• Soon2BmrsGroth

Det här om barn på bröllop...

Vi har valt att ha en barnfri fest när vi gifter oss.
    Skrev in versen " Vi älskar barn, de är en gåva...osv" i inbjudan för att förtydliga detta.

Igår ringde min M2B´s storebror som har 2 småbarn och skulle fråga om de där angående barn som stod i inbjudan.
    Han säger att äldsta dottern på 4 år har sett fram emot detta, är i prinsessåldern och vill så gärna komma till bröllopet.
    Min M2B säger att vi får lösa detta på något sätt.

Hans storebror fortsätter och säger att barnen inte kommer att störa och att mamman kan åka hem och sova med barnen när det är dags för fest.

Då känner vi så här: är det inte bättre då att lämna barnen hos mammans föräldrar och så kommer bara dom två utan barn och kan fira utan att någon behöver försvinna från festen.

Nu har vi inga egna barn men kommer en 4 åring få ut mer av vårt bröllop än mamman som troligtvis inte kommer vara med om vi inte går med på att barnen inte får komma.

Tillslut blev det bara värre och då sa han tillslut att endast han skulle komma i så fall.

Vi kom även på att mammans föräldrar kan ju följa med till bröllopet som sedan åker hem med barnen när det är dags för festen. ( M2B´s bror med familj bor 2 timmar ifrån oss)
    Då sa han att han inte såg någon mening i det.

Vad ska vi göra, känner mig jätteledsen över att vi inte får välja över våran stora dag och att dom överväger att inte ens fira detta med oss.

De är fler som har småbarn som kommer lämna barnen hemma framför allt för deras egen skull men även för att de just är för vuxna.
    Om vi nu låter dom ta med barnen, då kommer ju alla andra tycka det är orättvist.

Varför ska det behöva bli så här....
    Vet att de är ett väldigt känsligt ämne och många tycker olika om detta men vi vill ha en barnfri fest.

• Svar på tråden Det här om barn på bröllop...
  • X50S

Jag är kluven i frågan. Jag anser ju givetvis att man får respektera brudparets gästlista och önskningar. Men jag är samtidigt av åsikten att man ska ha barnen med på sådana här tillställningar.

Barn är en del av livet. Varför ska man inte kunna leva ett normalt liv och göra saker bara för att man har barn? Det måste ju vara upp till föräldrarna att välja om de anser att deras barn kan ha något utbud av att gå med eller om de har det bättre på annat ställe?

Vi ska bara ha ett litet bröllop med de närmaste vännerna och släkten. Min blivande mans systrar med familjer kommer inte, för de prioriterar att åka på semester istället för att följa med oss från Skåne till Gotland för vårt bröllop. Därför kommer ej deras barn (2 töser i åldern 8+10 år samt en grabb i 2,5 års åldern) med som tanken var från början.

Som det ser ut nu blir det BARA min bonusdotter (8 år) som kommer vara brudnäbb samt våra vänners dotter som är i samma ålder. Kanske kommer deras äldre grabb i 15-års åldern med med sin flickvän också, men det vet vi inte ännu.

Som sagt. Jag är kluven! Jag anser att brudparets önskan ska respekteras, men jag förstår inte varför man inte kan ha med barn på ett bröllop. Gör en lite avskild hörna till dem på festen, med borddukar de kan rita på, spel och annat som kan roa dem så minskar man risken för spring och stök. Är det sommar och varmt så kanske de kan vara ute och leka med?

• MV85
    X50S skrev 2009-04-22 11:52:25 följande:
    Jag är kluven! Jag anser att brudparets önskan ska respekteras, men jag förstår inte varför man inte kan ha med barn på ett bröllop. Gör en lite avskild hörna till dem på festen, med borddukar de kan rita på, spel och annat som kan roa dem så minskar man risken för spring och stök. Är det sommar och varmt så kanske de kan vara ute och leka med?
    Beror ju mycket på hur stora barnen är...
    De barn som skulle vara aktuella för oss är 8st under 4 år, och en 9åring...
    Lokalen ligger mitt i stan med bara asfalt omkring vilket betyder att de inte kan leka ute, dessutom är de för små för att vara ute ensamma (utom 9åringen som är ensam i sin ålder istället)...
    Dessutom är vi, brudparet, inte särskilt vänligt inställda till barn...
    Tycker verkligen inte det låter som ett bra alternativ att ha med barn på vårt bröllop - o det inser våra gäster oxå tack och lov... Skulle någon av mina kusiner känna att de inte vill komma pga det så får det vara så, men vänner och familj lär inte se ett problem i det då barn inte är standard på min släkts bröllop. O från hans sida finns det bara ett barn...
  • JS76JS

Vi ska har bröllop på en finare herrgård och har barnfritt. Vi har själv en son på fem år men vi vet att han inte skulle ha kul på middagen, då det kommer att vara tal osv.
    Det är en självklarhet att han kommer att vara hos en barnvakt!

Jag tycker att man bör ha respekt för de som ska gifta sig, vissa vill ha barn med, fine... och vissa vill inte ha barn med, fine...
    Tror att det helt beror på hur man är som person helt enkelt. Vi vill ha en vuxenfest och tror att vår son kommer att ha det roligare hos en barnvakt där han har kompisar.

