• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Duchess

Ett tillägg: Det finns ännu ett utbildningsalternativ om man vill bli präst i Svenska Kyrkan, nämligen prästutbildningen på Johannelunds Teologiska högskola. Den är mer integrerad (varvar teori och praktik), men man läser ungefär samma kurser på universitetet. Sedan tillkommer en del profilkurser på Johannelund.

/ gammal J-lundselev

Kjell Präst skrev 2009-08-12 05:17:06 följande:

Ja, minst fem års utbildning har man. Först fyra teoretiska år på universitet/högskola, så ett år där man får lära sig hantverket, dvs man döper dockor, håller begravningar med tom kista och viger sina klasskamrater och så. Det sista året äger rum på något av Svenska kyrkans två "Pastoralinstitut" som ligger i Lund och Uppsala.Dessutom tillkommer (i Stockholm, vet inte hur det ser ut i andra stift)"Svenska kyrkans grundkurs" som löper på ett år heltid eller en termin på halvtid.Ja, så såg utbildningen ut när jag studerade - nu pågår förändringar av präststudierna där man mer kommer att varva teori och praktik. Men en sak är säker: Det vigs inga outbildade präster för tjänst i Svenska kyrkan.
  • JustMeAndMyLove

Ja det är inte konstigt att ni kan era saker här på BT :)
    Är faktiskt imponerad. Självklart trodde jag inte att man bara gick och blev prsät utan utbildning men att den var så omfattande hade jag ingen aning om.
    Får ni utbildning i samtalstherapi (eller liknande) med? Tycker många säger att man kan gå och prata med en präst om man mår dåligt. Känner en som gjorde det, hon tyckte det var det bästa hon gjort!

Kjell Präst skrev 2009-08-12 05:17:06 följande:

Ja, minst fem års utbildning har man. Först fyra teoretiska år på universitet/högskola, så ett år där man får lära sig hantverket, dvs man döper dockor, håller begravningar med tom kista och viger sina klasskamrater och så. Det sista året äger rum på något av Svenska kyrkans två "Pastoralinstitut" som ligger i Lund och Uppsala.Dessutom tillkommer (i Stockholm, vet inte hur det ser ut i andra stift)"Svenska kyrkans grundkurs" som löper på ett år heltid eller en termin på halvtid.Ja, så såg utbildningen ut när jag studerade - nu pågår förändringar av präststudierna där man mer kommer att varva teori och praktik. Men en sak är säker: Det vigs inga outbildade präster för tjänst i Svenska kyrkan.
  • JustMeAndMyLove

Men hur gör rabiner och "präster" av andra religioner i Sverige? Finns det utbildning för dem med?

Duchess skrev 2009-08-12 09:04:59 följande:
    Ett tillägg: Det finns ännu ett utbildningsalternativ om man vill bli präst i Svenska Kyrkan, nämligen prästutbildningen på Johannelunds Teologiska högskola. Den är mer integrerad (varvar teori och praktik), men man läser ungefär samma kurser på universitetet. Sedan tillkommer en del profilkurser på Johannelund. / gammal J-lundselevKjell Präst skrev 2009-08-12 05:17:06 följande:
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-12 13:50:01 följande:
    Får ni utbildning i samtalsterapi (eller liknande) med?
    Ja, sista året ingår utbildning i själavård. Tidigare under utbildningen finns möjligheten att läsa detta som tillval.
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-12 13:50:47 följande:
    Men hur gör rabiner och "präster" av andra religioner i Sverige? Finns det utbildning för dem med?
    Här blir jag svarslös. Jag vet helt enkelt inte. Det enda jag känner till är att pastorer i "frikyrkan" kan få sin utbildning bland annat på Missionskyrkans, Baptistsamfunders och metodistkyrkans skola Teologiska Högskolan i Stockholm. Det är en ekumenisk skola där även många blivande präster i Svenska kyrkan läser (däribland jag)
  • tågjäntan

Kjell Präst skrev 2009-08-12 15:07:49 följande:

Här blir jag svarslös. Jag vet helt enkelt inte. Det enda jag känner till är att pastorer i "frikyrkan" kan få sin utbildning bland annat på Missionskyrkans, Baptistsamfunders och metodistkyrkans skola Teologiska Högskolan i Stockholm. Det är en ekumenisk skola där även många blivande präster i Svenska kyrkan läser (däribland jag)
    och Örebro Teologiska Högskola, ÖTH.

Inom frikyrkan brukar det ju kallas pastor. I början i vissa frikyrkor betonade man "lekmannaskapet" - att alla kunde tjäna i församlingen. Inom pingst tex är det först sedan 1999 som det finns en teologisk högskola; Pingstförsamlingarnas Teologiska Seminarium, PTS. Tidigare har det funnits ett och två åriga bibellinjer på folkhögskolor. Inom pingst finns det inget krav på att man måste vara utbildad pastor, även om jag tror att de är på väg däråt så småningom. Utan det har mer fungerat med att den yngre har gått med den äldre och på så sätt vuxit in i rollen. För att sedan få vigselrätt så behövar man ha jobbat minst tre år som pastor tror jag. En stor skillnad är oxå att det är kyrkan/församlingen som har vigselrätt som i sin tur delegerar den till pastorn efter att han/hon har gått en vigselförättarkurs.
  • pettan

Har säkert blivit frågat förut men exakt vad står brudöverlämning för?
    Kanske en dum fråga o jag vet att det handlar om att kvinnan blir lämnad från pappan till maken för att nu tas om hand av honom men skulle vilja vet mer exakt!

• Svanboet

Jag är ju inte helt hundra på vad du menar med mer eftersom det är grundtanken att kvinnan lämnar bort av fadern till en ny man - som en ägodel som byter ägare. Kvinnan byter försörjare och får då en ny "herre" - typ. Jag illar inte fenomenet som du säkert förstår och jag har därför inte tagit reda på mer om det än så.

pettan skrev 2009-08-14 14:16:59 följande:
    Har säkert blivit frågat förut men exakt vad står brudöverlämning för? Kanske en dum fråga o jag vet att det handlar om att kvinnan blir lämnad från pappan till maken för att nu tas om hand av honom men skulle vilja vet mer exakt!
  • Burre Präst
    pettan skrev 2009-08-14 14:16:59 följande:
    Har säkert blivit frågat förut men exakt vad står brudöverlämning för? Kanske en dum fråga o jag vet att det handlar om att kvinnan blir lämnad från pappan till maken för att nu tas om hand av honom men skulle vilja vet mer exakt!
    Anledningen att det just är fadern som överlämnar bruden till brudgummen är att han därmed överförde förmyndarrätten till brudgummen. Före vigseln var fadern kvinnans förmyndare, efter vigseln var det maken.

Jag har för mig att det i vissa ortodoxa kyrkor förut förekom att fadern även lämnade över ett ris till brudgummen för att understryka att han även övertog uppfostringsansvaret.

Som du förstår gillar inte jag heller den här traditionen och jag gör vad jag kan för att den inte ska få fäste här. Det är alltså en främmande tradition som egentligen inte förekommit här förrän efter 2:a världskriget. idag är det inte heller vanligt förkommande, även om man kan förledas att tro det av diskussioner härinne, det absolut vanligaste är fortfarande den gamla svenska traditionen att brud och brudgum går in tillsammans i kyrkan.
Svar på tråden Fråga prästerna 8