• Soon2BmrsGroth

Det här om barn på bröllop...

Vi har valt att ha en barnfri fest när vi gifter oss.
    Skrev in versen " Vi älskar barn, de är en gåva...osv" i inbjudan för att förtydliga detta.

Igår ringde min M2B´s storebror som har 2 småbarn och skulle fråga om de där angående barn som stod i inbjudan.
    Han säger att äldsta dottern på 4 år har sett fram emot detta, är i prinsessåldern och vill så gärna komma till bröllopet.
    Min M2B säger att vi får lösa detta på något sätt.

Hans storebror fortsätter och säger att barnen inte kommer att störa och att mamman kan åka hem och sova med barnen när det är dags för fest.

Då känner vi så här: är det inte bättre då att lämna barnen hos mammans föräldrar och så kommer bara dom två utan barn och kan fira utan att någon behöver försvinna från festen.

Nu har vi inga egna barn men kommer en 4 åring få ut mer av vårt bröllop än mamman som troligtvis inte kommer vara med om vi inte går med på att barnen inte får komma.

Tillslut blev det bara värre och då sa han tillslut att endast han skulle komma i så fall.

Vi kom även på att mammans föräldrar kan ju följa med till bröllopet som sedan åker hem med barnen när det är dags för festen. ( M2B´s bror med familj bor 2 timmar ifrån oss)
    Då sa han att han inte såg någon mening i det.

Vad ska vi göra, känner mig jätteledsen över att vi inte får välja över våran stora dag och att dom överväger att inte ens fira detta med oss.

De är fler som har småbarn som kommer lämna barnen hemma framför allt för deras egen skull men även för att de just är för vuxna.
    Om vi nu låter dom ta med barnen, då kommer ju alla andra tycka det är orättvist.

Varför ska det behöva bli så här....
    Vet att de är ett väldigt känsligt ämne och många tycker olika om detta men vi vill ha en barnfri fest.

• Svar på tråden Det här om barn på bröllop...
  • passionsblomman

Är det något särskilt du är upprörd över av alla inlägg i tråden? För jag har inte sett den som att det pågår någon övertalningskampanj eller att olika åsikter inte respekteras?

Det hör väl till i en tråd, att de olika åsikter som finns bland medlemmarna på forumet också visar sig i inläggen. det är ju inte samma sak som att den som berättar hur den tänker om och ser på en sak eller företeelse, dömer någon annan?

Jag tycker det är intressant att ta del av hur olika tankar det finns om olika saker.

lolca skrev 2009-04-28 22:52:15 följande:
    Men ursäkta! Några vill ha barnen med på bröllopsfesten, några vill inte! That´s it! Varför blir det en sådan "övertalningskampanj" åt båda hållen? Gör som ni själva vill och strunta i hur andra vill ha det. Vi ska inte ha barn med på vår fest, för det är en vuxenfest (inte en supa skallen i bitar fest dock). Jag har varit på bröllop där barn är med. Inse att alla inte kan tycka likadant. Alla har olika åsikter. Låt oss för guds skull ha det också utan att döma och försöka övertala varandra.
  • Birana

Men du, det är ju det som är poängen här. De vill ju ha barnfritt och det verkar inte accepteras...
    Diskusionen handlar inte om att alla ska tycka lika utan snarare att det är brudparet som bestämmer hur det ska vara och då är det bara at acceptera! Ammande barn kan stanna hemma med föräldrarna det är väl inget...Vi ska ha barnfritt på vårt bröllop och vi har som tur inga ammande men det är ju sånt man tänker på när man ska bestämma om barnen ska med eller inte. Han man en i sin närhet som ammar men som man känner måste vara med då kanske man bestämmer att ammande barn ska följa med...

lolca skrev 2009-04-28 22:52:15 följande:
    Men ursäkta! Några vill ha barnen med på bröllopsfesten, några vill inte! That´s it! Varför blir det en sådan "övertalningskampanj" åt båda hållen? Gör som ni själva vill och strunta i hur andra vill ha det. Vi ska inte ha barn med på vår fest, för det är en vuxenfest (inte en supa skallen i bitar fest dock). Jag har varit på bröllop där barn är med. Inse att alla inte kan tycka likadant. Alla har olika åsikter. Låt oss för guds skull ha det också utan att döma och försöka övertala varandra.
  • lolca
    passionsblomman skrev 2009-04-28 23:23:18 följande:
    Är det något särskilt du är upprörd över av alla inlägg i tråden? För jag har inte sett den som att det pågår någon övertalningskampanj eller att olika åsikter inte respekteras?Det hör väl till i en tråd, att de olika åsikter som finns bland medlemmarna på forumet också visar sig i inläggen. det är ju inte samma sak som att den som berättar hur den tänker om och ser på en sak eller företeelse, dömer någon annan?Jag tycker det är intressant att ta del av hur olika tankar det finns om olika saker.
    Då tycker jag att du ska läsa tråden en gång till! =)
    Visst, olika åsikter är bra, men man kanske ska tänka en eller två gånger innan man skriver saker även här. Har i olika trådar sett ganska elaka och plumpa kommentarer. Vi är här av samma orsak allihop, vi ska, tänker eller har gift oss. Sen är det upp till oss hur vi vill ha det på vårt bröllop. Några vill som sagt inte ha barn på festen, några kan inte förstå det och några kan inte förstå varför en del tycker så. Låt oss alla ha våra åsikter utan att döma!

