• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Tindre

Det skulle ju underlätta om jag visste vad jag letade efter då. *skäms en aning*

• Wiggy

Räcker det inte bara att översätta själva bröllopsprogrammet då?

• Kjell Präst
    Tindre skrev 2009-08-06 13:33:50 följande:
    Det skulle ju underlätta om jag visste vad jag letade efter då. *skäms en aning*
    Tala med vigselprästen. Det finns ofta en flerspråkig handbok på församlingsexpeditionen.
  • Tindre

Tackar Kjell, ska höra med honom!

Wiggy - jo, men jag vill gärna ha de "rätta" orden. Klart jag kan direktöversätta, men då blir det inga fancypancy ord. Å det ska det ju vara såklart!

• För  kärlekens  skull

Psalm 791 Du vet väl om att du ´är värdefull

kan den funka som psalm under vigseln????

• Svanboet

Jag säger inget om hur väl den fungerar som vigelpsalm men för mig är den en konfa-psalm.

För kärlekens skull skrev 2009-08-07 07:57:22 följande:

Psalm 791 Du vet väl om att du ´är värdefullkan den funka som psalm under vigseln????
  • fansanb

Hur mycket måste prästen prata om gud vid vigseln? Vi är inte alls högkyrkliga av oss och skulle föredra om fokus låg vid det mänskliga, är det fel att fråga prästen om detta? Vill ju inte förolämpa honom på något sätt.

• Frulle

Varför inte gifta er borgerligt då??
    Du hör ju själv att det är konstigt om man ska fråga en PRÄST som arbetar i en KYRKA om han kan dämpa pratet om gud..

fansanb skrev 2009-08-07 08:18:22 följande:
    Hur mycket måste prästen prata om gud vid vigseln? Vi är inte alls högkyrkliga av oss och skulle föredra om fokus låg vid det mänskliga, är det fel att fråga prästen om detta? Vill ju inte förolämpa honom på något sätt.
  • Svanboet

Denna typ av frågor stöer sig verkligen präster på. Det är inte lämpligt eftersom vigseln är en GUDstjänst och den firas i kyrkan för att GUD ska välsigna äktenskapet och då är det väl inte mer än rätt att det pratar om snubben. Att sen tonvikten ligger på brudparet som vigs - det tror jag är underförstått.

fansanb skrev 2009-08-07 08:18:22 följande:
  • fansanb

Tänkte ha en borgerlig vigsel först, men insåg sen att jag faktiskt vill stå i kyrkan framför en präst. Förstår ju självklart att det är "Guds hus" och så vidare men har varit med om bröllop där präster (nästan) enbart talat om kärlek vid vigseln och de som lagt all fokus på Gud, så därför vore det intressant att höra om det enbart är upp till prästen eller om frågan faktiskt är fri.
    Tack för era svar!:)

Frulle skrev 2009-08-07 08:37:13 följande:
    Varför inte gifta er borgerligt då??Du hör ju själv att det är konstigt om man ska fråga en PRÄST som arbetar i en KYRKA om han kan dämpa pratet om gud..
    [/citat]
    Svanboet skrev 2009-08-07 08:43:47 följande:
    [citat]
    Denna typ av frågor stöer sig verkligen präster på. Det är inte lämpligt eftersom vigseln är en GUDstjänst och den firas i kyrkan för att GUD ska välsigna äktenskapet och då är det väl inte mer än rätt att det pratar om snubben. Att sen tonvikten ligger på brudparet som vigs - det tror jag är underförstått.
Svar på tråden Fråga prästerna 8