• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Fjällbruttan

Min man var lite glad över regnet i dalarna på vår semester så han fick TVÅ halvdagar på Claes Ohlsson... andra dagen satt de två äldsta kvar i bilen och kollade på dvd... de vägrade följa med in
    Kjell Präst skrev 2009-07-27 13:38:06 följande:
    När det gäller Gekås har shoppingdjävulen absolut tagit tag i mig, vi åker hit en vecka varje år...det finns ju så grymt mycket bra grejer...
  • Burre Präst

När det gäller Gekås har shoppingdjävulen absolut tagit tag i mig, vi åker hit en vecka varje år...det finns ju så grymt mycket bra grejer...
    En *vecka* på GeKås? Nog för att jag har hört att varuhuset är stort men ...

Själv sitter jag just nu i ett tält på ett scoutläger.
  • wiicky

Klart man ska till Gekås. Själv åker vi dit till veckan. Kanske kan man hitta något som passar till den stora dagen..

• Arwent

Jag vill bara utfärda en varning för alla som planerar att åka dit. Gör inte det! (Inte Kjell då som redan är där)
    Det var den värsta kö jag någonsin sett in till varuhuset.:-0 Vi åkte hem igen, bättre att vänta några veckor tills semestrarna är över så kanske man kan röra sig där inne...

• Kjell Präst

Burre Präst skrev 2009-07-27 15:54:46 följande:

En *vecka* på GeKås? Nog för att jag har hört att varuhuset är stort men ...Själv sitter jag just nu i ett tält på ett scoutläger.
    En vecka per år, två besök varje dag under den veckan. Sedan har vi handlat så det räcker för ett år...
  • Kjell Präst
    Arwent skrev 2009-07-27 18:57:20 följande:
    Jag vill bara utfärda en varning för alla som planerar att åka dit. Gör inte det! (Inte Kjell då som redan är där) Det var den värsta kö jag någonsin sett in till varuhuset.:-0 Vi åkte hem igen, bättre att vänta några veckor tills semestrarna är över så kanske man kan röra sig där inne...
    Vi var där första gången på morgonen, då kunde man gå rätt in. När vi tog lunch hade bautakön Bertil infunnit sig (över en timme för att komma in, sa de i kötelefonen när vi ringde och kollade). Som tur var hade vi fått en stämpel på handen när vi gick ut, så vi kunde gå direkt in på eftermiddagen också...
  • Arwent

Kjell Präst skrev 2009-07-27 19:08:13 följande:

Vi var där första gången på morgonen, då kunde man gå rätt in. När vi tog lunch hade bautakön Bertil infunnit sig (över en timme för att komma in, sa de i kötelefonen när vi ringde och kollade). Som tur var hade vi fått en stämpel på handen när vi gick ut, så vi kunde gå direkt in på eftermiddagen också...
    Smart drag! Det var då efter lunch som vi kom dit...
  • katarina1984

Vilka psalmer skulle kunna passa till ett bröllop nu den 19 September? Vi tänker oss att ha två solosånger också

• Kjell Präst
    katarina1984 skrev 2009-07-28 14:24:40 följande:
    Vilka psalmer skulle kunna passa till ett bröllop nu den 19 September? Vi tänker oss att ha två solosånger också
    Jag är just nu i Ullared och har inte tillgång till psalmbok Vigselpsalmerna nr 84 och 411 föreslår jag dock alltid, som du ser ovan. I övrigt får jag återkomma när jag kommer hem
  • Frulle

Kjell Präst skrev 2009-07-28 17:36:11 följande:
    Jag är just nu i Ullared och har inte tillgång till psalmbok Vigselpsalmerna nr 84 och 411 föreslår jag dock alltid, som du ser ovan. I övrigt får jag återkomma när jag kommer hem
Svar på tråden Fråga prästerna 8