Jag arbetar med barn, därför vill jag inte ha med barn på vår bröllopsfest. För en gångs skull vill jag njuta utan att ha barn i närheten. I vår inbjudan skrev vi att barnen nog har det roligare med en barnvakt än på vår fest, om de inte är ammande förstås, då måste de ju vara med eftersom maten är på festen

Det jag störs av är att det ibland verkar som om man inte kan acceptera andra åsikter.
  • Achintya

vår önskan var ett barnfritt bröllop men tyvärr insåg vi att det skulle bli för mkt tjafs om vi bad om det, att det fanns risk att personer som betyder mkt för min blivande inte skulle komma.
    så det blir 3 barn i tioårsåldern och någon som är snäppet äldre förutsatt att alla kommer.
    >Däremot har jag satt stopp för de allra minsta. har en brorsdotter på 4 år men min bror var helt lugn med att hon inte behövde vara där.
    Däremot blir det nog ett par spädisar, och de kan man inte göra nåt åt.

Jag år dock fortfarande kluven. Eg. ville jag inte haft någon under 18 på vår fest, ingen fyllefest direkt men ändå. Jag är också en person som mår fysisk och psykisk dåligt av att höra barnskrik. Vi har inga egna barn än och vill inte ha på ett tag. Vi är inte i det stadiet i livet då vi känner något behov av barn i vår närhet.
    Funderade skämtsamt på att man skulle skriva att endast tysta glada barn är bjudna.

• Plastix

säg till karln att det är barnfritt och dom får lösa det hur dom vill.

Om deras barn får komma kanske de andra föräldrarna undrar varför inte deras barn var välkomna?

Lika för alla liksom.

• Tindragull

Vad jobbigt när folk inte kan respektera ens önskemål. Vi ska ha ett "nästan-barnfritt" bröllop. Vi skrev i inbjudan att "vänligen respektera att vi inte vill ha med barn på vår fest" och på den inbjudan där barnet är medbjudet, så stog hon med som adressat plus att vi ringde och sa att hon var bjuden.
    Det kommer finnas 5 barn sammanlagt på vårt bröllop. Min lillebror på 14 år, min kusin på 13 år, mina barn på 5 resp 1 år och barnens kusin på 3½ år. Våra barn känns självklart att de ska vara med. Barnens kusin bjöd vi för att vår dotter ska ha nån att leka med. Min bror bjöd jag som en självklarhet och han är ju inget småbarn längre. Min kusin bjöd vi för att de reser rätt lång och för att min lillebror ska ha nån att "hänga med"...

Alla har respekterat att inga barn är medbjudna. Det har inte ens kommit nån fråga om det...

• Annecarin

Ja den här diskussionen kan nog rör upp hur mycket känslor som helst! Vi har skrivit att barnen är välkomna till kyrkan och festen vill vi fira med våra vänner! Ja tycker att det är tydlig! Har svarat när det pressats på med. Ja men vi har ingen barnvakt, vårt barn vill gärna vara med. Mitt svar är, vi har sagt inga barn. Våra barn är med till middagen sedan går de hem. Det senaste idag var att vi hade barnpassning hemma hos oss, att barnen skulle vara i vårt hus efter vigseln. Detta hade jag ingen aning om, att man som brudpar även skall ordna barnvakt. Till de som inte har barnvakt själva. Hur långt ska man sträcka sig?

Nu känner jag ledsen, snart orkar jag inte längre. Detta som jag såg framemot, börjar urarta. De är väl dock vi som bjuder som bestämmer, vi betalar detta själva!

• Michilullan

Fy, nu blev jag ruskigt rädd av att läsa den här tråden! Trodde folk respekterade om det står på inbjudan att det är barnfritt! Vad dom sen gör av barnet på ett barnfritt bröllop är ju upp till dom!
    Hur har ni skrivit på inbjudan?

• lojeli

Usch vad jobbigt... Jag åller tummarna för att det ordnar sig. Kanske har de problem med barnvakt å do kan ju ett undantag vara ok, eller?

Vi vill också ha barnfritt. Vi tror också att de flesta av våra släktingar och vänner respekterar det och antagligen själva tycker att det är rätt skönt med en barnfri tillställning. Därför vågar vi visa flexibiletet i inbjudan.

Vi kommer skriva nå´t i stil med " Vi vill helst av allt fira den här dagen med våra vuxna vänner. Men har de små kompisarna ingen annanstan att vara är de naturligtvis välkomna. Kontakta oss i så fall."

• Lady o Lufsen

Tror inte att jag har svarat i denna tråd men i många andra som berör frågan "barn eller icke barn"...

