men har inte skyldighet alltså (om inte just dessa två församlingar har en särskild överenskommelse).

Oavsett så ska inte ni betala något. Ställer de upp med präst (vilket de inte har _skyldighet_ till utanför kyrkorummet) så får i slutändan den församlingen bjussa på det om de inte får betalt av er hemförsamling.

chokladmonstret skrev 2009-07-23 00:04:54 följande:
    Hejhej Jag och min Sambo ska gifta oss vid stranden i närheten av våran stuga nästa midsommardagen.Min fråga är hur går en sådan cermoni till? hur gör man med psalmerna när det inte finns orgel och sådant? Antar att vi inte kommer träffa prästen föränn till våren så man är lite nyfiken hur det går till.Sen en till fråga eftersom vi gifter oss 7 mil hemifrån så blir det en präst som kommer från församlingen i den staden närmast, kvinnan i pastorsexpeditionen nämnde något om att dom skickar räkning till våran församling, en kompis till mig nämnde något om att våran församling måste acceptera det innan stämmer det?
  • källerudd

På tal om det här med vigsel utomhus och musik. Måste man välja psalmer el kan vi välja "vanlig" musik? Kommer troligtvis ha en solist som sjunger en el två sånger...räknas det in i det där vanliga 3 psalmerna el är det utöver??

• Burre Präst
    källerudd skrev 2009-07-23 10:05:09 följande:
    På tal om det här med vigsel utomhus och musik. Måste man välja psalmer el kan vi välja "vanlig" musik? Kommer troligtvis ha en solist som sjunger en el två sånger...räknas det in i det där vanliga 3 psalmerna el är det utöver??
    Psalmer är sånger ur psalmboken som församlingen sjunger gemensamt. Minst 2 sådana skall vara med i den kyrkliga vigseln oavsett om den sker i en kyrka eller på en badbrygga.

Att en solist sjunger är inte psalmsång.
  • Fjällbruttan

Ett litet tips eftersom ni ska vara ute, tryck upp ett litet blad med de psalmer ni ska ha, så slipper ni krångla med psalmböcker.
    Så gjorde vi, där vi också skrev vigselförättarens namn och solister och trubadurens namn, alla tyckte det var jättetrevligt.
    Inboxa om du vill ha en mall.

Har ni nån som är van att spela tror inte jag att det är några problem med psalmerna, vi hade 84 och 411 efter rekomendation av Kjell, och de var jättefina och lät vackert med gitarr!

Lycka till

källerudd skrev 2009-07-23 10:05:09 följande:
  • Wiggy

Vår präst tillträder inte förrän veckan före vårt bröllop. Så jag tänkte att vi måste planera vigselprogrammet i förtid. Får man ha 4 solosånger? Utöver de två obligatoriska psalmerna då, alltså. Vi vill ha mycket musik på bröllopet, nämligen.

Svar på tråden Fråga prästerna 8