• Soon2BmrsGroth

Det här om barn på bröllop...

Vi har valt att ha en barnfri fest när vi gifter oss.
    Skrev in versen " Vi älskar barn, de är en gåva...osv" i inbjudan för att förtydliga detta.

Igår ringde min M2B´s storebror som har 2 småbarn och skulle fråga om de där angående barn som stod i inbjudan.
    Han säger att äldsta dottern på 4 år har sett fram emot detta, är i prinsessåldern och vill så gärna komma till bröllopet.
    Min M2B säger att vi får lösa detta på något sätt.

Hans storebror fortsätter och säger att barnen inte kommer att störa och att mamman kan åka hem och sova med barnen när det är dags för fest.

Då känner vi så här: är det inte bättre då att lämna barnen hos mammans föräldrar och så kommer bara dom två utan barn och kan fira utan att någon behöver försvinna från festen.

Nu har vi inga egna barn men kommer en 4 åring få ut mer av vårt bröllop än mamman som troligtvis inte kommer vara med om vi inte går med på att barnen inte får komma.

Tillslut blev det bara värre och då sa han tillslut att endast han skulle komma i så fall.

Vi kom även på att mammans föräldrar kan ju följa med till bröllopet som sedan åker hem med barnen när det är dags för festen. ( M2B´s bror med familj bor 2 timmar ifrån oss)
    Då sa han att han inte såg någon mening i det.

Vad ska vi göra, känner mig jätteledsen över att vi inte får välja över våran stora dag och att dom överväger att inte ens fira detta med oss.

De är fler som har småbarn som kommer lämna barnen hemma framför allt för deras egen skull men även för att de just är för vuxna.
    Om vi nu låter dom ta med barnen, då kommer ju alla andra tycka det är orättvist.

Varför ska det behöva bli så här....
    Vet att de är ett väldigt känsligt ämne och många tycker olika om detta men vi vill ha en barnfri fest.

• Svar på tråden Det här om barn på bröllop...
  • 090208

Du är ju bäst, tänk om alla kunde tänka såhär.

Vena skrev 2009-04-22 18:29:24 följande:
    Jag har inte barn och är inte intresserad av att ha barn på vår fest. Tycker det är oartigt att ringa och försöka få brudparet att ändra sig ang. detta. Alla kvinnor drömmer inte om att föda barn. Alla kvinnor tycker inte om barn. Alla vill inte ha barn med på sin bröllopsfest. OCH DET ÄR INGET FEL I DET!Gör som ni vill. Det är eran dag.
  • Fjällbruttan

Hej!
    Stack in skallen här av nyfikenhet och har bara läst sista sidan,men...

Jag är 3-barnsmor och har varit på flera bröllop utan mina barn,
    och tyckt att det varit skönt
    Jag vill fira mina vänner och kunna slappna av, det kan jag inte med barnen runt mig, inte heller vill jag dricka alkohol så att barnen ska se mamma på lyran..
    Tycker som de flesta andra skrivit här att man ska respektera brudparets önskan, är det barnfritt så är det det som gäller, allt annat är oartigt och ouppfostrat!
    att hota med att inte kmma alls är fruktansvärt barnsligt tycker jag!

Desstuom är det ju så att oftast så skickas ju inbjudningarna ut så långt i förväg att det inte borde vara nåt problem att skaffa barnvakt.
    Känner man ingen så är det väl ett utmärkt tillfälle att annonsera efter en och pröva att ha några barnfria timmar då och då som övning innan

Vi kommer själva ha med barn när vi gifter oss och barn är välkomna, men vi gifter oss i trädgården och sen blir det buffé, de lite större barnen kommer att ha ett eget bord och mat anpassad för dem.
    Ändå har vi vänner som väljer att lämna sina knytt hemma, just för att få vara lediga och roa sig själva!

Våra barn kommer att få lämna festen vid 20 tiden då det är läggdags för den minsta och storasystrarna har det bättre med en skål popcorn och en film på dvd:n!

Oj, så långt det blev, men även vi med barn uppskattar barnfria bröllop, och Magdalena Ribbing har för övrigt skrivit nånstans att en sittande bröllopsmiddag anser hon är att plåga barnen..
    Håller med

• MulleNuh

Nu har jag bara läst TS...

Vår minsta dotter som är 1 år och några månader kommer vara i kyrkan, sen har vi barnvakt åt henne direkt efter kyrkan.
    Vår son som är 4,5 år får vara med på middagen... Men sen åker nog min pappa hem med honom när festen sätter igång.. Han kommer inte ha kul ändå då inga andra barn kommer..

• Jemima
    Jendin skrev 2009-04-21 17:38:22 följande:
    Jag är i samma sits med min syster som har tagit det väldigt personligt att hennes barn inte få komma trots att det är många fler med barn i gästlistan. Efter beskedet om detta har hon knappt pratat med mig. Jätte tråkigt att en del tar det så personligt...
    Fast om du har bjudit andras barn men inte din systers barn så kanske det inte är så konstigt att hon tar det personligt? Eller har jag missförstått något??
  • love4life

Har skummat igenom tråden och vill lyfta frågan även för egen del. Vi gifter oss 16 maj, inbjudningarna gick ut i januari med en tydlig text om att vi inte ville ha någon under 18 år på festen. Min blivandes morbror (ensamstående) har en dotter på 4 år, och idag meddelade min svärmor att han nu inte riktigt vet hur han ska göra. Dottern ser så mycket fram emot att se bröllopet, och i och med att han bor ca 1,5 timme bort så har han "ingenstans att lämna dottern" efter vigseln. Grejen är att jag just nu är RIKTIGT irriterad över detta. Om man vet att barn inte är medbjudna, måste man då ens berätta för en fyraåring att det är bröllop i kyrkan??? Jag vill ABSOLUT inte att barnet i fråga är med på middagen och festen, då det verkligen är vuxenupplägg, och ser inte vad varken hon eller pappan skulle få ut av det...men vad gör man?! Hur skulle ni hantera detta???

