• Soon2BmrsGroth

Det här om barn på bröllop...

Vi har valt att ha en barnfri fest när vi gifter oss.
    Skrev in versen " Vi älskar barn, de är en gåva...osv" i inbjudan för att förtydliga detta.

Igår ringde min M2B´s storebror som har 2 småbarn och skulle fråga om de där angående barn som stod i inbjudan.
    Han säger att äldsta dottern på 4 år har sett fram emot detta, är i prinsessåldern och vill så gärna komma till bröllopet.
    Min M2B säger att vi får lösa detta på något sätt.

Hans storebror fortsätter och säger att barnen inte kommer att störa och att mamman kan åka hem och sova med barnen när det är dags för fest.

Då känner vi så här: är det inte bättre då att lämna barnen hos mammans föräldrar och så kommer bara dom två utan barn och kan fira utan att någon behöver försvinna från festen.

Nu har vi inga egna barn men kommer en 4 åring få ut mer av vårt bröllop än mamman som troligtvis inte kommer vara med om vi inte går med på att barnen inte får komma.

Tillslut blev det bara värre och då sa han tillslut att endast han skulle komma i så fall.

Vi kom även på att mammans föräldrar kan ju följa med till bröllopet som sedan åker hem med barnen när det är dags för festen. ( M2B´s bror med familj bor 2 timmar ifrån oss)
    Då sa han att han inte såg någon mening i det.

Vad ska vi göra, känner mig jätteledsen över att vi inte får välja över våran stora dag och att dom överväger att inte ens fira detta med oss.

De är fler som har småbarn som kommer lämna barnen hemma framför allt för deras egen skull men även för att de just är för vuxna.
    Om vi nu låter dom ta med barnen, då kommer ju alla andra tycka det är orättvist.

Varför ska det behöva bli så här....
    Vet att de är ett väldigt känsligt ämne och många tycker olika om detta men vi vill ha en barnfri fest.

• Svar på tråden Det här om barn på bröllop...
  • lecaroline
    didis skrev 2009-04-21 17:16:20 följande:
    Nej det är inte samma sak att fråga om polarna får komma med. Mer som att fråga om maken är medbjuden.Jag tycker givetvis att man skall respekter de som bjuder in till fest, något annat har jag aldrig sagt. MEN - som med allt annat i livet måste man värdera; vilket är viktigast? Att man får festen precis som man vill eller att man upprätthåller en god relation med sin närmaste släkt. För min del är valet enkelt - festen är en dag, relationen till släkten skall förhoppningsvis vara livet ut. Som jag skrev i mitt senare inlägg verkar det för TS ligga något mer bakom än bara frågan om ett barns deltagande i en fest eller inte.
    Jag skulle nog vilja säga att man lägger fruktansvärt mycket pengar på det här. Och då ska man respektera brudparets önskan vill de inte ha barn på festen så vill de inte ha barn på festen och det får man respektera och tycker man om varandra så löser man det utan gnat. Skulle detta inte gå att lösa (barnvakt)så kan man ju diskutera.. Jag tycker inte att en 4 åring ska vara med på middagen och festen för att hon tycker om prinsessor. Vad är det för konstiga föräldrar?? När de gifter sig får de bestämma...
  • didis

Jag håller helt med och det har jag gjort från första inlägget.

Frågan är om det är viktigast att få rätt eller att få en fest med glada gäster och ha en fortsatt god relation med sin släkt.

Om brodern inte får gehör är risken att han dels inte tillför något till festen och dels att den fortsatta relationen blir frostigare. Visst, det är broderns "fel" men vad spelar det för roll med rätt och fel när det är närmaste släkten?

Men självklart, brodern är oförskämd som försöker få med sin dotter fast hon inte är bjuden.

lecaroline skrev 2009-04-21 17:46:10 följande:
    Jag skulle nog vilja säga att man lägger fruktansvärt mycket pengar på det här. Och då ska man respektera brudparets önskan vill de inte ha barn på festen så vill de inte ha barn på festen och det får man respektera och tycker man om varandra så löser man det utan gnat. Skulle detta inte gå att lösa (barnvakt)så kan man ju diskutera.. Jag tycker inte att en 4 åring ska vara med på middagen och festen för att hon tycker om prinsessor. Vad är det för konstiga föräldrar?? När de gifter sig får de bestämma...
  • Svanboet

Jag kan inte säga annat än att jag hoppas att det löser sig för er.

