• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Kjell Präst
    Martinaa skrev 2009-08-10 16:02:23 följande:
    Du har nog redan lärt oss allt du kan!
    Det hoppas jag inte
  • Alvs

Jag har en liten fråga: i kyrkan vi ska gifta oss finns ingen orgel, bara ett piano. Blir psalmerna bra ändå? Det är ju så pampigt med orgelmusik!

• Kjell Präst
    Alvs skrev 2009-08-10 16:38:45 följande:
    Jag har en liten fråga: i kyrkan vi ska gifta oss finns ingen orgel, bara ett piano. Blir psalmerna bra ändå? Det är ju så pampigt med orgelmusik!
    Ja, visst är orgeln oöverträffad! Men det blir säkert jättebra med piano också. I en av kyrkorna i församlingen där jag jobbar används pianot relativt ofta jämsides med orgeln och det låter alldeles utmärkt!
  • Honey bunny83

Hej Kjell Präst!
    kan ens mamma överlämna en i kyrkan till väntande blivande mannen?

• Kjell Präst

Honey bunny83 skrev 2009-08-10 17:17:24 följande:

Hej Kjell Präst!kan ens mamma överlämna en i kyrkan till väntande blivande mannen?
    Den svenska traditionen är att brud och brudgum går in tillsammans. Det är därför oftast upp till den enskilde/a prästen att säga ja eller nej till allt som skiljer sig från detta. Det må sedan vara överlämning av pappa, mamma, bror eller whatever.
  • Frulle

Men tänk att JAG (FRULLE) sitter här och svarar på frågor. DÅ har du gjort ett bra jobb med att lära ut!!

Kjell Präst skrev 2009-08-10 16:03:14 följande:

Det hoppas jag inte
  • Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-08-11 08:13:27 följande:
    Men tänk att JAG (FRULLE) sitter här och svarar på frågor. DÅ har du gjort ett bra jobb med att lära ut!! Kjell Präst skrev 2009-08-10 16:03:14 följande:
    Sant Men jag hoppas att jag har en del kvar att lära ut till den som så önskar
  • Frulle

Du kanske får vänta tills nästa vår då alla 2010-brudar kommer in här!

Kjell Präst skrev 2009-08-11 09:02:04 följande:

Sant Men jag hoppas att jag har en del kvar att lära ut till den som så önskar
Svar på tråden Fråga prästerna 8