• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Tojk

Men om man har följe och vill få fina foton, varför inte vänta tills tärnor/marsalkar och prästen kommit fram och sen börjar man själv gå. Eller är det helt fel att göra så?

Var bara en tanke som slog mig

• allehanda
    Heloise skrev 2009-07-22 09:36:30 följande:
    jag har en fråga om själva intåget. Vår präst sa att vi skulle gå först, sen tärnor och marsalkar och sist prästen, men vi var och kikade i kyrkan igår och det är så himla trångt uppe vid altaret att jag vette tusan hur det ska gå när den gravida tärnan ska maka sig förbi mig och mitt långa släp( det är en liten trappa upp)Kan man vända på allt? Dvs präst först sen tärnorna och marsalkarna och sist vi, på det sättet behöver inte alla flytta på sig som om det vore hela havet stormar.
    Varför skall tärnan gå förbi dig????
    Brudparet står väl längst fram hos prästen och sedan vid sidorna står brudföljet eller har detta ändrat sig sen förra månaden när jag sist hade bröllop?
  • Jeez

Japp, nya direktiv från riks kom igår

allehanda skrev 2009-07-22 16:26:39 följande:
    Varför skall tärnan gå förbi dig????Brudparet står väl längst fram hos prästen och sedan vid sidorna står brudföljet eller har detta ändrat sig sen förra månaden när jag sist hade bröllop?
  • allehanda
    Jeez skrev 2009-07-22 17:43:45 följande:
    Japp, nya direktiv från riks kom igår
    Puh, jobbigt att komma tillbaka efter semestern när ni ändrar såna saker!!!
  • Heloise

Därför att man måste gå uppför en trappa för att komma till altaret och det är ca 0.5 m mellan där jag står och där de ska stå, hon är gravid. Det är klart att de kan stå ca 3 m bort ifrån oss men prästen sa att de skulle stå vid sidan om oss och pekade vart han tyckte att de skulle stå alltså måste de oxå uppför trappen, där mitt släp kommer ligga och runt förbi oss, det sväller ut och blir större så de kan stå vid sidan om oss.

www.soldathemmet.se/bild/index.html kolla på bild 7.

allehanda skrev 2009-07-22 16:26:39 följande:
    Varför skall tärnan gå förbi dig????Brudparet står väl längst fram hos prästen och sedan vid sidorna står brudföljet eller har detta ändrat sig sen förra månaden när jag sist hade bröllop?
  • allehanda

Jag tyckte du skrev att hon skulle förbi men hon skall alltså upp jämsides med dig i den rätt stora kyrkan, det kommer att gå hur bra som helst. Jag har fyra små kyrkor och en stor på jobbet och har ALDRIG löst folk uppe vid sidan om brudparet(det finns liksom inte golvplats).

• källerudd

Jag har en fråga angående prästen på middag.

Vi ska vigas utomhus vid mina föräldrars sommarställe och sen även har middag och fest där. Min mamma sa häromdagen att (när vi pratade om honörsbord och vilka som skall sitta nära) prästen skall sitta högt upp (på den arm som går från honörsbordet) alltså nära oss...Jag blev helt förvånad då jag inte haft en tanke på att prästen skall vara med på middagen. Men hon sa att det var brukligt..

Är det så, ska prästen vara med på middag och fest??

Om han nu skall vara med måste han sitta högt upp då????
    Där vill vi ju våra närmaste skall sitta??

• prästeriet
    källerudd skrev 2009-07-22 21:13:42 följande:
    Är det så, ska prästen vara med på middag och fest?? Om han nu skall vara med måste han sitta högt upp då????Där vill vi ju våra närmaste skall sitta??
    Jag förväntar mig absolut inte att bli medbjuden på middagen efter vigseln. Eftersom jag jobbar i en vigselförsamling hade det blivit fest varje lördag jag jobbar i så fall... Bjud med prästen om ni har en relation eller om det av något skäl känns rätt för just er. Men det är alltså inget måste.
  • Heloise

Ja vi får väl provgå, men kyrkan ser betydligt större ut än vad den är. Jag låter vår präst avgöra vad som blir bäst.

allehanda skrev 2009-07-22 20:14:27 följande:
    Jag tyckte du skrev att hon skulle förbi men hon skall alltså upp jämsides med dig i den rätt stora kyrkan, det kommer att gå hur bra som helst. Jag har fyra små kyrkor och en stor på jobbet och har ALDRIG löst folk uppe vid sidan om brudparet(det finns liksom inte golvplats).
Svar på tråden Fråga prästerna 8