Jag har full förståelse för att ni vill ha barnfritt bröllop, det komemr vi att ha. De som inte kan ordna så att de kan lämna barnen till en barnvakt får tyvärr acceptera att barnen inte är välkomna och avböja inbjudan. Vid min Gud hoppas jag att ingen kommer börja förhandla och hota med att inte komma. Det låter hårt men då är det nog inte så viktigt att komma på vårt bröllop om man inte kan tänka sig gå utan barnen.

• LirreMagic

Håller med dig fullständigt.
    TS: lycka till!

Svanboet skrev 2009-04-21 17:59:26 följande:
    Jag kan inte säga annat än att jag hoppas att det löser sig för er. Jag har full förståelse för att ni vill ha barnfritt bröllop, det komemr vi att ha. De som inte kan ordna så att de kan lämna barnen till en barnvakt får tyvärr acceptera att barnen inte är välkomna och avböja inbjudan. Vid min Gud hoppas jag att ingen kommer börja förhandla och hota med att inte komma. Det låter hårt men då är det nog inte så viktigt att komma på vårt bröllop om man inte kan tänka sig gå utan barnen.
  • Corona

Utan att ha läst alla andras svar tycker jag: stå på er. Prinsessdrömmen kan tjejen uppleva i kyrkan, dit kan man aldrig hindra någon från att komma. Men festen är för vuxna och det behöver ni inte be om ursäkt för. En fyraåring får inte ut något av det i vilket fall som helst.

• Nippran

Vi har däremot gjort det som så att föräldrarna själva får välja att ta med barn om så önskas. Min m2bs 6 åriga dotter kommer att vara med på bröllopet/festen. Vi har ett borgerligt bröllop så det är inte så formellt. Barnen kommer att ha en liten extra hörna för sig själva samt att det finns en barnansvarig.

Det är brudparet som bestämmer hur bröllopet ska vara och gästerna får acceptera hur de önskar ha sitt bröllop. Vare sig det är med barn eller utan.

• Kajsalisan

Vad trist. Var nästan i samma situation när Svärfar (!) la sig i om att min bms systerson skulle med, 10år också för att HAN hade sett fram emot det. Sa att han var välkommen på vigseln. Men när gästlistan var spikad och maxad kände inte jag för att putta ut någon annan för en 10åring, som antagligen inte skulle ha så kul själv bland bara vuxna..Mamman accepterade men det var en lååång diskussion med svärfar.

Håller med de som sagt att bjuder man utan barn får gästerna acceptera att det är så å brudparet får acceptera att vissa tackar nej. Men det är ruggit svårt när det är närmsta närmsta familjen.

Får ju säga dessutom att vi inte bjöd in mina syskonbarn som är mellan 23-31år gamla..

• jajapaja

Vi gifte oss i lördags och vi hade 15 barn där och alla hade super skoj men det var så vi ville ha det för mig är familjen super viktig, Tycker faktiskt det är upp till brudparet att bestäma hur de vill ha sin dag, men väljer man att ha ett barnfritt bröllop så får man ju respektera att kanske inte alla vill gå utan barn och därför stannar hemma. Kan bara hoppas det löser sig för er

• FelizLane

Jag tycker att familjen är jätteviktig! Det är ju familjen man börjar när man gifter sig (förstår någon vad jag menar?) Jag förstår inte varför man inte vill ha barn med på bröllopet. Det är en familjehögtid tycker jag. Om ni hade haft egna barn då, hur hade ni gjort med dem? Låtit dom vara hemma?

• MV85
    FelizLane skrev 2009-04-22 10:38:02 följande:
    Jag tycker att familjen är jätteviktig! Det är ju familjen man börjar när man gifter sig (förstår någon vad jag menar?) Jag förstår inte varför man inte vill ha barn med på bröllopet. Det är en familjehögtid tycker jag. Om ni hade haft egna barn då, hur hade ni gjort med dem? Låtit dom vara hemma?
    Hade aldrig kommit på tanken att skaffa egna barn - så ja, om jag mot all förmodan hade haft egna barn hade de fått stanna hemma!
Svar på tråden Det här om barn på bröllop...