Under mina år har jag varit på oräkneliga bröllop, vissa väldigt stora som för 560 gäster, andra mindre som för 20 gäster men de flesta har varit något större än det sistnämnda.
    Barn har varit välkomna på vissa, inte på andra.

Hade själv ett lagom bröllop- 120 gäster och INGEN...måste upprepa- INGEN!- har varit sur, ledsen eller tveksam till att komma trots att vi helt enkelt skrev BARNFRITT i våran inbjudan.

Jag HAR barn, älskar dom såklart!
    Även våra barn har varit ammande, små, lite större och ännu större- precis som alla andra barn!
    När vi fick en inbjudan så fick vi rätta "mun efter matsäcken" och analysera situationen- kan vi få barnvakt? Ska en av oss vara hemma eller är det så pass nära så att vi kan dela på kvällen?
    Sen har vi gjort det vi har behövt för att:
    *Någon av oss ska i alla fall kunna närvara
    *Inte ta med barn eftersom brudparet önskat barnfritt

Hur jävla svårt kan det vara???

Skulle ALDRIG fråga brudparet om ett undantag eftersom jag helt enkelt utgår ifrån att vi inte alls var ensamma om att kunna få barnvakt- hur många barn skulle det då vara på deras fest som dom hade önskat BARNFRI???

Nej- stå på er ni som vill ha barnfritt och låt era gäster laga sitt eget läge...det går om man vill! Kanske innebär det att inte båda kan gå- men det är väl det man får räkna med när man har barn? Bröllop är ju inte direkt det enda man behöver prioritera eller försaka...

• Lady o Lufsen

OCH TILLÄGGAS BÖR...

Jag har ALDRIG hört någon, på något bröllop, uttryckt missnöje med att det har önskats barnfritt!!!???

• passionsblomman

Inte jag heller!

Lady o Lufsen skrev 2009-05-01 19:15:06 följande:

OCH TILLÄGGAS BÖR...Jag har ALDRIG hört någon, på något bröllop, uttryckt missnöje med att det har önskats barnfritt!!!???
  • nni

Lady o Lufsen skrev 2009-05-01 19:15:06 följande:

OCH TILLÄGGAS BÖR...Jag har ALDRIG hört någon, på något bröllop, uttryckt missnöje med att det har önskats barnfritt!!!???
    Jag har inte heller hört något missnöje från några av våra gäster. Mest här på BT jag stöter på "problem" som att ha barnfritt då t ex. Det e ju faktiskt upp till brudparet vem dom bjuder!
  • Annecarin

Ja man är väl dum som bryr sig om alla kommentarer, men ibland så är måttet rågat!

• Tindragull

Såklart man inte som brudpar ska vara den som ordnar barnvakt åt folk! Det får man ju faktiskt fixa själv!
    Och såklart är det ni som bestämmer! Det är er dag och det är ni som betalar för det!

Annecarin skrev 2009-05-01 16:43:19 följande:
    Det senaste idag var att vi hade barnpassning hemma hos oss, att barnen skulle vara i vårt hus efter vigseln. Detta hade jag ingen aning om, att man som brudpar även skall ordna barnvakt. Till de som inte har barnvakt själva. Hur långt ska man sträcka sig? Nu känner jag ledsen, snart orkar jag inte längre. Detta som jag såg framemot, börjar urarta. De är väl dock vi som bjuder som bestämmer, vi betalar detta själva!
  • Lady o Lufsen
    Annecarin skrev 2009-05-01 21:41:31 följande:
    Ja man är väl dum som bryr sig om alla kommentarer, men ibland så är måttet rågat!
    Japp, och måttet är ju rågat NU, eller hur!? Stå på dig- läs mitt tidigare, väldigt långa, inlägg
  • Soon2BmrsGroth

Vi ska försöka stå på oss....just nu ligger allt på is.
    Vi hade O.s.a i torsdags och dom har inte anmält sig.
    Vet inte om svärfar hunnit prata med dom än.

Får se vad som händer helt enkelt...men de känns ju absolut som en jobbig situation. Samtidigt som jag försöker tänka att bröllopet kanske inte känns så viktig för deras del då.

• Fjällbruttan

Hej igen!

Trist att de inte ens har svarat... men försök att tänka på att de är de som förlorar mest på detta.
    Mina kompisar hade möhippa för mig i helgen och vi kom att prata om detta med barn på bröllop, vi har bjudit barn MEN ingen tänker ta med sig sina om de kan ordna barnvakt!
    Främst för att de vill ha en barnfri kväll själva!

Dessutom så bor vi i en liten by så det finns inte mycket folk här att tillgå sombarnvakter, så flera kommer att köra 15 mil enkel väg för att lämna barnen över helgen hos släktingar.
    Så jag tycker att det är lite synd att din M2B´s bror och sambo inte ser möjligheterna utan bara svårigheter.

Hoppas att det löser sig så att alla mår bra!

Kram

Svar på tråden Det här om barn på bröllop...