• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • sofia10

Hej Kjell!

Tänkte höra med dig och du har något bra tips på psalmer om man skall gifta sig i november?

• Kjell Präst
    sofia10 skrev 2009-08-11 09:38:09 följande:
    Hej Kjell!Tänkte höra med dig och du har något bra tips på psalmer om man skall gifta sig i november?
    Hej!
    Svarade på en liknande fråga för några dagar sedan. Då skrev jag såhär:

Nummer 518 heter "Hur härligt vittna land och sjö" och är en vinterpsalm som sjungs på samma melodi som 200 "I denna ljuva sommartid". Första versen lyder:

Hur härligt vittna land och sjö
    ännu i frost och vintersnö,
    o Gud, om dina under!
    Förvissnad, öde, mörk och kall,
    är jorden dock din fotapall
    som i sin blomstrings stunder

Den är väldigt vacker, men kanske aningen för dyster för att passa på en vigsel..?
    Men i slutet på november är det ju strax advent. Varför inte ta någon adventspsalm? 103 är ju "Bereden väg för Herran"
    Min egen favorit, 104 "Gläd dig, du Kristi brud" eller varför inte nr 105 "Hosianna, Davids son"?

När det gäller vigselpsalmer i övrigt rekommenderar jag alltid, vilket trogna läsare av den här tråden vet, nr 84 och nr 411.
  • Daaling

Vet inte om det här egentligen är ditt område, men om man har noter till en viss låt på pianp. Kan man ge de noterna till den som spelar orgel? Är det samma noter eller behövs speciella orgelnoter?

• Kjell Präst
    Daaling skrev 2009-08-11 15:27:04 följande:
    Vet inte om det här egentligen är ditt område, men om man har noter till en viss låt på pianp. Kan man ge de noterna till den som spelar orgel? Är det samma noter eller behövs speciella orgelnoter?
    Det här borde jag inte svara på, för det ÄR verkligen inte mitt område och jag har en oerhörd respekt för kyrkomusikerna. Men jag tror att pianonoter fungerar även för orgel. En organist kan ju ta upp psalmboken och spela efter noterna i den, då borde det väl fungera med pianonoter också...?
  • Lillaskutt

Hej

kostar det ngt att gifta sig i svenska kyrkan? vi tänkte använda oss av den präst som jobbar i den kyrkan vi gifter oss men det är inte vår hem församling.Spelar det ngn roll?

• Kjell Präst
    Lillaskutt skrev 2009-08-11 15:32:01 följande:
    Hejkostar det ngt att gifta sig i svenska kyrkan? vi tänkte använda oss av den präst som jobbar i den kyrkan vi gifter oss men det är inte vår hem församling.Spelar det ngn roll?
    Nope, och nope!
  • Daaling

Vad är skillnaden på präst och kyrkoherde?

• Kjell Präst
    Daaling skrev 2009-08-11 15:42:58 följande:
    Vad är skillnaden på präst och kyrkoherde?
    Den skillnaden finns egentligen inte, eftersom en kyrkoherde också är präst. det handlar om olika tjänster.
    Sedan man prästvigts är man präst, det första året har man då titeln pastorsadjunkt. Sedan får man förhoppningsvis en tjänst och får då normalt titeln komminister. Blir man sedan chef för ett eller flera arbetslag får man titeln kyrkoherde. Blir man chef för ett helt stift kallas man biskop. Men präster är vi alltså allihopa.
  • Wiggy

Kyrkoherden är arbetsledare för personalen som som arbetar med den direkt kyrkliga verksamheten i pastoratet (präster och diakoner. Han ansvarar dessutom för bokföringen. En kyrkoherde i en domkyrkeförsamling kallas domprost. En präst är alltså underställd kyrkoherden.

Har jag rätt?

Svar på tråden Fråga prästerna 8