• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • passionsblomman

Såklart!

Den har jag varit med och sjungit sedan barnsben i alla möjliga olika gudstjänster och samanhang.

För kärlekens skull skrev 2009-08-07 07:57:22 följande:

Psalm 791 Du vet väl om att du ´är värdefullkan den funka som psalm under vigseln????
  • tågjäntan

Alltid redo!

Kjell Präst skrev 2009-08-04 22:41:38 följande:

Vad ska man med präster till när det finns vikarierande Frullar och tågjäntor...?
  • tågjäntan

Jag tycker den är jätte-fin. Den kan ni absolut ha. Just nu sjunger jag den ofta för min 4,5 månaders bäbis .

Psalm 791 Du vet väl om att du ´är värdefullkan den funka som psalm under vigseln????
  • Miss Giggle

vad är det med bebisar och psalmer egentligen? Min dotter absolut älskar Måne och Sol!
    Sjunges minst 5ggr/dag lätt till samma glädje för lillan varje gång!

• Kjell Präst
    fansanb skrev 2009-08-07 08:18:22 följande:
    Hur mycket måste prästen prata om gud vid vigseln? Vi är inte alls högkyrkliga av oss och skulle föredra om fokus låg vid det mänskliga, är det fel att fråga prästen om detta? Vill ju inte förolämpa honom på något sätt.
    Förolämpad skulle jag inte bli om jag fick frågan, men liiiite uppgivet skulle jag nog sucka... Det är ju mitt jobb, min uppgift att förkunna ordet om Gud. Det gör jag i högmässor, vid begravningar, vid dop och vid vigslar (samt, i mitt fall, på BT...). Det går inte att plocka bort "det gudomliga" i en vigsel. Man kan som präst förstås välja att betona de mänskliga relationerna men avviker ändå inte från sin uppgift eftersom man som kristen och präst ser alla mänskliga relationer som beroende av Gud.
  • Kjell Präst

Jag har nog inte haft den som vigselpsalm, däremot är den ofta förekommande vid dop (och konfirmation,som sagt). Det betyder förstås inte att man inte kan ha den som vigselpsalm, jag skulle godkänna den omedelbart.
  • tågjäntan

Vår dotter är ju inte så gammal än, men det verkar som att hon börjat gilla att man sjunger för henne. Fast då spelar det ingen roll vilken sång, så jag går igenom nästan allt jag kan för att det inte ska bli tjatigt .

Miss Giggle skrev 2009-08-07 21:57:03 följande:

vad är det med bebisar och psalmer egentligen? Min dotter absolut älskar Måne och Sol! Sjunges minst 5ggr/dag lätt till samma glädje för lillan varje gång!
  • JustMeAndMyLove

ooh, jag sjöng (dock inte en psalm) fö mi systerdotter som jag träffa för första gången idag! Hon är bara 3,5 månader gammal men oj så hon log och vifta när vi sjöng för henne!

tågjäntan skrev 2009-08-08 22:36:45 följande:
    Vår dotter är ju inte så gammal än, men det verkar som att hon börjat gilla att man sjunger för henne. Fast då spelar det ingen roll vilken sång, så jag går igenom nästan allt jag kan för att det inte ska bli tjatigt . Miss Giggle skrev 2009-08-07 21:57:03 följande:
  • Martinaa

Du har nog redan lärt oss allt du kan!

Svar på tråden Fråga prästerna 8