• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-07-21 14:17:43 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-21 14:05:16 följande:
    Att du har sådan totalkoll, så det är därför du inte behöver öva!
    Nej, jag har inte totalkoll men jag har som sagt allting nedskrivet. Brudparet ska inte behöva komma ihåg särskilt mycket, kyrkan betalar mig för att ha koll under en gudstjänst. För övrigt har jag själv under mina 42 år aldrig anklagat någon för att ha hybris, speciellt inte någon jag inte känner.
  • Kjell Präst
    Jeez skrev 2009-07-21 12:31:55 följande:
    Jo, jag skriver ner en del. Men jag vill inte ha långa personbeskrivningar på brudpar, jag vill komma ihåg dem!Kjell Präst skrev 2009-07-21 09:48:24 följande:
    Jag skriver inte heller ned långa personbeskrivningar, jag skriver ned det jag anser mig behöva för vigseltalet. Sedan skriver jag ut en egen agenda för gudstjänsten där allt jag ska säga och göra finns med. Skulle aldrig klara mig annars...
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-21 14:38:53 följande:

Nej, jag har inte totalkoll men jag har som sagt allting nedskrivet. Brudparet ska inte behöva komma ihåg särskilt mycket, kyrkan betalar mig för att ha koll under en gudstjänst. För övrigt har jag själv under mina 42 år aldrig anklagat någon för att ha hybris, speciellt inte någon jag inte känner.
    Oj, det tog du visst på riktigt seriöst allvar!
  • För  kärlekens  skull

Låter som du tjafsar.... starta din egentråd om du oxå är "Präst" Denna tråd ´år till för oss som vill veta och inget annat.... som får råd av Kjell Präst......

Soldemor skrev 2009-07-21 14:54:42 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-21 14:38:53 följande:
    Oj, det tog du visst på riktigt seriöst allvar!
  • Soldemor

För kärlekens skull skrev 2009-07-21 16:17:06 följande:

Låter som du tjafsar.... starta din egentråd om du oxå är "Präst" Denna tråd ´år till för oss som vill veta och inget annat.... som får råd av Kjell Präst......
    Du må se det som tjafs, men jag berättar bara hur jag gör, sen må man ta det som man vill!
  • Kjell Präst

Ja, självklart blev jag irriterad över att få höra att jag har hybris. Mycket kan man om man är präst anklaga mig för. Att jag är rätt ytlig teologiskt, att jag är usel på konfirmander exempelvis - och de anklagelserna skulle vara sanna. Men hybris är en åkomma jag inte lider av. Nu hörde jag ju inte ditt tonfall, kanske var det skämtsamt menat.
    Att berätta att vi gör olika är däremot självklart okay och på sitt sätt berikande. För min del lägger jag ned den här diskussionen nu.

• Heloise

jag har en fråga om själva intåget. Vår präst sa att vi skulle gå först, sen tärnor och marsalkar och sist prästen, men vi var och kikade i kyrkan igår och det är så himla trångt uppe vid altaret att jag vette tusan hur det ska gå när den gravida tärnan ska maka sig förbi mig och mitt långa släp( det är en liten trappa upp)
    Kan man vända på allt? Dvs präst först sen tärnorna och marsalkarna och sist vi, på det sättet behöver inte alla flytta på sig som om det vore hela havet stormar.

• Heloise

Vill bara påpeka att det står "fråga prästERNA" dvs plural, alltså är det ju inte konstigt om det är fler präster i den hr tråden,om tråden bara var till för en präst borde det ju stått fråga prästen inte sant.
    För kärlekens skull skrev 2009-07-21 16:17:06 följande:

• Burre Präst
    Heloise skrev 2009-07-22 09:36:30 följande:
    jag har en fråga om själva intåget. Vår präst sa att vi skulle gå först, sen tärnor och marsalkar och sist prästen, men vi var och kikade i kyrkan igår och det är så himla trångt uppe vid altaret att jag vette tusan hur det ska gå när den gravida tärnan ska maka sig förbi mig och mitt långa släp( det är en liten trappa upp)Kan man vända på allt? Dvs präst först sen tärnorna och marsalkarna och sist vi, på det sättet behöver inte alla flytta på sig som om det vore hela havet stormar.
    Prata med er vigselpräst om saken. Processioner kan byggas upp antingen enligt principen "Viktigast går sist" eller "Viktigast går först". Kanhända tycker er präsr att ni ska gå först så att gästerna kan fotografera er utan att riskera på en prästarm i vägen eller så.

För egen del brukar jag fråga brudparen om de vill jag ska gå före eller ej; en del vill gärna ha prästen framför sig medan andra helst inte vill det. Men oftast går vi i just den ordning du nämner; präst, ev brudnäbb tärna/marskalk, brudpar.
  • Heloise

Tack för svar då ska jag prata med prästen om det innan vigseln på lördag, han är i London och kommer inte hem förrens på fredag kväll. Ville bara kolla så att det inte är fel enligt kyrkan. Han har säkert inga problem med omvänt ordning.

Svar på tråden Fråga prästerna 8