• 123456789
    JS76JS skrev 2009-04-22 12:13:28 följande:
    Vi ska har bröllop på en finare herrgård och har barnfritt. Vi har själv en son på fem år men vi vet att han inte skulle ha kul på middagen, då det kommer att vara tal osv. Det är en självklarhet att han kommer att vara hos en barnvakt!Jag tycker att man bör ha respekt för de som ska gifta sig, vissa vill ha barn med, fine... och vissa vill inte ha barn med, fine...Tror att det helt beror på hur man är som person helt enkelt. Vi vill ha en vuxenfest och tror att vår son kommer att ha det roligare hos en barnvakt där han har kompisar.
    Mycket bra sagt! Precis som man inte bjuder alla kusiner om man inte vill (eller alla vänner med för den delen) kan ju vissa välja att inte bjuda barn, och då är det faktiskt upp till gästerna att acceptera detta. Man får också som brudpar acceptera att vissa inte kan komma om de inte får ta med sig barnen.
  • X50S
    MV85 skrev 2009-04-22 12:04:16 följande:
    Beror ju mycket på hur stora barnen är...De barn som skulle vara aktuella för oss är 8st under 4 år, och en 9åring...Lokalen ligger mitt i stan med bara asfalt omkring vilket betyder att de inte kan leka ute, dessutom är de för små för att vara ute ensamma (utom 9åringen som är ensam i sin ålder istället)...Dessutom är vi, brudparet, inte särskilt vänligt inställda till barn... Tycker verkligen inte det låter som ett bra alternativ att ha med barn på vårt bröllop - o det inser våra gäster oxå tack och lov... Skulle någon av mina kusiner känna att de inte vill komma pga det så får det vara så, men vänner och familj lär inte se ett problem i det då barn inte är standard på min släkts bröllop. O från hans sida finns det bara ett barn...
    Nej precis. Åldern spelar ju roll. Men som jag också skrev så är det ju också upp till föräldrarna att ha koll på sina barn om de anser att de bör vara med på bröllopet. Man kan ju inte ta barnen med sig och bara lämna in dem och tro att man har barnvakt. Anser föräldrar att de kan hålla styr på sina 4-åringar och underhålla dem, så är det väl inget problem anser jag. Men som sagt. Man får ju respektera brudparets önskan också.
  • Corona

Jag tycker nog att man ska fundera på vilken typ av fest det är innan man tänker att det är självklart att barnen ska med.

Se brudparet i kyrkan, vackra kläder, sånger o s v - klart att de tycker att det är roligt.

Långdragen sittning med "konstig mat", vuxna som dricker alkohol, lyssna på tal - uppskattar de flesta säkert inte ens som tonåringar.

Tycker därför att man ska lyssna till brudparet och göra som de önskar. Ett brudpar som gärna vill ha barn på festen ser till att göra arrangemang som är roliga för dem, men man kan knappast kräva att andra ska göra det. Och då blir det inte en festlig upplevelse för barnet.

• LillEm

Jag tycker att det är ganska så självklart att får man en inbjudan oavsett om det är till ett bröllop eller en annan fest så får man respektera det som står i inbjudan. Jag förstår inte man kan ringa upp och ifrågasätt värdeparets önskemål.....

• Soon2BmrsGroth

Igår ringde svärfar och blev inte direkt glad över de han fick höra, han skulle hjälpa oss att prata med M2B´s storebror. Han tyckte även som vi att dom kan lämna barnen hemma i så fall.
    Skönt att han tyckte som vi i alla fall.

Kan inte annat än hålla med Svanboet som skrev " Det låter hårt men då är det nog inte så viktigt att komma på vårt bröllop om man inte kan tänka sig gå utan barnen"

Kan det hela ligga i att dom själva inte är gifta?

Familjen är jätteviktig för oss men vi tycker verkligen att detta är en vuxenfest och barn får mer än gärna komma på vigseln.
    Och som sagt, de borde ju inte vara nått problem när dom nu har barnvakt men ändå väljer att göra som dom tänker göra.

• LirreMagic

Skönt att svärfar är på er sida också.
    Det är så tråkigt med människor som bara ser problem med saker och ting istället för att se det som ett tillfälle att få en romantisk kväll på ert bröllop utan sina barn, vilket jag tror är viktigt för alla föräldrar.

Soon2BmrsGroth skrev 2009-04-22 12:52:33 följande:
    Igår ringde svärfar och blev inte direkt glad över de han fick höra, han skulle hjälpa oss att prata med M2B´s storebror. Han tyckte även som vi att dom kan lämna barnen hemma i så fall. Skönt att han tyckte som vi i alla fall. Kan inte annat än hålla med Svanboet som skrev " Det låter hårt men då är det nog inte så viktigt att komma på vårt bröllop om man inte kan tänka sig gå utan barnen"Kan det hela ligga i att dom själva inte är gifta?Familjen är jätteviktig för oss men vi tycker verkligen att detta är en vuxenfest och barn får mer än gärna komma på vigseln. Och som sagt, de borde ju inte vara nått problem när dom nu har barnvakt men ändå väljer att göra som dom tänker göra.
  • Aleta

Skönt att svärfar hjälper till att förklara för din m2bs bror.

Det är vanligt med barnfria bröllop, även där brudparet har egna barn.
    De är med i kyrkan och under minglet innan middagen, sedan tar barnvakt över och alla kan njuta av en vuxenfest.
    Om man inte har barn själv så kan det vara jättestörande med spring och prat och föräldrar som måste lämna bordet ideligen. Det tycker jag, som är förälder själv, att man kan acceptera.

Vi hade själva inte helt barnfritt, men bad alla som kunde och ville att lämna barnen hemma. Det gjorde de allra flesta och tur var det, annars hade det blivit över 80 barn och det vet jag inte hur vi skulle ha löst.

Svar på tråden Det här om barn på bröllop...