• lillabruden

Detta är konstigt nog ett återkommande problem här på BT....

Vi har gjort så att under vigseln får barn vara med, vi är ändå i en park utomhus så det spelar inte oss någon roll om dem skriker eller springer iväg (föräldrarna får ju jaga dem då ) Men vi har uttryckt specifikt att inga barn får vara med på bröllopsfesten! Än så länge har inte någon hört av sig iallafall om detta men jag hoppas det inte blir problem.

Som vuxen har man ett ansvar att se till så att barn har det bra och inte utsätts för situationer som är onödiga och kan (jag betonar _KAN_) råka illa ut. Det händer på vissa fester att det blir för mycket stoj och vissa barn klarar det, andra inte! Man måste ta hand om sina barn och dem i ens omgivning. Det är itne kul för ett barn att vara med på en vuxenfest om det inte finns barn att leka med! Så om man tar bort fara-aspekten så är det rent ut sagt onödigt att släpa med sitt barn bara för att man själv inte vill se till att någon kan passa barnet.

Love4Life, jag hade uttryckt till din blivandes morbror att det är en vuxenfest och det skulle vara väldigt oansvarigt av honom som förälder att ta med henne. Kanske det hjälper att formulera sig så...

• Maddiz82

Jag och min blivande ska också ha ett barnfritt bröllop.
    Men jag har sagt till de som har barn att alla är välkommna till kyrkan.Men sen på kvällen är det barnfritt.
    Så om hon nu är i "prinsess åldern" så låt henne komma och titta i kyrkan. Något mer ser jag inte att hon skulle få ut av att va med på festen så att säga.

• Kennica

Varför tror alla att det är så lätt att skaffa barnvakt? Vi har två små, 1 + 4. Vi har en väldigt liten krets av nära människor som vi skulle lita på att ha våra barn.

Nu ska min syster gifta sig i sommar (efter oss) och hon vill ha barnfritt. Det förstår vi mer än väl, men de personer vi litar på att kunna passa våra barn är bjudna på bröllopet. Alla utan barnens mormor som jobbar just den helgen. Man kan inte begära att personer ska ta ledigt för att vi ska kunna vara barnlediga! Självklart skulle det vara skönt att få vara själva på vigsel och fest men det är ju inte alltid så enkelt som det låter.

Min syster har accepterat att vi kanske måste ta med våra barn (trots att det är barnfritt) annars så kan kanske endast en av oss komma. (det är "bara" 4 par av c:a 30 personer som har barn och de andra paren är "bara" kompisar. dvs. deras föräldrar inte är bjudna. MKT lättare att begära barnvakt då)

Vi skulle aldrig vara med länge på festen med små barn. Det är ju bara korkat, ingen skulle glädjas av små barn som är trötta och griniga efter en lång dag.

Folk har en tendens att vara väldigt egoistiska just när det kommer till deras bröllop. Med viss rätt! Men man måste samtidigt förstå att inte alla kan släppa allt för att göra deras dag till den bästa i deras liv.

Vill man att vissa personer ska vara med på bröllopet så kanske man måste kompromissa lite grann för att alla ska bli nöjda!

Var bara tvungen att skriva av mig lite! Blir så sur när folk inte kan visa hänsyn till att inte alla släpper allt för deras skull!

• b2b09

Jag kastar mig in i tråden....
    Jag har själv två barn som jag självklart vill att de ska vara med under vigseln, men sen får de gå hem med en barnvakt när festen börjar. Därför har vi skrivit inbjudan att FESTEN skall vara barnfri. Vi har också sagt till den närmaste familjen (nästan alla syskon har småbarn) att de förstås får ta med barnen... jag vill ju hellre att alla kommer, än att de stannar hemma pga att de inte får barnvakt. Så egentligen handlar det väl om en prioriteringsfråga. Antingen så vill man att ALLA kommer, och då innebär det väl också en del barn, eller så sätter man regeln att absolut inga barn, men då får man ju räkna med ett större bortfall. Som Kennica skriver så är det inte det lättaste att hitta barnvakt om det är en familjemedlem som gifter sig...
    Ja det är en knivig fråga som sagt...:o/

• Annecarin

Åh vad skönt att fler har detta dilemmat! Vi har själv två barn i åldern 7 och 10 år, bland inbjudna finns det också barn i den åldern. Vi valde i vår inbjudan att skriva att barnen är välkomna till kyrkan men festen vill vi fira med våra vänner.

Vet inte om vi uttryckt oss konstigt, tycker att frasen är ganska tydlig. Ända kommer frågan, -Ja mitt barn XX vill så gärna vara med bröllopet, men det är ok! -Nej svara jag, våra barn får vara med och äta middagen sedan går de hem. -Ja svarar personen, vi har ingen barnvakt så då kommer vi nog inte. Mitt svar är har vi släppt regeln för ditt barn så, är alla barn välkomna. Den dagen vill jag slippa att springa omkring och jaga barn som slåss, skriker. Det värsta är att då min mamma försöker påverka och låta detta barn vara med. Mitt svar är NEJ!!!!!!

Ibland känner vi som om att vi åker till Bahamas och gifter oss och slipper alla trista kommentarer.

Hoppas att alla som giter sig idag får en härlig dag i solen, ni som inte gifter er idag ha alla en härlig dag!

Svar på tråden Det här om barn på bröllop...